27/2005 - Zarządzenie Nr 27/05 Głównego Inspektora Pracy z dnia 27 kwietnia 2005 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz udzielania porad w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2005 r. Główny Inspektorat Pracy 27/2005 Zarządzenie Nr 27/05 Głównego Inspektora Pracy z dnia 27 kwietnia 2005 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz udzielania porad w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy

Na podstawie § 2 ust. 2 Statutu Państwowej Inspekcji Pracy, stanowiącego załącznik do zarządzenia Marszałka Sejmu z dnia 25 października 2002 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy (M. P. Nr 54, poz. 740 z późn. zm.), w związku z art. 258 § 1 pkt 4 i art. 259 § 1 i 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ustala się instrukcję w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz udzielania porad w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy, stanowiącą załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Traci moc zarządzenie nr 5/97 Głównego Inspektora Pracy z dnia 3 marca 1997 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

GŁÓWNY INSPEKTOR PRACY

Anna HINTZ

Załącznik

do zarządzenia nr 27/05

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 27 kwietnia 2005 r.

Instrukcja w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz udzielania porad w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Instrukcja określa system organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz udzielania porad w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.

2. Skargi i wnioski wpływające do jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy rozpatruje się w trybie określonym przepisami Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), z uwzględnieniem postanowień instrukcji.

3. Pismo zawierające pytanie dotyczące wyjaśnienia przepisów prawa, spraw z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy lub prośbę o udzielenie pomocy prawnej załatwia się w trybie określonym w instrukcji dla porad.

4. Wnioski dotyczące udzielenia informacji publicznej rozpatruje się w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).

§ 2.

1. O zakwalifikowaniu pisma jako skargi, wniosku lub porady decyduje jego treść.

2. Przedmiotem skargi może być w szczególności naruszenie przepisów prawa pracy, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy albo przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

3. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom.

4. Pismo kwestionujące wnioski zawarte w wystąpieniu inspektora pracy podlega rozpatrzeniu w trybie określonym w instrukcji dla skarg.

Rozdział II

Przyjmowanie skarg, wniosków i zgłoszeń dotyczących udzielenia porady oraz ich rejestracja

§ 3.

1. Skargi i wnioski oraz zgłoszenia dotyczące udzielenia porady mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.

2. W przypadku skargi wnoszonej w imieniu innej osoby, od zgłaszającego skargę należy zażądać zgody osoby, na rzecz której wnoszona jest skarga.

3. Zgoda, o której mowa w ust. 2, powinna być wyrażona w sposób wyraźny, np. w formie pełnomocnictwa, jeżeli z treści pełnomocnictwa taka zgoda wynika.

4. W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.

5. W protokole z ustnego przyjęcia skargi lub wniosku zamieszcza się w szczególności: datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego, zwięzły opis treści sprawy, dane pracodawcy oraz dołącza się dowody w sprawie - jeśli pozostają one w dyspozycji zgłaszającego. Wzór protokołu przyjęcia skargi i wniosku określa załącznik nr 1 do instrukcji.

6. W przypadku odmowy podania przez zgłaszającego skargę lub wniosek do protokołu danych osobowych lub adresu należy poinformować zgłaszającego o zasadach rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków anonimowych.

7. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku ustnego wniesienia zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady, jeżeli niemożliwe jest niezwłoczne udzielenie porady.

8. W protokole zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady zamieszcza się w szczególności: datę wpływu zgłoszenia, imię, nazwisko (nazwę), adres zgłaszającego oraz zwięzły opis przedmiotu sprawy. Wzór protokołu z ustnego przyjęcia zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady określa załącznik nr 2 do instrukcji.

9. Wnoszącemu osobiście skargę, wniosek lub zgłoszenie dotyczące udzielenia porady wydaje się, na jego wniosek, poświadczenie. Poświadczeniem może być w szczególności kopia protokołu przyjęcia skargi, wniosku lub zgłoszenia. Wzmiankę o wydaniu poświadczenia zamieszcza się na oryginale protokołu.

§ 4.

1. Skargę, wniosek lub zgłoszenie dotyczące udzielenia porady wniesione ustnie podczas udzielania porad i informacji w Głównym Inspektoracie Pracy przyjmuje pracownik udzielający porad i informacji, który sporządza protokół.

2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się w celu nadania biegu sprawie do Kancelarii Głównego Inspektoratu Pracy.

3. Szczegółowy tryb przyjmowania i udzielania porad w okręgowym inspektoracie pracy ustala okręgowy inspektor pracy w drodze zarządzenia.

§ 5.

1. Skargi i wnioski podlegają rejestracji w sposób zapewniający prowadzenie w jednostkach organizacyjnych, w miarę technicznych możliwości, centralnych rejestrów skarg i wniosków, zgodnie z programem komputerowym Skargi.

2. Rejestry, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane zapewniające uzyskanie szczegółowych informacji dotyczących podmiotu wnoszącego skargę lub wniosek (w przypadku skarg lub wniosków wniesionych przez związki zawodowe należy podać nazwę związku zawodowego zgodnie ze słownikiem zawartym w programie Skargi), jak również informacji o skargach wniesionych na organy i pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

3. Skargi, wnioski oraz pisma dotyczące udzielenia porady oznacza się symbolami klasyfikacyjnymi określonymi w zarządzeniu Nr 17/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 6 lipca 2004 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.

4. Skargi wniesione na organy i pracowników Państwowej Inspekcji Pracy oznacza się odpowiednio:

1) skargi na działalność inspektorów pracy, okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców, Głównego Inspektora Pracy i Jego zastępców - hasło klasyfikacyjne z rzeczowego wykazu akt - 0600,

2) skargi na działalność dyrektorów departamentów w Głównym Inspektoracie Pracy i ich zastępców oraz pozostałych pracowników Państwowej Inspekcji Pracy - hasło klasyfikacyjne z rzeczowego wykazu akt - 0601.

5. Skargi i wnioski wnoszone do jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty rejestruje się i przechowuje odrębnie w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu oraz terminu rozpatrzenia sprawy.

6. Obieg kancelaryjny skarg i wniosków powinien zapewniać ich niezwłoczne przekazanie pracownikom wyznaczonym do ich rozpatrzenia.

7. Po rozpatrzeniu skargi lub wniosku pracownik rozpatrujący sprawę sporządza informację, w której podaje wszystkie tematy (przedmioty) skargi lub wniosku według kodów klasyfikacji przyjętych w Państwowej Inspekcji Pracy dla oznaczenia środków prawnych oraz ocenia zasadność poszczególnych tematów (zasadna(y), bezzasadna(y), jak również ocenia zasadność całej skargi lub wniosku (zasadna(y), częściowo zasadna(y), bezzasadna(y).

§ 6.

1. Skargi i wnioski, które nie podlegają rozpatrzeniu przez daną jednostkę organizacyjną Państwowej Inspekcji Pracy przekazywane są niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, do jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy lub innego organu zgodnie z właściwością. Wzór pisma przekazującego stanowi załącznik nr 3 do instrukcji.

2. Przekazania, o którym mowa w ust. 1, dokonuje z zastrzeżeniem ust. 3:

1) w Głównym Inspektoracie Pracy - Kancelaria,

2) w okręgowym inspektoracie pracy - komórka lub stanowisko pracy określone przez okręgowego inspektora pracy.

3. Przepisu ust. 2 pkt 1 nie stosuje się do skarg, o których mowa w § 12.

4. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, jednostka organizacyjna Państwowej Inspekcji Pracy, rozpatruje sprawy należące do właściwości Państwowej Inspekcji Pracy, a pozostałe przekazuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, właściwym organom, przesyłając odpis skargi lub wniosku.

5. O fakcie przekazania skargi lub wniosku do rozpatrzenia, zgodnie z właściwością, zawiadamia się wnoszącego skargę lub wniosek.

6. W przypadku przekazania przez jednostką organizacyjną Państwowej Inspekcji Pracy skargi lub wniosku, zgodnie z właściwością do innej jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy, przekazujący może zażądać informacji o sposobie załatwienia sprawy, w szczególności przekazania kopii udzielonej odpowiedzi.

7. W przypadku skarg i wniosków, których zakres przedmiotowy wykracza poza właściwość rzeczową Państwowej Inspekcji Pracy, można, zamiast przekazania sprawy właściwemu organowi, poprzestać na wskazaniu wnoszącemu skargę lub wniosek organ właściwy do rozpatrzenia sprawy.

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg, wniosków oraz pism dotyczących udzielenia porady

§ 7.

1. Skargi, wnioski oraz pisma dotyczące udzielenia porady, niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego (anonimy), pozostawia się bez rozpoznania.

2. Główny Inspektor Pracy lub jego zastępca lub odpowiednio okręgowy inspektor pracy lub jego zastępca może podjąć decyzję o rozpatrzeniu skargi lub wniosku, o których mowa w ust. 1, w szczególności jeżeli z treści skargi lub wniosku wynika, że:

1) w sposób rażący naruszane są przepisy prawa pracy, w tym w szczególności występuje zagrożenie życia lub zdrowia pracowników,

2) istnieje znaczne prawdopodobieństwo naruszenia przepisów prawa przez organy lub pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

lub uwzględnieniu takiej skargi lub wniosku w planowaniu działalności kontrolnej.

3. Do skarg i wniosków, o których mowa w ust. 1, przekazanych do uwzględnienia w planowaniu działalności kontrolnej, nie stosuje się przepisów instrukcji dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków.

§ 8.

1. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

2. W uzasadnionych przypadkach można zawiadomić wnoszącego skargę lub wniosek, że bez ujawnienia jego nazwiska brak jest możliwości rozpatrzenia tej skargi lub wniosku. W takim przypadku rozpatrzenie skargi lub wniosku następuje dopiero po uzyskaniu stanowiska wnoszącego.

§ 9.

Skargę lub wniosek, adresowane do właściwego organu lub urzędu, przesłane w odpisie do jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy, pozostawia się bez rozpoznania. Przepis § 7 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 10.

1. Skargi, wnioski oraz pisma dotyczące udzielenia porady, nadesłane pocztą elektroniczną, kwalifikuje się do rozpatrzenia, jeżeli w treści zawierają imię i nazwisko, bądź nazwę wnoszącego, a także adres do korespondencji (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) oraz jasno określają przedmiot.

2. Jeżeli skarga, wniosek lub pismo dotyczące udzielenia porady nie spełnia wymogów określonych w ust. 1, do wnoszącego kieruje się, na podany w skardze, wniosku lub piśmie adres poczty elektronicznej, pismo informujące o warunkach, które, zgodnie z art. 63 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, powinna spełniać korespondencja, aby podlegała rozpatrzeniu. Wzór pisma określa załącznik nr 4 do instrukcji.

§ 11.

Skargi, wnioski oraz pisma dotyczące udzielenia porady, z zastrzeżeniem postanowień § 12, rozpatrują:

1) inspektorzy pracy,

2) pracownicy merytoryczni Głównego Inspektoratu Pracy i okręgowych inspektoratów pracy.

§ 12.

1. Skargi na działalność inspektorów pracy oraz pracowników okręgowych inspektoratów pracy rozpatrują okręgowi inspektorzy pracy lub wyznaczeni przez nich zastępcy.

2. Skarga na działalność inspektora pracy wniesiona do Głównego Inspektoratu Pracy podlega niezwłocznemu, nie później niż w terminie 7 dni, przekazaniu do rozpatrzenia do właściwego okręgowego inspektora pracy.

3. O sposobie rozpatrzenia skargi, o której mowa w ust. 2, okręgowy inspektor pracy lub odpowiednio jego zastępca powiadamia Głównego Inspektora Pracy.

4. Skargi na działalność okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców, dyrektorów departamentów i ich zastępców w Głównym Inspektoracie Pracy, dyrektora Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im. prof. J. Rosnera we Wrocławiu oraz jego zastępcę rozpatruje Główny Inspektor Pracy lub wyznaczony zastępca Głównego Inspektora Pracy.

§ 13.

Skarga dotycząca pracownika Państwowej Inspekcji Pracy nie może być przekazana do rozpatrzenia temu pracownikowi, ani osobie, wobec której pozostaje on w stosunku nadrzędności służbowej.

§ 14.

Główny Inspektor Pracy może przejąć w celu rozpatrzenia każdą skargę lub wniosek w sprawach, które należą do właściwości Państwowej Inspekcji Pracy.

§ 15.

Tryb rozpatrzenia skargi lub wniosku, gdy przedmiot skargi lub wniosku wskazuje na możliwość naruszenia przez mianowanego pracownika obowiązków służbowych, mogącego stanowić podstawę do wszczęcia przez Rzecznika Dyscyplinarnego Państwowej Inspekcji Pracy postępowania wyjaśniającego, określa każdorazowo Główny Inspektor Pracy lub odpowiednio okręgowy inspektor pracy.

§ 16.

1. Czynności wyjaśniających w sprawie skargi lub wniosku dokonuje się w szczególności poprzez:

1) kontrolę w zakładzie pracy,

2) udzielanie Obywatelom wyjaśnień o przysługujących prawach lub o trybie postępowania w celu ich realizacji.

2. Załatwiający skargę lub wniosek ma obowiązek podejmować wszelkie działania niezbędne do dokładnego wyjaśnienia wszystkich zarzutów zawartych w skardze lub problemów podnoszonych we wniosku.

3. Skargi i wnioski powinny być załatwiane w formie pisemnej.

§ 17.

1. Zawiadomienie wnoszącego skargę lub wniosek o sposobie załatwienia sprawy, powinno dotyczyć wszystkich problemów w nich poruszonych.

2. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub tylko niektórych zarzutów, powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

3. W przypadku, gdy skarga uznana została za bezzasadną (lub niektóre z zarzutów w niej zawartych) i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do rozpatrzenia ponownej skargi może, w odpowiedzi na tę skargę, podtrzymać poprzednio zajęte w sprawie stanowisko.

4. Zawiadomienie o załatwieniu sprawy, wniesionej drogą elektroniczną, kieruje się do wnoszącego na podany przez niego adres do korespondencji, o ile nie zastrzegł on innego sposobu przekazania zawiadomienia.

5. Przepisy ust. 1 i 4 stosuje się odpowiednio do pism dotyczących udzielenia porady.

§ 18.

Skargi i wnioski, a także materiały prasowe lub inne informacje podane do publicznej wiadomości mające znamiona skargi, przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne do jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy, podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w terminach i na zasadach określonych w instrukcji.

§ 19.

1. Skargi i wnioski podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu bez zbędnej zwłoki, lecz nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty ich otrzymania.

2. W przypadkach, o których mowa w § 8, termin określony w ust. 1, liczy się od dnia złożenia przez wnoszącego skargę lub wniosek wyjaśnień i uzupełnień lub zgody na ujawnienie nazwiska.

3. Posłowie na Sejm, Senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.

4. Jeżeli z przyczyn obiektywnych niemożliwe jest załatwienie skargi lub wniosku w obowiązującym terminie rozpatrujący sprawę informuje o tym zainteresowanego na piśmie, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

5. Pisma dotyczące udzielenia porady załatwia się bez zbędnej zwłoki.

6. Udzielenie porady wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a porady szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu pisma dotyczącego jej udzielenia.

Rozdział IV

Przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków oraz udzielanie porad

§ 20.

1. Główny Inspektor Pracy lub wyznaczony przez niego zastępca oraz okręgowy inspektor pracy lub wyznaczony przez niego zastępca ma obowiązek przyjmować interesantów w wyznaczonym przez siebie terminie w sprawach skarg i wniosków.

2. W siedzibach jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy w sprawach skarg, wniosków i udzielania porad przyjmują codziennie w oznaczonych godzinach:

1) w Głównym Inspektoracie Pracy - pracownicy wyznaczeni przez Głównego Inspektora Pracy,

2) w okręgowych inspektoratach pracy - pracownicy wyznaczeni przez okręgowego inspektora pracy.

3. W siedzibach oddziałów okręgowych inspektoratów pracy w sprawach skarg i wniosków przyjmują pracownicy oddziału w dniach i godzinach wyznaczonych przez okręgowego inspektora pracy.

4. Informacje o miejscu, dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg, wniosków oraz porad powinny być wywieszone w widocznym miejscu w siedzibach jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.

5. Prowadzi się ewidencję przyjęć interesantów oraz udzielonych porad.

6. Sposób prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 5, w okręgowych inspektoratach pracy ustalają okręgowi inspektorzy pracy.

7. W Głównym Inspektoracie Pracy ewidencja przyjęć interesantów i udzielonych porad powinna zawierać:

1) liczbę przyjętych interesantów lub osób, którym udzielono porad telefonicznie,

2) oznaczenie osoby przyjmującej interesantów i udzielającej porad telefonicznie oraz datę,

3) przedmiot sprawy,

4) oznaczenie (na ile jest to możliwe) interesanta lub osoby, której udzielono porady telefonicznie.

Rozdział V

Przepisy końcowe

§ 21.

1. Koordynowanie rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Głównym Inspektoracie Pracy powierza się dyrektorowi Departamentu Organizacyjnego.

2. W okręgowym inspektoracie pracy koordynuje rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków wyznaczony zastępca okręgowego inspektora pracy.

3. Dyrektor Departamentu Organizacyjnego oraz zastępca okręgowego inspektora pracy, o którym mowa w ust. 2, czuwają nad terminowym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków.

4. Nadzór i kontrolę nad rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują:

1) w Głównym Inspektoracie pracy - Zastępca Głównego Inspektora Pracy do Spraw Organizacji,

2) w okręgowym inspektoracie pracy - właściwy zastępca okręgowego inspektora pracy.

§ 22.

1. Właściwy zastępca okręgowego inspektora pracy prowadzi systematyczną kontrolę prawidłowego oraz terminowego rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.

2. Właściwy zastępca okręgowego inspektora pracy przedstawia okresowo (co 6 miesięcy) okręgowemu inspektorowi pracy informacje dotyczące rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w okręgowym inspektoracie pracy.

3. W przypadku skarg dotyczących inspektorów pracy okręgowy inspektor pracy przekazuje Głównemu Inspektorowi Pracy okresową statystyczną i opisową informację zawierającą analizę i ocenę stanu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania tych skarg i wniosków.

4. Informację, o której mowa w ust. 3, przekazuje się co 6 miesięcy, w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu kończącym półrocze, według wzoru określonego w załączniku nr 5 do instrukcji.

5. Uwagi i wnioski wynikające z kontroli dokumentacji dotyczącej rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków powinny być przekazywane inspektorom pracy rozpatrującym skargi i wnioski.

§ 23.

1. Zastępca Głównego Inspektora Pracy do Spraw Organizacji dokonuje okresowych (co 6 miesięcy) ocen i analiz rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Departamentu Organizacyjnego oraz przedstawia je Głównemu Inspektorowi Pracy.

2. Zastępca Głównego Inspektora Pracy do Spraw Organizacji sporządza okresowo (co 6 miesięcy) zbiorczą informację dotyczącą rozpatrywania i załatwiania skarg na inspektorów pracy, okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców, dyrektorów departamentów i ich zastępców w Głównym Inspektoracie Pracy, dyrektora Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im prof. J. Rosnera we Wrocławiu i jego zastępcę oraz przedstawia ją Głównemu Inspektorowi Pracy.

§ 24.

1. Wyciąg z przepisów zarządzenia związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków składanych do jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy powinien być wywieszony w widocznym miejscu w siedzibach tych jednostek.

2. W celu ułatwienia wnoszenia skarg, wniosków oraz zgłoszeń dotyczących udzielenia porady kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy umieszczają na stronach internetowych Państwowej Inspekcji Pracy wzór formularza zgłoszenia skargi, wniosku lub dotyczącego udzielenia porady, ustalony w załączniku nr 6 do instrukcji.

Załączniki do Instrukcji w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i skarg i wniosków w Państwowej Inspekcji Pracy:

1. Wzór protokołu z ustnego przyjęcia skargi lub wniosku

2. Wzór protokołu z ustnego przyjęcia zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady

3. Wzór pisma przekazującego skargę lub wniosek

4. Wzór pisma informacyjnego

5. Wzór informacji statystycznej

6. Wzór formularza zgłoszenia skargi lub wniosku

Załącznik nr 1

(sporządza się na blankiecie właściwej jednostki organizacyjnej)

............(miejscowość, data)......

Nr rej.: ......

PROTOKÓŁ

z ustnego przyjęcia skargi/wniosku*

Imię i nazwisko lub nazwa wnoszącego skargę/wniosek*:

..........................................

Adres wnoszącego skargę/wniosek*:

..........................................

Treść skargi/wniosku*:

..........................................

..........................................

Liczba i treść załączników:

..........................................

Dane pracodawcy (podmiotu), którego skarga/wniosek* dotyczy:

Nazwa:

..........................................

Dokładny adres:

..........................................

............(podpis zgłaszającego skargę/wniosek*)......

............(imię, nazwisko, podpis i stanowisko służbowe przyjmującego skargę)......

Oświadczenie w sprawie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych

Oświadczam, że wyrażam zgodę, na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia skargi/wniosku (art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

............(imię i nazwisko, podpis)......

Potwierdzam odbiór poświadczenia zgłoszenia skargi/wniosku

............(imię i nazwisko, podpis)......

* niepotrzebne skreślić

Załącznik nr 2

(sporządza się na blankiecie właściwej jednostki organizacyjnej)

............(miejscowość, data)......

Nr rej.: ..................

PROTOKÓŁ

z ustnego przyjęcia zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady

Imię i nazwisko lub nazwa zgłaszającego: ..................

Adres zgłaszającego: ..................

Treść: ..................

Liczba i treść załączników: ......

............(podpis zgłaszającego)......

............(imię, nazwisko, podpis i stanowisko służbowe przyjmującego)......

Oświadczenie w sprawie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych

Oświadczam, że wyrażam zgodę, na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady (art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

............(imię i nazwisko, podpis)......

Potwierdzam odbiór poświadczenia zgłoszenia

............(imię i nazwisko, podpis)......

Załącznik nr 3

(sporządza się na blankiecie właściwej jednostki organizacyjnej)

............(miejscowość, data)......

Nr rej.: ..................

..............................

..............................

..............................

(nazwa i adres)

Główny/Okręgowy Inspektorat Pracy w .............................., działając na podstawie art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego, przekazuje w załączeniu, zgodnie z właściwością, skargę/wniosek*:

..........................................

..........................................

(oznaczenie nadawcy skargi/wniosku*)

na działalność

..........................................

..........................................

(oznaczenie pracodawcy lub innego podmiotu, którego dotyczy skarga/wniosek* lub przedmiotu skargi/wniosku*)

z uprzejmą prośbą o jej/jego* rozpatrzenie.

O dokonanych w sprawie ustaleniach proszę powiadomić skarżącego/wnioskodawcę* oraz Główny/Okręgowy* Inspektorat Pracy w ..............................*

............(podpis i pieczęć)......

Liczba i oznaczenie załączników:

..........................................

Do wiadomości:

..........................................

..........................................

* niepotrzebne skreślić

Załącznik nr 4

(sporządza się na blankiecie właściwej jednostki organizacyjnej)

............(miejscowość, data)......

Nr rej.: ..................

..............................

..............................

..............................

(oznaczenie zgłaszającego)

Uprzejmie informujemy, że Główny/Okręgowy Inspektorat Pracy* w .............................., nie rozpatruje korespondencji otrzymanej pocztą elektroniczną, która nie spełnia wymogów określonych w art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

Zgodnie z ww. przepisem podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.

Oznacza to, że treść kierowanej korespondencji powinna zawierać co najmniej wskazanie:

1) osoby, od której pochodzi (jej imienia i nazwiska),

2) adresu (kodu pocztowego, miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) tej osoby,

3) przedmiotu sprawy, której dotyczy.

Z poważaniem

............(podpis, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)......

* niepotrzebne skreślić

Załącznik nr 5

Informacja statystyczna dotycząca stanu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków na inspektorów pracy w .................. półroczu 200...... r.

Przedmiot skargi

Skargi zarejestrowane w okresie sprawozdawczym

Skargi rozpatrzone w okresie sprawozdawczym

Liczba

Liczba wniosków do GIP w sprawie wszczęcia postępowania wyjaśniającego1

Liczba skarg wymagających kontroli pracodawców

Liczba skarg załatwionych w terminie

Liczba skarg załatwionych w terminie dłuższym niż określony w § 19 Instrukcji

Uwagi

ogółem

zasadne

częściowo zasadne

bezzasadne

z powiadomieniem skarżącego o nowym terminie rozpatrzenia skargi

bez powiadomienia skarżącego o wyznaczeniu nowego terminu rozpatrzenia skargi

Zachowanie inspektora pracy

Działalność inspektora pracy

Sprawy inne2 (jakie?)

Razem

1 dotyczy wniosków o nałożenie kary porządkowej lub wszczęcie postępowania wyjaśniającego w rozumieniu przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych

2 przedstawić opisowo

Załącznik nr 6

............(miejscowość, data)......

Nr rej.: ..................

Do

Głównego/Okręgowego Inspektoratu Pracy*

w ..............................

..............................

(adres)

Imię i nazwisko lub nazwa wnoszącego skargę/wniosek/ zgłoszenie dotyczące udzielenia porady*:

..........................................

Adres wnoszącego skargę/wniosek/zgłoszenie dotyczące udzielenia porady*:

..........................................

Treść skargi/wniosku/zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady*:

..........................................

..........................................

Liczba i treść załączników:

..........................................

Dane pracodawcy (podmiotu), którego skarga/wniosek* dotyczy:

Nazwa:

..........................................

Dokładny adres:

..........................................

............(podpis zgłaszającego)......

Oświadczenie w sprawie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych

Oświadczam, że wyrażam zgodę, na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia skargi/wniosku/zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady (art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

............(imię i nazwisko, podpis)......

* niepotrzebne skreślić

Pouczenie:

Zgodnie z art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.

Oznacza to, że treść kierowanej do Państwowej Inspekcji Pracy korespondencji powinna zawierać co najmniej wskazanie:

1) osoby, od której pochodzi (jej imienia i nazwiska),

2) adresu (kodu pocztowego, miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) tej osoby,

3) przedmiotu sprawy, której dotyczy.

Brak powyższych danych spowoduje pozostawienie sprawy bez rozpoznania.

Opublikowano: LEX nr 13418