3063-ILPP1-1.4512.23.2017.1.AK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-1.4512.23.2017.1.AK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2017 r. (data wpływu do Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu 16 stycznia 2017 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 9 lutego 2017 r. (data wpływu do Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu 9 lutego 2017 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 10 lutego 2017 r.) oraz pismem z 16 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)". Pismem z 9 lutego 2017 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy. Wniosek uzupełniono również pismem z 16 lutego 2017 r. o podpis elektroniczny osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć w 2017 r. wniosek o dofinansowanie zadania pn.: "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020.

Zamierzenie budowlane polegać będzie na:

1. Dociepleniu ścian zewnętrznych budynku (od wewnątrz).

2. Dociepleniu stropu między ostatnią kondygnacją a strychem.

3. Zabudowie sprężarkowej pompy ciepła o mocy 60,2 kW - wraz z wykonaniem gruntowego wymiennika energii.

4. Wymianie instalacji odbiorczej energii cieplnej.

5. Wykonaniu instalacji chłodu pasywnego.

6. Wykonaniu aplikacji fotowoltaicznej o mocy szczytowej 5,8 kW.

Projektuje się docieplenie ścian zewnętrznych budynku od wewnątrz płytami o grubości 3 cm, docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją użytkową wełną mineralną grubości 25 cm. Planuje się kompleksowo wymienić wewnętrzną instalację centralnego ogrzewania wraz z zainstalowaniem pompy ciepła z wymiennikiem gruntowym. Ponadto wykonanie instalacji "chłodu pasywnego", wykonanie aplikacji fotowoltaicznej o mocy szczytowej 5.8 kW Wykonanie przewiduje się do realizacji w latach 2017-2018.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że zadanie będzie realizowane w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zadań własnych wskazanych w art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Towary i usługi, które Gmina nabędzie w ramach realizacji projektu pn.: "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w związku z realizacją inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do opisanego projektu Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nie wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych na tej inwestycji pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Towary i usługi, które Gmina nabędzie w ramach realizacji projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zadanie będzie realizowane w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zadań własnych wskazanych w art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza złożyć w 2017 r. wniosek o dofinansowanie zadania pn.: "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020.

Zamierzenie budowlane polegać będzie na:

1. Dociepleniu ścian zewnętrznych budynku (od wewnątrz).

2. Dociepleniu stropu między ostatnią kondygnacją a strychem.

3. Zabudowie sprężarkowej pompy ciepła o mocy 60,2 kW - wraz z wykonaniem gruntowego wymiennika energii.

4. Wymianie instalacji odbiorczej energii cieplnej.

5. Wykonaniu instalacji chłodu pasywnego.

6. Wykonaniu aplikacji fotowoltaicznej o mocy szczytowej 5,8 kW.

Projektuje się docieplenie ścian zewnętrznych budynku od wewnątrz płytami o grubości 3 cm, docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją użytkową wełną mineralną grubości 25 cm. Planuje się kompleksowo wymienić wewnętrzną instalację centralnego ogrzewania wraz z zainstalowaniem pompy ciepła z wymiennikiem gruntowym. Ponadto wykonanie instalacji "chłodu pasywnego", wykonanie aplikacji fotowoltaicznej o mocy szczytowej 5.8 kW Wykonanie przewiduje się do realizacji w latach 2017-2018.

Zainteresowany wskazał, że zadanie będzie realizowane w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zadań własnych wskazanych w art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Towary i usługi, które Gmina nabędzie w ramach realizacji projektu pn.: "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w związku z realizacją inwestycji.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w odniesieniu do opisanego projektu Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nie nabywa ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanych zadań nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji zadań nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W szczególności niniejszą interpretację wydano w oparciu o oświadczenie, iż "Zadanie będzie realizowane w związku z działalnością statutową gminy i należy do jej zadań własnych wskazanych w art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym. Towary i usługi, które Gmina nabędzie w ramach realizacji projektu pn.: "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii w (...)" nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w związku z realizacją inwestycji".

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl