2461-IBPP3.4512.583.2016.3.MD - Brak prawa do odliczeń podatku VAT naliczonego i wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę dróg gminnych w związku z realizacją projektu - przebudowy dróg gminnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.583.2016.3.MD Brak prawa do odliczeń podatku VAT naliczonego i wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę dróg gminnych w związku z realizacją projektu - przebudowy dróg gminnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 31 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 20 września 2016 r. (data wpływu 23 września 2016 r.) oraz pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 28 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczeń podatku VAT naliczonego i wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę dróg gminnych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczeń podatku VAT naliczonego i wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę dróg gminnych w związku z realizacją projektu pn. "....". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2016 r. (data wpływu 23 września 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 12 września 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.583.2016.1.MD oraz pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 28 października 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 października 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.583.2016.2.MD

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 20 września 2016 r. został przedstawione następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach zadań własnych Gmina ma zamiar przebudować drogi gminne znajdujące się na jej terenie, które służyć będą społeczeństwu. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Gmina na zrealizowanie planowanej inwestycji podpisała umowę o przyznaniu pomocy. W ramach dofinansowania realizowany będzie projekt pn. "..... Zadaniem jest osiągnięcie następującego celu: przebudowanie dróg gminnych w miejscowościach:

1. N. - ulic: W. o długości odcinka 320 m, K. o długości odcinka 225 m, T. o długości odcinka 520 m, S. o długości odcinka 530 m,

2. D. o długości odcinka 985 m,

3. J. o długości odcinka 883 m,

4. R. o długości odcinka 565 m oraz 382 m, w celu podniesienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz skrócenia czasu dojazdu do obiektów użyteczności publicznej.

Gmina rozpoczęła realizację inwestycji zgodnie z umową zawartą z wykonawcą z dniem 15 lipca 2016 r., termin zakończenia w dniu 10 października 2016 r.

Na przebudowanych odcinkach dróg Gmina nie będzie prowadzić odpłatnej działalności - drogi będą ogólnodostępne, a przejazd bezpłatny. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT gdyż planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Gmina realizując projekt pn. "...." dokona zapłaty za wykonanie usługi/zakup, która obejmuje położenie nowej nawierzchni dróg. Dokonując zapłaty za usługę/zakup czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie realizował zakupów na bieżące utrzymanie dróg.

Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej generujących podatek należny po stronie Gminy. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie realizował zakupów na bieżące utrzymanie dróg.

Zakup dokonany w ramach projektu będzie udokumentowany na podstawie faktury VAT gdzie nabywcą będzie Gmina. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie realizował zakupów na bieżące utrzymanie dróg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczeń podatku VAT naliczonego i wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę dróg gminnych i ich bieżące utrzymanie w związku z realizacją projektu pn. "...." dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach podziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 20 września 2016 r.):

Gminie nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przebudową dróg gminnych w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20104-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach dofinansowania realizowany będzie projekt pn. "....". W ramach zadań własnych Gmina ma zamiar przebudować drogi gminne znajdujące się na jej terenie, które służyć będą społeczeństwu. Na przebudowanych odcinkach dróg Gmina nie będzie prowadzić odpłatnej działalności - drogi będą ogólnodostępne, a przejazd bezpłatny. Wnioskodawca wskazał, że planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej generujących podatek należny po stronie Gminy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że realizując projekt pn. "...." dokona zapłaty za wykonanie usługi/zakup, która obejmuje położenie nowej nawierzchni dróg. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie realizował zakupów na bieżące utrzymanie dróg.

Powyższe wskazania prowadzą do wniosku, że realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja należy do zakresu zadań publicznych. Należy zatem przyjąć, że realizacja zadania nie będzie miała charakteru, ani celu polegającego na prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Stosownie więc do zacytowanych wyżej przepisów art. 15 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - powstałe w ramach realizacji projektu drogi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina będzie prowadziła inwestycję celem realizacji zadań własnych związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. Przebudowane drogi gminne wskazane w opisie sprawy będą ogólnodostępne i bezpłatne.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z przebudową dróg gminnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przebudową dróg gminnych w związku z realizacją projektu pn. "...." dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl