3/2004 - Zarządzenie nr 3/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 30 stycznia 2004 r. w sprawie ustalenia zasad przeprowadzania kontroli związanych z realizacją przez organy Państwowej Inspekcji Pracy obowiązków wynikających z postanowień ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2004 r. Główny Inspektorat Pracy 3/2004 Zarządzenie nr 3/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 30 stycznia 2004 r. w sprawie ustalenia zasad przeprowadzania kontroli związanych z realizacją przez organy Państwowej Inspekcji Pracy obowiązków wynikających z postanowień ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

§ 1. Ustala się zasady przeprowadzania kontroli związanych z realizacją przez organy Państwowej Inspekcji Pracy obowiązków wynikających z postanowień ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, stanowiące załącznik do zarządzenia.

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik do zarządzenia nr 3/2004 GIP z dnia 30 stycznia 2004 r.

Zasady przeprowadzania kontroli związanych z realizacją przez organy Państwowej Inspekcji Pracy obowiązków wynikających z postanowień ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Zasady mają zastosowanie przy wykonywaniu przez organy Państwowej Inspekcji Pracy czynności kontrolnych, związanych z realizacją obowiązków wynikających z postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", oraz przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 stycznia 2000 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. Nr 6 poz. 77, ze zm.) dotyczących zatrudniania osób niepełnosprawnych:

1) w zakładach pracy ubiegających się o nadanie statusu zakładu pracy chronionej lub o rozszerzenie tego statusu na inne obiekty lub pomieszczenia użytkowane przez zakład,

2) w zakładach pracy przystosowujących (tworzone lub istniejące) stanowiska pracy dla potrzeb osób niepełnosprawnych,

3) w jednostkach (wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo) ubiegających się o przyznanie statusu zakładu aktywności zawodowej,

4) w zakładach pracy posiadających status zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej.

2. Okręgowi inspektorzy pracy wyznaczą do wykonywania czynności określonych w pkt. 1 inspektorów pracy o przygotowaniu zawodowym pozwalającym na prawidłową ocenę stosowanych rozwiązań technicznych oraz dokonywanie rozstrzygnięć wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

3. Inspektor pracy prowadzący czynności kontrolne związane z wydaniem opinii, niezbędnej do uzyskania przez pracodawcę statusu prowadzącego zakład pracy chronionej, sprawdza czy pracodawca posiada pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego (lub jego części), w którym mieści się zakład pracy. W szczególności dotyczy to obiektów nowowybudowanych lub przebudowanych. W przypadku braku właściwego pozwolenia na użytkowanie inspektor pracy sporządza protokół i zawiesza postępowanie związane z wydaniem opinii wydając postanowienie w trybie art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego. Nie ogranicza to możliwości przeprowadzenia kontroli u pracodawcy i wydania środków prawnych. Wzór postanowienia stanowi załącznik nr 1.

Rozdział II

Rejestrowanie wniosków o wydanie opinii dotyczących zakładów pracy chronionej, zakładów aktywności zawodowej oraz stanowisk pracy, na których zatrudnia się osoby niepełnosprawne

§ 2. 1. Okręgowy inspektor pracy prowadzi odrębne rejestry wnioskodawców (pracodawców, starostów) ubiegających się o zajęcie stanowiska w sprawie spełnienia wymagań:

1) określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy w zakresie zgodności obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy z warunkami określonymi w przepisach i zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy, przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz dostępności do nich,

2) określonych w art. 26 ust. 6 ustawy w zakresie przystosowania stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,

3) określonych w art. 4 ust. 5 ustawy w zakresie przystosowania przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej,

4) określonych w art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy w zakresie zgodności obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy z warunkami określonymi w przepisach i zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy, przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz dostępności do nich.

2. Rejestry, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać:

1) kolejny numer wniosku,

2) informację o przedmiocie wniosku,

3) datę wpływu wniosku,

4) nazwę i adres wnioskodawcy (dotyczy stanowisk pracy opiniowanych na podstawie art. 26 ust.6)

5) nazwę i adres pracodawcy,

6) adres oddziału zakładu pracy (jeżeli jest on przedmiotem wniosku) (dotyczy zakładów pracy chronionej),

7) informację o prowadzonej podstawowej działalności,

8) imię i nazwisko inspektora załatwiającego sprawę,

9) numer protokółu z kontroli,

10) datę załatwienia sprawy,

11) informację o sposobie załatwienia sprawy,

12) uwagi.

Rozdział III

Przeprowadzanie kontroli związanych z oceną spełniania przez obiekty i pomieszczenia oraz stanowiska pracy wymogów określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy (zakłady pracy chronionej)

§ 3. 1. Kontrolę (na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy) przeprowadza się na wniosek pracodawcy ubiegającego się o uzyskanie statusu pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej w celu stwierdzenia, że obiekty i pomieszczenia zakładu pracy spełniają wymagania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich.

2. Kontrola pracodawcy ubiegającego się o uzyskanie statusu pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej ogranicza się wyłącznie do obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy (pracodawcę). Stosownie do wymogu określonego w art. 28 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy brak jest podstaw do dokonywania kontroli w obiektach i pomieszczeniach użytkowanych przez innych pracodawców, nawet jeżeli w obiektach i pomieszczeniach tych wykonują pracę pracownicy zakładu ubiegającego się o nadanie statusu zakładu pracy chronionej.

3. Inspektor pracy w trakcie kontroli powinien zażądać od pracodawcy wykazu obiektów i pomieszczeń aktualnie użytkowanych przez pracodawcę.

4. Ocena inspektora pracy w zakresie określonym w ust. 1 dotyczy obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez pracodawcę. Nie podlegają ocenie obiekty i pomieszczenia będące własnością pracodawcy, ale użytkowane przez inne podmioty.

5. W przypadku, gdy część obiektu nabytego przez pracodawcę ubiegającego się o uzyskanie statusu pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, nie nadaje się do eksploatacji, z uwagi na bardzo zły stan techniczny, stwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy ogranicza się wyłącznie do części faktycznie użytkowanej. Inspektor pracy powinien stwierdzić w jakim zakresie obiekt jest przez pracodawcę użytkowany - tzn. czy części nie nadające się do eksploatacji zostały z użytkowania wyłączone i, jeżeli nie zostały wyłączone, zająć stanowisko negatywne.

6. Inspektor pracy dokonuje oceny spełniania warunków określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy biorąc pod uwagę rodzaj i stopień niepełnosprawności osób faktycznie zatrudnionych w zakładzie ubiegającym się o status zakładu pracy chronionej.

7. Inspektor pracy powinien zażądać od pracodawcy wykazu pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie pracy wraz ze stopniem ich niepełnosprawności i symbolem przyczyny niepełnosprawności (na podstawie rozporządzenia MGPiPS z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekanie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328)) oraz datą zatrudnienia i rodzajem stanowisk, na których zatrudniona jest osoba niepełnosprawna.

8. Materiał pomocniczy do kontroli dotyczących przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy stanowi załącznik Nr 2.

9. Zajęcie stanowiska stwierdzającego, że zakład spełnia wymagania (lub nie spełnia wymagań) następuje w formie decyzji administracyjnej, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia nr 4 Marszałka Sejmu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie określenia wzorów druków stosowanych w działalności kontrolnej Państwowej Inspekcji Pracy.

10. Postanowienia ust. 1-9 mają również zastosowanie przy opiniowaniu zakładów posiadających status zakładu pracy chronionej, ubiegających się o jego rozszerzenie na inne obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy.

11. Jeżeli pracodawca chce rozszerzyć status zakładu pracy chronionej na obiekty i pomieszczenia zakładu znajdujące się na terenie właściwości innego okręgowego inspektoratu pracy niż siedziba pracodawcy, decyzję wydaje inspektor pracy z okręgowego inspektoratu pracy, na którego terenie znajduje się siedziba pracodawcy. Decyzja dotycząca rozszerzenia statusu zakładu pracy chronionej wydawana jest na podstawie kontroli przeprowadzonej w oddziale zakładu pracy chronionej przez inspektora z okręgowego inspektoratu pracy, na terenie którego znajduje się ten oddział oraz przedstawionej przez niego propozycji rozstrzygnięcia sprawy (inspektor pracy przeprowadzający kontrolę w oddziale przesyła protokół z kontroli i propozycję decyzji do oip, na terenie którego znajduje się siedziba pracodawcy).

12. Jeżeli w oddziale nie są zatrudniane osoby niepełnosprawne inspektor pracy podczas kontroli ocenia czy obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rozdział IV

Przeprowadzenie kontroli związanych z oceną stanowisk pracy osób niepełnosprawnych na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy

§ 4. 1. Kontrolę u pracodawcy przeprowadza się na wniosek starosty w celu wydania opinii o przystosowanym stanowisku pracy dla osoby niepełnosprawnej (stanowisku pracy oprzyrządowanym i dostosowanym odpowiednio do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności).

2. Opinię o przystosowanych stanowiskach pracy dla osób niepełnosprawnych wydaje się w formie postanowienia, którego wzór określa załącznik nr 23 do zarządzenia nr 4 Marszałka Sejmu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie określenia wzorów druków stosowanych w działalności kontrolnej Państwowej Inspekcji Pracy.

3. Inspektor pracy ogranicza ocenę wyłącznie do przystosowanego stanowiska pracy dla konkretnej (z imienia i nazwiska) osoby niepełnosprawnej. Nie ogranicza to jednakże możliwości dokonania pełnej kontroli dotyczącej zatrudniania osób niepełnosprawnych i zastosowania odpowiednich środków prawnych.

4. Inspektor pracy powinien dokonać oceny biorąc pod uwagę rozpoznanie potrzeb osób niepełnosprawnych wynikających z ich niepełnosprawności, dokonane przez służby medycyny pracy lub charakterystykę przystosowanego tworzonego lub istniejącego stanowiska pracy (część D3 wniosku o zwrot ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kosztów, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 maja 2003 r. w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, opubl. w Dz. U. Nr 115, poz. 1081).

Rozdział V

Przeprowadzenie kontroli związanych z oceną stanowisk pracy osób niepełnosprawnych na podstawie art. 4 ust. 5 ustawy

§ 5. 1. Kontrolę przeprowadza się na wniosek pracodawcy w celu stwierdzenia, że stanowisko pracy na którym zatrudniono osobę niepełnosprawną o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności jest przystosowane do jej potrzeb.

2. Opinię o przystosowanym przez pracodawcę stanowisku pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej wydaje się w formie decyzji, której wzór określa załącznik nr 11 do zarządzenia nr 4 Marszałka Sejmu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie określenia wzorów druków stosowanych w działalności kontrolnej Państwowej Inspekcji Pracy.

3. Nie wydaje się opinii odnośnie stanowisk, na których zostały zatrudnione osoby niepełnosprawne przed wejściem w życie zmian w ustawie, tj. przed dniem 1 lutego 2003 r.

Rozdział VI

Przeprowadzanie kontroli związanych z oceną spełniania przez obiekty i pomieszczenia oraz stanowiska pracy wymogów na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy (zakłady aktywności zawodowej)

§ 6. 1. Kontrolę na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy i § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 21 stycznia 2000 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. Nr 6, poz. 77 ze zm.) przeprowadza się na wniosek organizatora zakładu aktywności zawodowej po utworzeniu zakładu w celu stwierdzenia, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład spełniają wymagania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich.

2. Zajęcie stanowiska stwierdzającego, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy spełniają wymagania (lub nie spełniają wymagań) określone w pkt. 1 następuje w formie decyzji, której wzór stanowi załącznik nr 3.

Rozdział VII

Okresowe kontrole w zakładach pracy chronionej i w zakładach aktywności zawodowej

§ 7. 1. W zakładach pracy chronionej i w zakładach aktywności zawodowej okresowe kontrole przestrzegania przepisów ustawy, w szczególności spełniania przez obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:

1) wymogów określonych w przepisach i zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz

2) uwzględnienia potrzeb osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełnienia wymagań dostępności do nich przeprowadza się nie rzadziej niż co trzy lata.

2. Na podstawie wykazów sporządzanych przez wojewodę okręgowy inspektor pracy prowadzi i na bieżąco aktualizuje:

1) wykaz zakładów pracy chronionej,

2) wykaz zakładów aktywności zawodowej prowadzących działalność (ze względu na siedzibę pracodawcy) na terenie objętym właściwością terytorialną okręgowego inspektoratu pracy wraz z pełnym wykazem oddziałów (w tym znajdujących się na terenie innego okręgowego inspektoratu pracy).

Zaleca się tworzenie wykazów w wersji elektronicznej.

3. Wykazy, o których mowa w ust. 2, powinny w szczególności zawierać:

1) nazwę zakładu pracy (pracodawcy),

2) adres zakładu pracy,

3) adresy wszystkich oddziałów zakładu pracy,

4) daty kontroli zakładu w zakresie przestrzegania przepisów ustawy wraz z numerami kontroli,

5) informację o działalności prowadzonej przez zakład.

4. Kontrole przestrzegania przepisów ustawy w zakładach pracy chronionej i w zakładach aktywności zawodowej należy przeprowadzać zgodnie z harmonogramem kontroli zatwierdzonym przez okręgowego inspektora pracy, w porozumieniu z okręgowymi inspektorami pracy, na których terenie znajdują się oddziały zakładu.

5. W przypadku gdy oddziały zakładu znajdują się na terenie właściwości terytorialnej innego okręgowego inspektoratu pracy - okręgowy inspektor pracy właściwy ze względu na siedzibę pracodawcy - występuje z wnioskiem - do okręgowego inspektora pracy, właściwego ze względu na siedzibę oddziału - o przeprowadzenie kontroli w tych oddziałach. Protokoły z kontroli prowadzonych przez inspektorów pracy z okręgowych inspektoratów pracy, na terenie których znajdują się oddziały stanowią załącznik do protokołu z kontroli pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej. Inspektor kontrolujący pracodawcę stosuje środki prawne w oparciu o dokonane ustalenia oraz propozycje inspektorów pracy kontrolujących oddziały.

6. Kontrole, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się z wykorzystaniem materiałów pomocniczych określonych w załącznikach nr 2 i 4.

7. Okręgowy inspektor pracy informuje wojewodę w razie nie spełnienia w zakładach pracy chronionej lub zakładach aktywności zawodowej warunków lub obowiązków określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy.

8. Okręgowy inspektor pracy przedstawia Głównemu Inspektorowi Pracy informacje o wynikach kontroli, o których mowa w ust. 1, przeprowadzanych w danym roku kalendarzowym, w terminie do 31 stycznia następnego roku.

Załącznik Nr 1

treść załącznika (PDF)

Załącznik Nr 2

MATERIAŁ POMOCNICZY

Zestawienie problemów do kontroli dotyczących stwierdzenia czy spełnione są wymagania odnoszące się do pomieszczeń w zakładach pracy zatrudniających osoby niepełnosprawne.

Zestawienie dotyczy wymagań określonych przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, i nie obejmuje ogólnych wymogów dotyczących obiektów i pomieszczeń wszystkich zakładów pracy, tj. wymagań konstrukcyjnych, kubaturowo-przestrzennych, instalacji sanitarnych, gazowych i energetycznych, oświetlenia, ogrzewania, wentylacji, itp.

Uwaga

przepisy odnoszące się do budynku o określonym przeznaczeniu stosuje się do każdej części budynku o tym przeznaczeniu.

Problemy do kontroli

1. Wejścia do budynku

1.1. Czy do wejścia do budynku, lub do części budynku, z których mogą korzystać osoby niepełnosprawne doprowadzono utwardzone dojście o szerokości min. 1,5 m (§ 16 rozporządzenia)?

1.2. Czy położenie drzwi wejściowych do budynku oraz kształt i wymiary powierzchni wejściowych umożliwiają dogodne warunki ruchu, w tym również osobom niepełnosprawnym (§ 61 ust. 1 rozporządzenia)?

2. Drzwi

2.1. Czy drzwi wejściowe do budynku i ogólnodostępnych pomieszczeń użytkowych mają szerokość w świetle co najmniej 0,9 m, a w przypadku zastosowania drzwi zewnętrznych dwuskrzydłowych czy szerokość skrzydła zasadniczego nie jest mniejsza niż 0,9 m (§ 62 ust. 1 rozporządzenia)?

2.2. Czy w wejściach do budynków i ogólnodostępnych pomieszczeń użytkowych przy zastosowaniu drzwi obrotowych lub wahadłowych są dodatkowo zamontowane drzwi rozwierane lub rozsuwane, przystosowane do ruchu osób niepełnosprawnych oraz czy wysokość progu nie przekracza 20 mm (§ 62 ust. 2 i 3 rozporządzenia)?

2.3. Czy skrzydła drzwiowe, wykonane z przezroczystych tafli są wykonane z materiału zapewniającego bezpieczeństwo użytkowników w przypadku stłuczenia oraz czy są oznakowane w sposób widoczny (§ 295 rozporządzenia)?

3. Urządzenia dźwigowe

3.1. Czy budynek średniowysoki (12-26 m) i wyższy użyteczności publicznej a także inny budynek, w którym co najmniej jedna kondygnacja z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt więcej niż 50 osób znajduje się na powyżej 12 m ponad poziomem terenu jest wyposażony w dźwigi osobowe (§ 54 ust. 1 rozporządzenia)?

3.2. Czy w budynku użyteczności publicznej wyposażonym w dźwigi dostęp do nich i dojazd na wszystkie kondygnacje użytkowe jest zabezpieczony dla osób niepełnosprawnych (§ 54 ust. 2 rozporządzenia)?

3.3. Czy w nowo wznoszonym niskim budynku użyteczności publicznej nie wyposażonym w dźwigi zainstalowano urządzenia techniczne, zapewniające osobom niepełnosprawnym konieczny dostęp na kondygnacje z pomieszczeniami użytkowymi (§ 55 ust. 2 rozporządzenia)?

3.4. Czy w budynku lub jego wydzielonej części, przeznaczonej na pobyt ludzi co najmniej jeden z dźwigów jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, chorych na noszach (§ 193 ust. 2 rozporządzenia)?

3.5. Czy odległość pomiędzy zamkniętymi drzwiami przystankowymi dźwigu a przeciwległą ścianą wynosi co najmniej:

- dla dźwigów osobowych - 1,6 m,

- dla dźwigów towarowych małych - 1,8 m,

- dla dźwigów towarowych dużych - 3 m (§ 195 rozporządzenia)?

4. Schody zewnętrzne i wewnętrzne

4.1. Czy szerokość użytkowa schodów zewnętrznych wynosi min. 1,2 m (§ 68 ust. 3 rozporządzenia)?

4.2. Czy liczba stopni w jednym biegu schodów zewnętrznych wynosi nie więcej niż 10 stopni (§ 69 ust. 3 rozporządzenia)?

4.3. Czy szerokość użytkowa schodów stałych w budynkach jest prawidłowa (§ 68 ust. 1 i 2 rozporządzenia)?

4.4. Czy liczba schodów w jednym biegu schodów stałych, łączących kondygnacje wynosi nie mniej niż 3 stopnie i więcej niż 17 stopni (w budynku opieki zdrowotnej 14 stopni) (§ 69 ust. 1 rozporządzenia)?

4.5. Czy powierzchnie spoczników schodów i pochylni w budynku użyteczności publicznej, produkcyjnym i magazynowym mają wykończenie wyróżniające je odcieniem, barwą bądź fakturą, co najmniej w pasie 30 cm od krawędzi rozpoczynającej i kończącej bieg schodów lub pochylni (§ 306 ust. 2 rozporządzenia)?

4.6. Czy schody zewnętrzne i wewnętrzne o wysokości przekraczającej 0,5 m są zaopatrzone w balustrady lub inne zabezpieczenia od strony przestrzeni otwartej (§ 296 ust. 1 rozporządzenia)?

4.7. Czy schody zewnętrzne i wewnętrzne mają balustrady lub poręcze przyścienne, umożliwiające lewo i prawostronne ich użytkowanie, a przy biegu schodów o szerokości większej niż 4 m zastosowano dodatkową balustradę (§ 296 ust. 3 rozporządzenia)?

4.8. Czy przy balustradach lub ścianach przyległych do pochylni przeznaczonych dla ruchu osób niepełnosprawnych zastosowano obustronne poręcze, umieszczone na wysokości 0,75 i 0,9 m od płaszczyzny ruchu (§ 298 ust. 4 rozporządzenia)?

4.9. Czy poręcze przy schodach zewnętrznych i pochylniach są przedłużone o 0,3 m przed początkiem i końcem biegu oraz czy są zakończone w sposób zapewniający ich bezpieczne użytkowanie (§ 298 ust. 5 rozporządzenia)?

4.10. Czy nawierzchnie dojść do budynków, schodów i pochylni zewnętrznych i wewnętrznych, ciągów komunikacyjnych oraz podłóg w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wykonano z materiałów nie powodujących niebezpieczeństwa poślizgu (§ 305 ust. 1 rozporządzenia)?

4.11. Czy w budynku użyteczności publicznej, produkcyjnym i magazynowym w miejscach, w których następuje zmiana poziomu podłogi, zastosowano rozwiązania techniczne, plastyczne lub inne sygnalizujące tę różnicę (§ 306 ust. 1 rozporządzenia)?

5. Pochylnie

5.1. Czy w budynku użyteczności publicznej pomieszczenia ogólnodostępne ze zróżnicowanym poziomem podłóg są przystosowane do ruchu osób niepełnosprawnych (§ 74 rozporządzenia)?

5.2. Czy pochylnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych mają szerokość co najmniej 1,2 m, krawężniki o wysokości co najmniej 0,07 m i obustronne poręcze umieszczone na wysokościach 0,75 i 0,9 m od płaszczyzny ruchu, przy czym odstęp między nimi mieści się w granicach 1 m do 1,1 m (§ 71 ust. 1 rozporządzenia)?

5.3. Czy długość poziomej płaszczyzny ruchu na początku i końcu pochylni wynosi co najmniej 1,5 m (§ 77 ust. 2 rozporządzenia)?

5.4. Czy wymiary spocznika związanego z pochylnią przed wejściem do budynku umożliwiają manewrowanie wózkiem inwalidzkim i otwieranie drzwi i wynoszą co najmniej 1,5 x 1,5 m (§ 71 ust. 3 rozporządzenia)?

5.5. Czy maksymalne nachylenie pochylni związanych z budynkiem do ruchu pieszego i dla osób niepełnosprawnych poruszających się przy użyciu wózka inwalidzkiego nie przekracza wartości:

Wysokość pochylni

Pochylnia na zewnątrz bez przykrycia %

Pochylnia wewnętrzna budynku lub pod dachem %

do 0,15 m

15

15

do 0,5 m

8

10

ponad 0,5

6

8

Uwaga: Pochylnie o długości ponad 9 metrów powinny być podzielone na krótkie odcinki, przy zastosowaniu spoczników poziomych o długości co najmniej 1,4 m. (§ 70 rozporządzenia)

6. Wymagania dotyczące pomieszczeń higenicznosanitarnych.

6.1. Czy na kondygnacjach dostępnych dla osób niepełnosprawnych co najmniej jedno z ogólnodostępnych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych jest dostępne dla tych osób przez:

- zapewnienie przestrzeni manewrowej o wymiarach 1,5 x 1,5 m,

- stosowanie w tych pomieszczeniach i na trasie dojazdu do nich drzwi bez progów,

- zainstalowanie odpowiednio przystosowanej, co najmniej jednej miski ustępowej i umywalki, a także jednego natrysku, jeżeli ze względu na przeznaczenie przewiduje się w budynku takie urządzenia,

- zainstalowanie uchwytów ułatwiających korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych?

Dopuszcza się stosowanie pojedynczego ustępu dla osób niepełnosprawnych bez przedsionka oddzielającego od komunikacji ogólnej (§ 86 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

6.2. Czy zamknięta kabina natryskowa, przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, które muszą korzystać z wózków inwalidzkich w trakcie kąpieli ma powierzchnię nie mniejszą niż 2,5 m2 i szerokość co najmniej 1,5 m oraz czy jest ona wyposażona w wentylację mechaniczną (§ 81 ust. 3 rozporządzenia)?

6.3. Czy odległość stanowiska pracy chronionej do najbliższego ustępu jest nie większa niż 50 m (§ 84 ust. 3 rozporządzenia)?

7. Okna i wywietrzniki

7.1. Czy skrzydła okien, świetliki oraz nawietrzniki okiennic, wykorzystywane do wietrzenia pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi są zaopatrzone w urządzenia pozwalające na łatwe ich otwieranie, regulowanie wielkości otwarcia z poziomu podłogi lub pomostu, także przez osoby niepełnosprawne, jeżeli nie przewiduje się korzystania z pomocy innych użytkowników (§ 155 ust. 2 rozporządzenia)?

Załącznik Nr 3

treść załącznika (PDF)

Załącznik Nr 4

MATERIAŁ POMOCNICZY

Zestawienie problemów do kontroli dotyczących uprawnień osób niepełnosprawnych określonych przepisami rozdziału 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

1. Czas pracy

Uprawnienia osób niepełnosprawnych w zakresie czasu pracy określa art. 15 i 17 ustawy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy art. 15 ustawy, ustalający normy czasu pracy osób niepełnosprawnych, nie ma zastosowania do:

a) osób zatrudnionych przy pilnowaniu,

b) osoby, gdy - na jej wniosek - lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.

Problemy do kontroli:

1.1. Czy wymiar czasu pracy osoby niepełnosprawnej nie przekracza 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo (art. 15 ust. 1 ustawy)?

1.2. Czy wymiar czasu pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie przekracza 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo (art. 15 ust. 2 ustawy)?

1.3. Czy przestrzegany jest zakaz zatrudniania osób niepełnosprawnych w porze nocnej (art. 15 ust. 3 ustawy)?

1.4. Czy przestrzegany jest zakaz zatrudniania osób niepełnosprawnych w godzinach nadliczbowych (art. 15 ust. 3 ustawy)?

1.5. Czy osobie niepełnosprawnej udzielono piętnastominutowej, dodatkowej, wliczanej do czasu pracy przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek (art. 17 ustawy)?

2. Wynagrodzenie

Uprawnienia osób niepełnosprawnych w zakresie wynagrodzenia za pracę określa art. 18 i 20 ustawy.

Problemy do kontroli:

2.1. Czy stosowanie norm czasu pracy określonych w art. 15 ustawy nie spowodowało obniżenia wysokości wynagrodzenia wypłacanego w stałej miesięcznej wysokości (art. 18 ust. 1 ustawy)?

2.2. Czy przy przejściu na normy czasu pracy, o których mowa w art. 15 ustawy godzinowe stawki wynagrodzenia zasadniczego, odpowiadające osobistemu zaszeregowaniu lub zaszeregowaniu wykonywanej pracy, uległy podwyższeniu w stosunku, w jakim pozostawał dotychczasowy wymiar czasu pracy do tych norm (art. 18 ust. 2 ustawy)?

2.3 Czy prawidłowo ustalono wysokość wynagrodzenia za czas zwolnień, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i 2 (art. 20 ust. 2 ustawy)?

3. Urlop wypoczynkowy i zwolnienia od pracy

Uprawnienia osób niepełnosprawnych w zakresie urlopu wypoczynkowego i zwolnień od pracy określa art. 19 i 20 ustawy.

Problemy do kontroli:

3.1. Czy osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności udzielono dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym (art. 19 ust. 1 - 3 ustawy)?

3.2. Czy osobie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności udzielono zwolnienia w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy)?

3.3. Czy osobie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności udzielono zwolnienia od pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogły być wykonane poza godzinami pracy (art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy)?

Opublikowano: LEX nr 13392