2461-IBPP2.4512.944.2016.2.EJu - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.944.2016.2.EJu Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 9 stycznia 2017 r., znak: WIM.I.7011.50.1.2017.SA (data wpływu 11 stycznia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: 2461 IBPP2.4512.944.2016.1.EJu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446, dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 96, poz. 603 z późn. zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej. Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: 8) edukacji publicznej;

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym zadania publiczne wykonywane są przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, ponadto należy zaznaczyć, że każda gmina, w tym również Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej. Przykładem takiej jednostki organizacyjnej jest Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (dalej: CKZiU) zlokalizowane przy ul. K... w S.... Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.:. Projekt zrealizowany z wykorzystaniem środków unijnych, otrzymanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zakres ww. projektu obejmuje modernizację kompleksu, tj. przebudowę i rozbudowę budynku dydaktycznego CKZiU na potrzeby warsztatów kształcenia zawodowego. W chwili obecnej CKZiU nie posiada odpowiedniego zaplecza dydaktycznego umożliwiającego zdobywanie przez uczniów kwalifikacji w deficytowych na rynku zawodach. Poprawa warunków doskonalenia zawodowego pozwoli na praktyczne kształcenie uczniów w zawodach: technik transportu kolejowego, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik eksploatacji portów i terminali, technik lotniskowych służb operacyjnych, technik spedytor, technik logistyk, technik mechatronik, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik mechanik lotniczy. Stworzenie w przebudowanej i nadbudowanej infrastrukturze warunków kształcenia zawodowego odzwierciedlających warunki rzeczywistego środowiska pracy służyć będzie dopasowaniu edukacji zawodowej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy, kładącej nacisk na kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców. W wyniku realizacji projektu powstaną pomieszczenia dydaktyczne i pracownie do praktycznej nauki zawodu, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w urządzenia i sprzęty odpowiadające wymogom rynku pracy, co poprawi jakość i efektywność procesu kształcenia zawodowego. Planowana przebudowa i nadbudowa istniejącej infrastruktury kształcenia zawodowego w obiekcie CKZiU wraz z wyposażeniem pomieszczeń dydaktycznych przyczyni się do realizacji celu głównego osi priorytetowej XII Infrastruktura edukacyjna, tj. wzrost potencjału edukacyjnego Województwa, który realizowany będzie poprzez wspieranie poprawy warunków kształcenia zawodowego wraz z dostosowaniem ich do potrzeb rynku pracy lub specjalizacji regionalnych. Infrastruktura stanowić będzie bazę dla planowanych działań ze środków Europejskiego Funduszu, Społecznego (dalej: EFS), bowiem projekt ma charakter uzupełniający i powiązany jest z działaniami realizowanymi ze środków EFS, które polegać będą na dopasowaniu kierunków kształcenia zawodowego uczniów i kadry nauczycielskiej do potrzeb rynku pracy. Projekt przyczyni się do realizacji celu szczegółowego poddziałania 12.2.1, tj. zwiększone kompetencje uczniów szkół kształcących w zawodach.

W ramach projektu zakupione zostaną środki trwałe powyżej kwoty 3500 zł, służące do wyposażenia sal do praktycznej nauki zawodu. Projekt zrealizowany będzie zgodnie z założeniami wniosku o dofinansowanie, tj. infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu służyć będzie do prowadzenia zajęć dydaktycznych. W wyniku realizacji projektu powstaną nowe zespoły pomieszczeń i pracowni do praktycznej nauki zawodu, oddzielnie dla każdej branży, wyposażone w urządzenia i sprzęt do praktycznej nauki wyżej wymienionych zawodów. Gmina będzie jedynym podmiotem zaangażowanym w realizację projektu i będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację powstałej infrastruktury będzie CKZiU. Wnioskodawca bowiem odda nieruchomość gruntową w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej, tj. CKZiU. Przy czym nie doszło między jednostką samorządu terytorialnego a jej jednostką budżetową do żadnych czynności opodatkowanych, bowiem Gmina i CKZiU funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej. Jednostka budżetowa nie ma osobowości prawnej - działa

w imieniu i na rachunek podmiotu, który ją utworzył. Zatem oddanie terenu w trwały zarząd na rzecz CKZiU ma jedynie charakter organizacyjny. Wnioskodawca oświadcza, iż nie będzie wykorzystywał produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Powstałe w wyniku przebudowy i nadbudowy infrastruktury CKZiU, pomieszczenia dydaktyczne oraz do nauki zawodu, wykorzystywane będą przez tę placówkę do czynności w zakresie kształcenia zawodowego. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu najmu pomieszczeń. Badając sytuację w odniesieniu do wykorzystywania produktów projektu, Wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym. W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez Gminę wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu.

W piśmie z 9 stycznia 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i udzielił następujących informacji:

1. Przewidywany okres realizacji projektu: 1 marca 2017 r. do 30 listopada 2017 r.

2. W ramach projektu nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

3. Na pytanie do jakich czynności będzie wykorzystywana infrastruktura (warsztaty/pracownie) powstała w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca udzielił odpowiedzi że, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

4. Na fakturach nabywcą będzie Gmina.

5. W związku z procesem centralizacji VAT jednostki samorządowej z jej jednostkami organizacyjnymi, od 1 stycznia 2017 r. Centrum Kształcenia Zawodowego i ustawicznego nie jest odrębnym zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od Gminy.

6. Od 1 stycznia 2017 r. Centrum Kształcenia Zawodowego i ustawicznego podlega centralizacji rozliczeń podatkowych z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez nią wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu pn.:. w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez nią wydatkami inwestycyjnych związanymi z realizacją projektu pn.... w trakcie, jak również po zakończeniu realizacji projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi lub w sytuacji, gdy podmiot nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki determinujące możliwość odliczenia VAT nie zostaną spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu.

Opisana w zdarzeniu przyszłym inwestycja stanowi bowiem realizację zadań własnych określonych ustawą o samorządzie gminnym, w szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8, tj. w zakresie edukacji publicznej. W chwili obecnej CKZiU nie posiada bowiem odpowiedniego zaplecza dydaktycznego umożliwiającego zdobywanie przez uczniów kwalifikacji w deficytowych na rynku zawodach. Poprawa warunków doskonalenia zawodowego pozwoli na praktyczne kształcenie uczniów, co niewątpliwie należy do zadań wykonywanych przez Gminę.

Wnioskodawca podkreśla, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Zatem w zakresie realizacji zadania, opisanego w zdarzeniu przyszłym, nie działa on, jako podatnik VAT, ale jako organ władzy publicznej, w związku z realizacją zadań własnych. Gmina realizuje powyższą inwestycję w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb, tj. powstałe w wyniku przebudowy i nadbudowy infrastruktury CKZiU, pomieszczenia dydaktyczne oraz do nauki zawodu, wykorzystywane będą przez tę placówkę do czynności w zakresie kształcenia zawodowego. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu służyć będzie do prowadzenia zajęć dydaktycznych. W wyniku realizacji projektu powstaną nowe zespoły pomieszczeń i pracowni. Ponadto może z niej korzystać każdy z uczniów, zgodnie z jej przeznaczeniem.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W odniesieniu do drugiej przesłanki, zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca zaznacza, że zakup towarów i usług związanych z powyższą inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi Gminy, nie będzie ona również wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą wytworzoną w ramach inwestycji, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni związanej z realizowanym projektem.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 sierpnia 2016 r., sygn. ILPP1-1/4512-1-7/16-3/RW w której czytamy: "Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu (...). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa/nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie służą/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT."

W związku z powyższym nie zachodzą warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez Gminę wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu... w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie 1 marca 2017 r. do 30 listopada 2017 r. będzie realizował projekt pn..... Zakres projektu obejmują modernizacje kompleksu, tj. przebudowę i rozbudowę budynku dydaktycznego CKZiU na potrzeby warsztatów kształcenia zawodowego. Gmina będzie jedynym podmiotem zaangażowanym w realizacje projektu i będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji. Infrastruktura (warsztaty/pracownie) powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca oświadcza, iż nie będzie wykorzystywał produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Na fakturach nabywcą będzie Gmina. Centrum Kształcenia Zawodowego i ustawicznego nie jest odrębnym zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od Gminy. Od 1 stycznia 2017 r. Centrum Kształcenia Zawodowego i ustawicznego podlega centralizacji rozliczeń podatkowych z Wnioskodawcą.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy Wnioskodawca w ramach projektu... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zrealizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak również powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura (warsztaty/pracownie), będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu, to w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie elementy stanowiska Wnioskodawcy nie objęte pytaniem nie są przedmiotem rozstrzygnięcia.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl