2461-IBPP3.4512.760.2016.1.KS - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie - przebudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.760.2016.1.KS Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie - przebudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 października 2016 r. (data wpływu 28 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) oraz pismem z 3 stycznia 2017 r. (data wpływu 10 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) oraz pismem z 3 stycznia 2017 r. (data wpływu 10 stycznia 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina... (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować w 2017 r. projekt pn. "...". Uchwałą Rady Powiatu Gmina przejęła zadanie do realizacji. Środki finansowe na ww. projekt będą pochodzić ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wartość dofinansowania unijnego nie przekroczy 63,63% kosztów. Przy realizacji inwestycji mieszkańcy nie będą partycypować w kosztach.

Wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników i poprawi bezpieczeństwo mieszkańców gminy. W wyniku realizacji inwestycji zwiększy się dostępność komunikacyjna miejscowości O. i Z. poprzez podwyższenie parametrów użytkowych i eksploatacyjnych drogi nr.... (granica powiatu) -... na odcinku 1 663 mb. Wszystkie poniesione wydatki na inwestycję związaną z przebudową drogi powiatowej i budową chodnika będą dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy. Wszystkie faktury zakupowe zapłaci Gmina. Rozbudowana droga i wybudowany chodnik będą ogólnodostępne i nie będą generować dochodu. Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Po realizacji zadania droga będzie zarządzana przez Gminę i Powiat.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z 12 grudnia 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał, że dokonywane na potrzeby realizacji projektu zakupy będą zakupami inwestycyjnymi związanymi z realizacją budowy chodnika. Będzie to inwestycja o charakterze publicznym i niekomercyjnym - z tytułu udostępniania jej efektów Gmina nie otrzyma żadnych opłat od użytkowników drogi i chodnika. Gmina przejęła do realizacji zadanie na podstawie uchwały Rady Powiatu. Wspólne przedsięwzięcie ma charakter publiczny i niekomercyjny. Przejęcie zadania nie ma charakteru cywilnoprawnego. W ramach rozbudowy drogi powiatowej zostanie wybudowany chodnik wraz z zjazdami, ściekiem przykrawężnikowym, rowem krytym, kratami ściekowymi, zatokami przystankowymi oraz 2 zbiornikami infiltracyjno-odparowującymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko skorygowane w piśmie z 3 stycznia 2017 r.) nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie "...".

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. j.t. z 2016, poz. 710) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina nie będzie zawierać umów z mieszkańcami o partycypowaniu w kosztach budowy chodnika.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. j.t. z 2016, poz. 446) zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsprzeczny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z całości unormowań zawartych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), w tym zwłaszcza z art. 2 ust. 1 ("Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność"), art. 6 ust. 1 ("Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów") oraz art. 9 ust. 2 ("Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie") trzeba wyprowadzić wniosek, że w działalności gminy należy wyróżnić wykonywanie działań publicznych i wykraczającą poza te działania działalność gospodarczą.

O publicznym charakterze działania gminy przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2). Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego (art. 10 ust. 1).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Analizując okoliczności przedmiotowej sprawy w kontekście przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Gmina realizując opisany projekt nie działała w charakterze podatnika. W okolicznościach przedmiotowej sprawy istotny jest fakt, że Gmina nie przeznacza wybudowanego chodnika wraz z zjazdami, ściekiem przykrawężnikowym, rowem krytym, kratami ściekowymi, zatokami przystankowymi oraz 2 zbiornikami infiltracyjno-odparowującymi do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jak wynika z opisu sprawy - rozbudowana droga i wybudowany chodnik będą ogólnodostępne i nie będą generować dochodu. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że inwestycja ta ma charakter publiczny i niekomercyjny - z tytułu udostępniania jej efektów Gmina nie otrzyma bowiem żadnych opłat od użytkowników drogi i chodnika. Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przy realizacji projektu "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku

z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl