2461-IBPP3.4512.112.2017.1.RW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji termomodernizacji budynku użyteczności publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.112.2017.1.RW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji termomodernizacji budynku użyteczności publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 9 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Kompleksowa modernizacja budynku KTS położonego, ze względu na różnorodność planowanych funkcji obiektu oraz ograniczone możliwości budżetowe Gminy została podzielona na 4 etapy.

ETAP 1. Dostosowanie części wnętrza obiektu i jego wyposażenia na potrzeby działania nowego Centrum Usług Społecznych - realizowana w ramach projektu pn. "...". Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację zadania pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 działanie 10.2.1 Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - ZIT. Obecnie Gmina jest na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie.

Inwestycja będzie realizowana w byłym kolejowym budynku KTS-u w latach 2017-2018 - rzeczowa realizacja zadania zaplanowana jest na maj 2018 r.

Celem projektu jest rozwój i profesjonalizacja usług aktywizacji społecznej i zawodowej, szerzenia wiedzy, udzielania wsparcia i pomocy na rzecz mieszkańców gminy zagrożonych wykluczeniem społecznym i dotkniętych różnego rodzaju dysfunkcjami, zwiększenie dostępności do usług zdrowotnych oraz podnoszenie kwalifikacji i umiejętności osób realizujących zadania związane ze świadczeniem usług społecznych. W budynku będą prowadzone bezpłatne zajęcia skierowane do osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wsparcie to będzie dofinansowane ze środków EFS. Realizowane będą usługi wsparcia społecznego, usługi opiekuńczo - wychowawcze i usługi aktywizacyjno - rozwojowe dla rodzin. Wykonywane usługi będą wykonywane bezpłatnie.

ETAP 2. Termomodernizacja budynku wraz z wymianą źródła ciepła - realizacja zadania w ramach projektu pn. "..." Gmina złożyła w I kwartale 2016 r. wniosek pn. "..." w ramach poddziałania 4.3.1 - Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej ZIT PRO. Projekt obecnie jest w trakcie oceny. Zadanie obejmuje kompleksową modernizację 8 budynków użyteczności publicznej w Gminie w tym budynek KTS, który zostanie częściowo zaadaptowany na Centrum Usług Społecznych. Modernizacja KTS (CUS) obejmowała będzie: termomodernizację budynku, wymianę konstrukcji dachu wraz z wymianą okien i drzwi oraz modernizację kotłowni. Realizacja zadania przewidziana jest na 2018 r. W budynku nie będzie prowadzona działalność opodatkowana.

ETAP 3. Dostosowanie części wnętrza obiektu na pomieszczenia dla stowarzyszeń, pomieszczenia do prowadzenia szkoleń dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz działalność kulturalno - rekreacyjna wraz z kompleksowym zagospodarowaniem terenu - realizacja zadania w ramach projektu pn. "...".

Gmina planuje w roku 2017 w ramach poddziałania 10.3.1 - Rewitalizacja terenów zdegradowanych złożyć wniosek o dofinansowanie zadania pn. "...". Inwestycja będzie obejmowała przebudowę i remont budynku KTS wraz z zagospodarowaniem terenu wokół (powierzchni ok 0,5 ha). Zagospodarowanie terenu wokół obiektu obejmowało będzie budowę elementów małej architektury i utworzenie placu zabaw. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna. W budynku nie będzie prowadzona działalność opodatkowana. Realizacja zadania zaplanowana jest na rok 2018.

ETAP 4. Usunięcie azbestu z dachu budynku KTS - realizacja zadania w ramach projektu pn. "...".

Gmina w dniu 31 sierpnia 2016 r. złożyła wniosek pn. "..." w ramach poddziałania 5.2.1. Gospodarka odpadami ZIT RPO. Zadanie obejmuje usunięcie i utylizację wyrobów azbestowych z czterech budynków gminnych w tym budynku KTS-u wraz z zapewnieniem bezpiecznego unieszkodliwiania odpadów. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia ilości azbestu na terenie całej Gminy. Realizacja zadania zaplanowana została na II - III kwartał 2017 r.

Realizacja wszystkich powyższych projektów zakłada zmianę funkcji oraz przystosowanie budynku KTS-u na potrzeby Centrum Usług Społecznych - CUS. Na cele nowego CUS zaadoptowane będą pomieszczenia w budynku KTS-u. Kompleksowa modernizacja i przebudowa przedmiotowego budynku zawiera: prace remontowo - budowlane, prace termomodernizacyjne wraz z wymianą źródła ciepła i usunięciem azbestu z dachu budynku oraz zagospodarowaniem i rewitalizacją przyległego terenu. W ramach działalności CUS zaplanowano usługi mające na celu aktywizację społeczną mieszkańców gminy poprzez świetlicę środowiskową, mediacje rodzinne, Punkt Konsultacyjny dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz indywidualne konsultacje ze specjalistą. Centrum Usług Społecznych, które po kompleksowym remoncie budynku KTS-u uruchomi świetlicę środowiskową, która będzie pełniła formę usługową skierowaną na pomoc dla dzieci z rodzin zagrożonych marginalizacją społeczną. Zadaniem świetlicy będzie organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w godzinach popołudniowych poprzez organizacje zabaw, zajęć rekreacyjno - sportowych i udzielanie pomocy dzieciom z rodzin niewydolnych wychowawczo. Ponadto prowadzona będzie usługa mediacji rodzinnych mająca na celu pomoc w rozwiązywaniu konfliktów oraz sporów rodzinnych związanych z wychowaniem dzieci, opieką nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Planuje się również uruchomienie Punktu konsultacyjnego przeznaczonego dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin. Prowadzone będą specjalistyczne porady indywidualne przez Pracownika Socjalnego z zakresu chorób psychicznych, informacji o grupach wsparcia oraz gdzie można uzyskać pomoc w rozwiązywaniu problemów i trudnych sytuacji związanych z chorobą psychiczną.

Wszystkie wyżej wymienione usługi będą prowadzone nieodpłatnie.

Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Gmina (Wnioskodawca) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

W czasie realizacji projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw towarów i usług faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową. Wnioskodawca jako jednostka realizująca projekt będzie figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, zwiększy się wartość obiektu (budynku KTS-u). Gmina pozostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji i żadne z wartości nabytych podczas projektu nie zostaną zbyte. Po zakończeniu trwałości projektu budynek CUS zostanie nieodpłatnie użyczony Miejskiemu Ośrodkowi Kultury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina (Wnioskodawca) ma prawo obniżyć kwotę należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Z przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć więc można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegającym opodatkowaniu. W przedstawionej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne (na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5, pkt 6, pkt 6a, pkt 15, pkt 19 ww. ustawy) obejmują sprawy: ochrony zdrowia; pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza wykonać kompleksową modernizacja budynku KTS- ze względu na różnorodność planowanych funkcji obiektu oraz ograniczone możliwości budżetowe Gminy została podzielona na 4 etapy.

ETAP 1. Dostosowanie części wnętrza obiektu i jego wyposażenia na potrzeby działania nowego Centrum Usług Społecznych - realizowana w ramach projektu pn. "...". Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację zadania pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 działanie 10.2.1 Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - ZIT.

Celem projektu jest rozwój i profesjonalizacja usług aktywizacji społecznej i zawodowej, szerzenia wiedzy, udzielania wsparcia i pomocy na rzecz mieszkańców gminy zagrożonych wykluczeniem społecznym i dotkniętych różnego rodzaju dysfunkcjami, zwiększenie dostępności do usług zdrowotnych oraz podnoszenie kwalifikacji i umiejętności osób realizujących zadania związane ze świadczeniem usług społecznych. W budynku będą prowadzone bezpłatne zajęcia skierowane do osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wsparcie to będzie dofinansowane ze środków EFS. Realizowane będą usługi wsparcia społecznego, usługi opiekuńczo - wychowawcze i usługi aktywizacyjno - rozwojowe dla rodzin. Wykonywane usługi będą wykonywane bezpłatnie.

ETAP 2. Termomodernizacja budynku wraz z wymianą źródła ciepła - realizacja zadania w ramach projektu pn. "..." Gmina złożyła w I kwartale 2016 r. wniosek pn. "..." w ramach poddziałania 4.3.1 - Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej ZIT PRO. Projekt obecnie jest w trakcie oceny. Zadanie obejmuje kompleksową modernizację 8 budynków użyteczności publicznej w Gminie w tym budynek KTS, który zostanie częściowo zaadaptowany na Centrum Usług Społecznych. Modernizacja KTS (CUS) obejmowała będzie: termomodernizację budynku, wymianę konstrukcji dachu wraz z wymianą okien i drzwi oraz modernizację kotłowni. Realizacja zadania przewidziana jest na 2018 r. W budynku nie będzie prowadzona działalność opodatkowana.

ETAP 3. Dostosowanie części wnętrza obiektu na pomieszczenia dla stowarzyszeń, pomieszczenia do prowadzenia szkoleń dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz działalność kulturalno - rekreacyjna wraz z kompleksowym zagospodarowaniem terenu - realizacja zadania w ramach projektu pn. "...".

Gmina planuje w roku 2017 w ramach poddziałania 10.3.1 - Rewitalizacja terenów zdegradowanych złożyć wniosek o dofinansowanie zadania pn. "...". Inwestycja będzie obejmowała przebudowę i remont budynku KTS wraz z zagospodarowaniem terenu wokół (powierzchni ok 0,5 ha). Zagospodarowanie terenu wokół obiektu obejmowało będzie budowę elementów małej architektury i utworzenie placu zabaw. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna. W budynku nie będzie prowadzona działalność opodatkowana. Realizacja zadania zaplanowana jest na rok 2018.

ETAP 4. Usunięcie azbestu z dachu budynku KTS - realizacja zadania w ramach projektu pn. "..." w ramach poddziałania 5.2.1. Gospodarka odpadami ZIT RPO. Zadanie obejmuje usunięcie i utylizację wyrobów azbestowych z czterech budynków gminnych w tym budynku KTS-u wraz z zapewnieniem bezpiecznego unieszkodliwiania odpadów. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia ilości azbestu na terenie całej Gminy.

Realizacja wszystkich powyższych projektów zakłada zmianę funkcji oraz przystosowanie budynku KTS-u na potrzeby Centrum Usług Społecznych - CUS. Na cele nowego CUS zaadoptowane będą pomieszczenia w budynku KTS-u. Kompleksowa modernizacja i przebudowa przedmiotowego budynku zawiera: prace remontowo - budowlane, prace termomodernizacyjne wraz z wymianą źródła ciepła i usunięciem azbestu z dachu budynku oraz zagospodarowaniem i rewitalizacją przyległego terenu. W ramach działalności CUS zaplanowano usługi mające na celu aktywizację społeczną mieszkańców gminy poprzez świetlicę środowiskową, mediacje rodzinne, Punkt Konsultacyjny dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz indywidualne konsultacje ze specjalistą. Centrum Usług Społecznych, które po kompleksowym remoncie budynku KTS-u uruchomi świetlicę środowiskową, która będzie pełniła formę usługową skierowaną na pomoc dla dzieci z rodzin zagrożonych marginalizacją społeczną. Zadaniem świetlicy będzie organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w godzinach popołudniowych poprzez organizacje zabaw, zajęć rekreacyjno - sportowych i udzielanie pomocy dzieciom z rodzin niewydolnych wychowawczo. Ponadto prowadzona będzie usługa mediacji rodzinnych mająca na celu pomoc w rozwiązywaniu konfliktów oraz sporów rodzinnych związanych z wychowaniem dzieci, opieką nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Planuje się również uruchomienie Punktu konsultacyjnego przeznaczonego dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin. Prowadzone będą specjalistyczne porady indywidualne przez Pracownika Socjalnego z zakresu

chorób psychicznych, informacji o grupach wsparcia oraz gdzie można uzyskać pomoc w rozwiązywaniu problemów i trudnych sytuacji związanych z chorobą psychiczną.

Wszystkie wyżej wymienione usługi będą prowadzone nieodpłatnie.

Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Gmina (Wnioskodawca) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

W czasie realizacji projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw towarów i usług faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową. Wnioskodawca jako jednostka realizująca projekt będzie figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, zwiększy się wartość obiektu (budynku KTS-u). Gmina pozostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji i żadne z wartości nabytych podczas projektu nie zostaną zbyte. Po zakończeniu trwałości projektu budynek CUS zostanie nieodpłatnie użyczony Miejskiemu Ośrodkowi Kultury.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy powtórzyć, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazana w opisie zdarzenia przyszłego realizacja przedmiotowego projektu, który ma na celu kompleksową modernizację budynku KTS oraz przystosowanie go na potrzeby Centrum Usług Społecznych należy do zadań własnych Gminy a Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną we wniosku inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a jej efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na wykonaniu kompleksowej modernizacji budynku KTS oraz przystosowaniu go na potrzeby Centrum Usług Społecznych. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl