2461-IBPP2.4512.924.2016.2.RSz - Stawka VAT dla prac remontowych i instalacyjnych w garażu budynku mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.924.2016.2.RSz Stawka VAT dla prac remontowych i instalacyjnych w garażu budynku mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT w odniesieniu do całości wykonanych prac remontowych i instalacyjnych systemów w garażu budynku mieszkalnego,

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu i materiału wykorzystanego do wykonania umowy,

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki VAT do całości wykonanych prac.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania:

* stawki podatku VAT w odniesieniu do całości wykonanych prac remontowych i instalacyjnych systemów w garażu budynku mieszkalnego,

* stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu i materiału wykorzystanego do wykonania umowy,

* 8% stawki VAT do całości wykonanych prac.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.924.2016.1.RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 20 października 2014 r. i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. (PKD m. in: 8020Z, 7212Z, 7490Z, 4321 Z). Głównie zajmuje się montażem i demontażem instalacji przeciwpożarowych, systemów oddymiania, okablowania, osprzętu elektroinstalacyjnego oraz systemów detekcji CO/LPG, zarówno w obiektach użytkowych jak i mieszkalnych. W sierpniu br. Wnioskodawca podpisał umowę ze wspólnotą mieszkaniową na wykonanie prac odbudowy systemów detekcji CO/LPG, sygnalizacji pożaru, wentylacji pożarowej oraz wykonania pomiarów rezystencji okablowania, demontażu uszkodzonego i montażu, uzupełnieniu brakującego okablowania oraz osprzętu elektroinstalacyjnego z uruchomieniem i przetestowaniem po zaistniałym pożarze. Budynek wg klasyfikacji oznaczony jest jako budynek mieszkalny. Garaże, miejsca postojowe stanowią część integralną wraz z mieszkaniami i nie mogą być przedmiotem odrębnej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób z poza członków wspólnoty mieszkaniowej - nie stanowią samodzielnych lokali użytkowych i są wpisane do tej samej księgi wieczystej. Przeniesienie własności lokalu wraz z prawem do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego musi być dokonane jedną transakcją - aktem notarialnym, sprzedaż obejmuje jednolite świadczenie (właściciel sprzedając mieszkanie, jednocześnie musi sprzedać również miejsce postojowe, chyba, że garaż sprzedawany jest na rzecz mieszkańca wspólnoty mieszkaniowej, wtedy przeniesienie własności miejsca postojowego może nastąpić odrębnie). Po wykonaniu usługi została wystawiona faktura i naliczony 23% podatek VAT.

Opis zaistniałego stanu faktycznego został uzupełniony ww. pismem z 17 stycznia 2017 r. o następujące informacje:

1. Symbol PKOB, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynku, w którym wykonywana będzie przedmiotowa usługa montażu to: dział 11, grupa 112, klasa 1122.

2. Budynek, w którym wykonywane są przedmiotowe prace remontowe, instalacyjne, montażowe spełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3. Wymienione we wniosku prace są realizowane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań z wniosku odpowiednio:

1. Remont, przebudowa

2. Dostawa i montaż

3. Remont i częściowa przebudowa.

4. Zawarta umowa obejmuje wykonanie prac w garażu podziemnym - częścią wspólną oraz na dachu - wymiana wentylatorów, klap i siłowników.

5. Wykonywane prace są przeprowadzane głównie w bryle budynku i na bryle - montaż wentylatorów na dachu, klap przeciwpożarowych i siłowników do klap przeciwpożarowych.

6. Garaże są częścią wspólną, co zawarte jest w aktach notarialnych. Jest jedna księga wieczysta nr... a z niej wyodrębniane są lokale.

7. Garaże nie stanowią prawnie wyodrębnionych lokali użytkowych.

8. Czynności wymienione we wniosku fakturowane są odrębnie ze względu na rodzaj świadczenia: odbudowa systemu detekcji CO/LPG, odbudowa systemu sygnalizacji pożaru, odbudowa systemu wentylacji pożarowej.

9. W ramach wykonywania kompleksowej usługi obejmującej prace remontowe, instalacyjne i montażowe jest świadczenie usług, zaś czynnik kształtujący cenę usługi to głównie materiały i towary wykorzystywane przy świadczeniu usługi.

10. Wykonywane czynności w ramach zawartej umowy dokumentowane są kilkoma fakturami i tak: na odbudowę systemu detekcji CO/LPG, na odbudowę systemu sygnalizacji pożaru, na odbudowę systemu wentylacji pożarowej.

11. W umowie Wnioskodawca nie zobowiązuje się do odrębnego wykazywania na fakturze sprzedaży robocizny, zużytych materiałów, transport, zużytej energii, narzędzi, itp.

12. Cena wymienionych we wniosku usług w przypadku robót montażowych wraz z materiałem, sprzętem obejmuje całość usługi, bez rozbicia na poszczególne elementy, a w cenę przedmiotowych usług wkalkulowany jest też koszt montowanego towaru, robocizna, itp.

13. Wnioskodawca wykonując czynności w ramach zawartej umowy występuje jako główny wykonawca świadczenia.

14. Wspólnota mieszkaniowa, z którą podpisano umowę nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił stosując 23% stawkę podatku VAT w odniesieniu do całości wykonanych prac remontowych i instalacyjnych systemów w garażu budynku mieszkalnego?

2. Czy Wnioskodawca mógł zastosować stawkę 23% dla dostawy sprzętu i materiału wykorzystanego do wykonania umowy i stawkę 8% dla robót montażowych?

3. Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania 8% stawki VAT do całości wykonanych prac?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, postąpił on nieprawidłowo stosując 23% stawkę podatku VAT w odniesieniu do wykonanych prac związanych z systemami elektroinstalacyjnymi w garażu budynku mieszkalnego, gdyż stanowią one integralną część mieszkania a dostawa lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi podlegała opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że usługę należało potraktować jako całość nie wyodrębniając osobno dostawy towarów i materiałów i osobno prac remontowych.

Ad. 3

W związku z tym, że dostawa lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi podlegała opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8% Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do zastosowania obniżonej stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT w odniesieniu do całości wykonanych prac remontowych i instalacyjnych systemów w garażu budynku mieszkalnego,

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu i materiału wykorzystanego do wykonania umowy,

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki VAT do całości wykonanych prac.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 290, z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy pojęć "budowa", "remont", "modernizacja", "przebudowa", "roboty budowlane", "termomodernizacja", w celu wyjaśnienia ich znaczenia należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku powszechnym.

I tak, według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie "modernizacja" oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś, natomiast termomodernizacja to modernizacja dotycząca ocieplenia budynku (pierwszy człon wyrazu wskazuje na związek z ciepłem tego, co oznacza człon drugi) - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Natomiast "przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś".

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Przy czym - wziąwszy pod uwagę przywołane wyżej definicje - czynności budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji powinny dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym - świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem, należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie jej elementy (koszty).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W sierpniu 2016 r. Wnioskodawca podpisał umowę ze wspólnotą mieszkaniową na wykonanie prac odbudowy systemów detekcji CO/LPG, sygnalizacji pożaru, wentylacji pożarowej oraz wykonania pomiarów rezystencji okablowania, demontażu uszkodzonego i montażu, uzupełnieniu brakującego okablowania oraz osprzętu elektroinstalacyjnego z uruchomieniem i przetestowaniem po zaistniałym pożarze. Wspólnota mieszkaniowa, z którą podpisano umowę nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Budynek wg klasyfikacji oznaczony jest jako budynek mieszkalny. Symbol PKOB - zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - dla budynku, w którym wykonywana będzie przedmiotowa usługa montażu to: dział 11, grupa 112, klasa 1122. Budynek, w którym wykonywane są przedmiotowe prace remontowe, instalacyjne, montażowe spełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12b ustawy o podatku od towarów i usług. Garaże są częścią wspólną, co zawarte jest w aktach notarialnych. Jest jedna księga wieczysta, a z niej wyodrębniane są lokale. Garaże nie stanowią prawnie wyodrębnionych lokali użytkowych. Po wykonaniu usługi została wystawiona faktura i naliczony 23% podatek VAT. Zawarta umowa obejmuje wykonanie prac w garażu podziemnym - częścią wspólną oraz na dachu - wymiana wentylatorów, klap i siłowników. Wykonywane prace są przeprowadzane głównie w bryle budynku i na bryle - montaż wentylatorów na dachu, klap przeciwpożarowych i siłowników do klap przeciwpożarowych. Czynności wymienione we wniosku fakturowane są odrębnie ze względu na rodzaj świadczenia: odbudowa systemu detekcji CO/LPG, odbudowa systemu sygnalizacji pożaru, odbudowa systemu wentylacji pożarowej. Wykonywane czynności w ramach zawartej umowy dokumentowane są kilkoma fakturami i tak: na odbudowę systemu detekcji CO/LPG, na odbudowę systemu sygnalizacji pożaru, na odbudowę systemu wentylacji pożarowej. Wnioskodawca wykonując czynności w ramach zawartej umowy występuje jako główny wykonawca świadczenia.

W odpowiedzi na pytanie: "Czy Opisywane we wniosku prace są realizowane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca poinformował, że w jego ocenie, w odniesieniu do pytań z wniosku, odpowiednio:

1. Remont, przebudowa

2. Dostawa i montaż

3. Remont i częściowa przebudowa.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala zatem stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania w przedstawionej w opisie sprawy sytuacji, jest skategoryzowana usługa, nie zaś dostawa towaru czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

W przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, która - jak wskazują na to okoliczności przedstawione w opisie sprawy, dotyczy opisanego budynku jako całości, obejmuje zarówno wykonanie prac w garażu podziemnym - części wspólnej jak też na dachu - wymiana wentylatorów, klap i siłowników. Wykonywane prace są przeprowadzane głównie w bryle budynku i na bryle - montaż wentylatorów na dachu, klap przeciwpożarowych i siłowników do klap przeciwpożarowych. Czynności wymienione we wniosku fakturowane są odrębnie ze względu na rodzaj świadczenia: odbudowa systemu detekcji CO/LPG, odbudowa systemu sygnalizacji pożaru, odbudowa systemu wentylacji pożarowej.

Z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Jak już wcześniej wskazano, zastosowanie obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług w oparciu o normę prawną zawartą w art. 41 ust. 12 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, wymaga jednoczesnego spełnienia warunków wskazanych w tym przepisie, tj. czynności mające być przedmiotem opodatkowania winny być wykonywane w ramach czynności wymienionych w tym przepisie czyli stanowić dostawę, budowę, remont, modernizację lub przebudowę, przy czym równocześnie muszą dotyczyć wyłącznie obiektu budowlanego lub jego części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Reasumując, z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że:

* budynek (o symbolu PKOB 1122), w którym wykonywane są przedmiotowe prace remontowe, instalacyjne, montażowe spełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12b ustawy o podatku od towarów i usług,

* przedmiotem umowy są usługi obejmujące wykonanie prac w garażu podziemnym - części wspólnej oraz na dachu - wymiana wentylatorów, klap i siłowników, a wykonywane przez Wnioskodawcę prace są przeprowadzane głównie w bryle budynku i na bryle - montaż wentylatorów na dachu, klap przeciwpożarowych i siłowników do klap przeciwpożarowych,

* prace wymienione we wniosku realizowane są w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. montażu, remontu, przebudowy.

Mając na względzie przywołane wyżej uregulowania stwierdzić należy, że w tym przypadku do całej usługi, która obejmuje wykonanie prac:

* w bryle budynku w garażu podziemnym - części wspólnej, które polegają na odbudowie systemu detekcji CO/LPG, systemu sygnalizacji pożaru oraz systemu wentylacji pożarowej, jak też

* na zewnątrz w obrębie budynku - na dachu budynku, które polegają na montażu wentylatorów na dachu, klap przeciwpożarowych i siłowników do klap przeciwpożarowych,

zastosowanie ma obniżona 8% stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zgodnie z którym postąpił on nieprawidłowo stosując 23% stawkę podatku VAT w odniesieniu do wykonanych prac związanych z systemami elektroinstalacyjnymi w garażu budynku mieszkalnego, gdyż stanowią one integralną część mieszkania a dostawa lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi podlegała opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%, jest nieprawidłowe. Bowiem uprawnienie do obniżonej stawki podatku VAT wynika z przesłanki wskazanej powyżej, innej niż te wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu jego stanowiska.

Z uwagi na powyższe okoliczności, także stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3, jest nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca zasadność zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT wywiódł z faktu, że dostawa lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi podlegała opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%, podczas gdy podstawę prawną zastosowania obniżonej stawki stanowią przywołane wyżej przepisy ustawy o VAT.

Odnosząc się do pytania, oznaczonego we wniosku jako nr 2, czy Wnioskodawca mógł zastosować stawkę 23% dla dostawy sprzętu i materiału wykorzystanego do wykonania umowy i stawkę 8% dla robót montażowych, należy wskazać co następuje:

Jak już wcześniej wspomniano z powołanych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że złożone świadczenie należy uznać za jedno świadczenie w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, w przypadku, w którym jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inna dostawa lub dostawy stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących rozliczenie podatkowe świadczenia głównego. Po drugie, w przypadku, gdy dwa lub więcej elementów lub czynności dokonanych przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie byłoby sztuczne.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach wykonywania kompleksowej usługi obejmującej prace remontowe, instalacyjne i montażowe elementem dominującym jest świadczenie usług, zaś czynnik kształtujący cenę usługi to głównie materiały i towary wykorzystywane przy świadczeniu usługi. W umowie Wnioskodawca nie zobowiązuje się do odrębnego wykazywania na fakturze sprzedaży robocizny, zużytych materiałów, transport, zużytej energii, narzędzi, itp. Cena wymienionych we wniosku usług w przypadku robót montażowych wraz z materiałem, sprzętem obejmuje całość usługi, bez rozbicia na poszczególne elementy, a w cenę przedmiotowych usług wkalkulowany jest też koszt montowanego towaru, robocizna, itp.

Należy zauważyć, iż w sytuacji, gdy koszt sprzętu i materiałów wykorzystanych do wykonania umowy jest wkalkulowany w wartość świadczonej usługi, a nie usługa w cenę sprzedawanego towaru, mamy wówczas do czynienia ze świadczeniem usługi kompleksowej, a nie z dostawą towaru.

Zatem, w okolicznościach przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy, przedmiotem sprzedaży będzie opisana wyżej kompleksowa usługa budowlana, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport narzędzia, zużyta energia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, że usługę należało potraktować jako całość nie wyodrębniając osobno dostawy towarów i materiałów i osobno prac remontowych, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone, w szczególności, czy dostawa lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi podlegała opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnego zaklasyfikowania budynków do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o VAT, oraz gdyby wykonywanych czynności nie można było zaliczyć do czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Należy jednocześnie zauważyć, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga także kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowego budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam dokonuje takiego zaklasyfikowania według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl