2461-IBPP2.4512.786.2016.1.JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.786.2016.1.JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 29 września 2016 r. (data wpływu 5 października 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wysłodzin browarnianych jako gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0, rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wysłodzin browarnianych jako gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0, rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 1 października 2006 r. w zakresie wg PKD 46.21.Z - Sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie handlu wysłodzinami browarnianymi. Wnioskodawczyni kupuje wysłodziny browarniane od dostawców ze stawką VAT - 23%, które sprzedaje bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich z 23% stawką VAT.

Wnioskodawczyni w przyszłości chciałaby handlować wysłodzinami browarnianymi - gotowa pasza, stosując obniżoną stawkę podatku VAT, klasyfikując wysłodziny browarniane jako gotową paszę do spożycia dla bydła i trzody w gospodarstwach.

Zgodnie z symbolem PKWiU: 10.91.10.0 gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich z wyłączeniem mączki i granulek lucerny.

W skład wysłodzin browarnianych wchodzi: białko, błonnik, tłuszcz i składniki mineralne; są to bardzo wartościowe produkty uboczne w procesie warzenia piwa, które są wykorzystywane jako pasza, głównie w żywieniu bydła i trzody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni będzie postępowała prawidłowo stosując obniżoną stawkę 8% VAT przy sprzedaży wysłodzin browarnianych rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla bydła i trzody?

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Wnioskodawczyni uważa, że jej postępowanie będzie prawidłowe i będzie mogła sprzedawać wysłodziny browarniane - jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich gotowych do spożycia ze stawką 8% VAT-u, ponieważ można zaklasyfikować wysłodziny jako pasza dla zwierząt wykazana w poz. 49 Załącznika Nr 3 do Ustawy o VAT; (PKWiU: 10.91.00.0).

Poza tym Wnioskodawczyni nadmienia, że nie przerabia, nie kisi a jedynie przewozi do rolników jako mokrą paszę gotową do spożycia przez zwierzęta.

Wnioskodawczyni oczekuje oceny swojego problemu z zakresu podatku od towarów i usług, aby postępowanie w przyszłości było prawidłowe.

Jako podstawę prawną Wnioskodawczyni podaje:

* art. 41 ust. 2 ustawy w związku z załącznikiem nr 3 poz. 49 do tej ustawy;

* PKWiU: 10.91.10.0 Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich

* Nomenklatura scalona (CN 230990).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 49 zostały wymienione "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich" - PKWiU 2008 10.91.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie handlu wysłodzinami browarnianymi. Wnioskodawczyni kupuje wysłodziny browarniane od dostawców ze stawką VAT - 23%, które sprzedaje bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich z 23% stawką VAT.

Wnioskodawczyni w przyszłości chciałaby handlować wysłodzinami browarnianymi - gotowa pasza, stosując obniżoną stawkę podatku VAT, klasyfikując wysłodziny browarniane jako gotową paszę do spożycia dla bydła i trzody w gospodarstwach. Zgodnie z symbolem PKWiU: 10.91.10.0 gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich z wyłączeniem mączki i granulek lucerny.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że sprzedaż towaru w postaci wysłodzin browarnianych jako gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich, dla których Wnioskodawczyni wskazała symbol statystyczny wg PKWiU - 10.91.10.0, o ile prawidłowo zaklasyfikowano go do grupowania PKWiU 10.91.10.0 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", będzie opodatkowana stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i w powiązaniu z poz. 49 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, w kwestii stawki podatku VAT dla sprzedaży wysłodzin browarnianych jako gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0, rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawczynię zaklasyfikowania przedmiotowego towaru według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawczynię klasyfikacji towaru według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawczynię obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanego towaru.

Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawczynię.

Zmiana któregokolwiek elementu opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.

Podkreślić trzeba, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie, będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni, kwestię stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży wskazanych wysłodzin browarnianych rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotowej paszy dla bydła i trzody. Nie jest natomiast przedmiotem tej interpretacji ocena prawidłowości, dokonanego w stanowisku Wnioskodawczyni, zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU ww. wysłodzin browarnianych jako paszy dla zwierząt. W tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl