3063-ILPP1-2.4512.147.2016.1.JO - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-2.4512.147.2016.1.JO Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu 9 listopada 2016 r.), uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 8 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody"

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 grudnia 2016 r. o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako beneficjent Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 w zakresie inwestycji wodno-kanalizacyjnych zwraca się z prośba o wydanie interpretacji indywidualnej dla przedsięwzięcia pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody".

Na podstawie art. 15 ust. 1, ust. 2, ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina w latach 2018-2019 planuje realizację inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej, przebudowie istniejącej sieci wodociągowej oraz przebudowie stacji uzdatniania wody. Wszystkie położone są w Gminie. Nakłady inwestycyjne sfinansowane zostaną ze środków własnych Gminy. Nakłady zostaną zrefundowane w wysokości 63,63% ze środków unijnych w ramach PROW 2014-2020, operacja typu "Gospodarka wodno-ściekowa", poddziałanie "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii". Interpretacja indywidualna stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku o dofinansowanie ww. operacji (zadania inwestycyjnego) składanego do Urzędu Marszałkowskiego.

Zdaniem Gminy, podatek naliczony VAT związany z realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest kosztem kwalifikowanym. Gmina ma możliwość pełnego odzyskania podatku VAT z faktur, które dokumentować będą poniesione wydatki inwestycyjne. Faktury wystawiane będą na Gminę.

Po zakończeniu inwestycji powstałe środki trwałe i wyposażenie zostaną przyjęte na majątek Gminy i wykorzystywane będą do dostarczania wody i do odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Dostawa wody, jak i odbiór ścieków nie będą służyły jednostkom budżetowym Gminy. Dostawa wody i odbiór ścieków od mieszkańców Gminy odbywać się będzie na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych pomiędzy Gminą a właścicielami posesji. Umowy na dostawę wody Gmina już zawarła. Planowana inwestycja dotyczy przebudowy sieci wodociągowej, przebudowy stacji uzdatniania wody. Gmina prowadzi już sprzedaż wody z istniejącej sieci wodociągowej, a która podlegać będzie przebudowie. Natomiast umowy na odbiór ścieków zawarte zostaną z właścicielami posesji po zakończeniu inwestycji.

Czynności związane ze sprzedażą wody i odprowadzeniem ścieków wykonują pracownicy referatu gospodarki komunalnej Urzędu Miasta i Gminy (czyli Gmina). Sprzedaż usług w zakresie dostarczania wody (PKWiU 37.00.11.0), opodatkowana jest podatkiem VAT wg stawki 8%. Gmina wykazuje wartość zafakturowanej sprzedaży z tytułu dostarczania wody w deklaracji miesięcznej podatku od towarów i usług VAT-7. Tak samo będzie po zakończeniu planowanej inwestycji, tzw. zafakturowana sprzedaż w deklaracji podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina występuje jako podatnik podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży wody i odbioru ścieków od mieszkańców Gminy, bowiem usługi te wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z drugiej strony, działalność Gminy związana z budową kanalizacji sanitarnej i przebudową istniejącej sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody jest działaniem publicznym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), co nie daje prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Jednakże Gmina dostarczając wodę, odbierając ścieki na podstawie umów cywilnoprawnych, prowadzi działalność gospodarczą.

Zgodnie z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, występuje jako podatnik. Tak więc na podstawie art. 86 ust. 1 oraz ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, ponieważ zakupy te służyć będą wyłącznie czynnościom związanym ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę ww. art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina będzie miała możliwość przypisania w całości poniesionych wydatków inwestycyjnych do działalności opodatkowanej, tak więc brak jest podstaw do stosowania "proporcji" przy odliczaniu podatku naliczonego.

Inwestycja w całości służyć będzie działalności gospodarczej Gminy. Gmina ma już podpisane umowy cywilnoprawne na dostawę wody. Natomiast w przypadku odbioru ścieków stosowne umowy zostaną podpisane po wybudowaniu kanalizacji sanitarnej. Istnieje więc bezpośredni związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 2 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowić będą kwoty wynikające z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie inwestycji wodno-kanalizacyjnych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina planuje realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody". Powyższa inwestycja będzie polegać na budowie kanalizacji sanitarnej, przebudowie istniejącej sieci wodociągowej oraz przebudowie stacji uzdatniania wody. Faktury z tytułu ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Po zakończeniu inwestycji powstałe środki trwałe i wyposażenie zostaną przyjęte na majątek Gminy i wykorzystywane będą do dostarczania wody i do odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Dostawa wody i odbiór ścieków od mieszkańców Gminy odbywać się będzie na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych pomiędzy Gminą a właścicielami posesji. Umowy na dostawę wody Gmina już zawarła. Planowana inwestycja dotyczy przebudowy sieci wodociągowej, przebudowy stacji uzdatniania wody. Gmina prowadzi już sprzedaż wody z istniejącej sieci wodociągowej, a która podlegać będzie przebudowie. Natomiast umowy na odbiór ścieków zawarte zostaną z właścicielami posesji po zakończeniu inwestycji. Sprzedaż usług w zakresie dostarczania wody (PKWiU 37.00.11.0), opodatkowana jest podatkiem VAT wg stawki 8%. Gmina wykazuje wartość zafakturowanej sprzedaży z tytułu dostarczania wody w deklaracji miesięcznej podatku od towarów i usług VAT-7. Tak samo będzie po zakończeniu planowanej inwestycji. tzw. zafakturowana sprzedaż w deklaracji podatku VAT. W opinii Zainteresowanego inwestycja w całości służyć będzie działalności gospodarczej Gminy. Istnieje więc bezpośredni związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy będzie miał on prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Jak wynika z treści wniosku, w opisanej sytuacji mamy do czynienia z czynnościami, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca w zakresie wykonywania czynności z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca wskazał, że dostawa wody i odbiór ścieków od mieszkańców Gminy będzie odbywać się na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Gminą a mieszkańcami. Gmina zawarła już umowy na dostawę wody, natomiast umowy na odbiór ścieków zostaną zawarte po zakończeniu inwestycji.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał możliwości dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej - etap II, budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami - etap I oraz przebudowa sieci wodociągowej i przebudowa stacji uzdatniania wody". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją powyższej inwestycji będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Reasumując, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl