2461-IBPP1.4512.899.2016.1.KJ - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu dotyczącego wspracia publicznych usług cyfrowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP1.4512.899.2016.1.KJ Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu dotyczącego wspracia publicznych usług cyfrowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest jednostką samorządową powołaną ustawą o samorządzie gminnym zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, który jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki gminy.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiada numer identyfikacji podatkowej - NIP oraz składa deklaracje VAT-7.

Gmina jako Partner przystąpiła do realizacji projekt pn. "...", przyjęty skrót.... Projekt... został zgłoszony i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) z osi

priorytetowej: II. Cyfrowe, działanie: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych.

Projekt... będzie realizowany wspólnie przez 10 beneficjentów tj. 9 Gmin z terenu Powiatu... (Miasto K., Miasto K., Gmina L., Gmina M., Gmina O., Gmina P., Gmina P., Gmina P., Gmina W.) - będących Partnerami Projektu oraz Powiat... - Lidera Projektu.

Projekt... został dofinansowany z EFRR w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych tj. 3 882 789,86 zł. Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem określonym we wniosku aplikacyjnym tj. do dnia 31 grudnia 2018 r.

Przedmiotowy Projekt będzie realizowany w ramach zadań gminnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz zadań powiatowych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym.

Głównym celem projektu jest budowa Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej Powiatu... (...), integrującego zasoby informacji przestrzennej 10 Jednostek Samorządu Terytorialnego z terenu powiatu... na wspólnej platformie, służącej do realizacji procedur administracyjnych, ukierunkowana na podniesienie ilości i jakości e-usług świadczonych przez administrację publiczną oraz podwyższenie kompetencji pracowników w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań IT w procesie świadczenia tych usług.

Realizacja celu głównego nastąpi poprzez wdrożenie mechanizmów i narzędzi na zintegrowanej platformie, służącej do realizacji usług publicznych, ukierunkowanej na poprawę jakości oraz efektywności administracji publicznej, zapewniającej jednocześnie rozwój adresowanych dla mieszkańców i przedsiębiorców usług elektronicznych. Ponadto istotnym elementem leżącym u podstaw budowy zintegrowanej platformy dziedzinowej będzie pozyskanie narzędzi do racjonalnego i efektywnego zarządzania i kształtowania szeroko pojmowanego ładu przestrzennego na obszarze powiatu... przez prowadzenie numerycznych zbiorów danych przestrzennych, udostępnianie aktualnej informacji i interakcję między uczestnikami postępowań administracyjnych z wykorzystaniem e-usług i komunikacji elektronicznej.

Uwzględniając zdefiniowane cele, Projekt obejmował będzie:

* zakup, instalacje i konfiguracje sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym;

* zakup licencji i wdrożenie modułów podsystemów dziedzinowych...;

* przygotowanie i wdrożenie e-usług zintegrowanych z systemem... szkolenia użytkowników;

* pozyskanie danych do rejestrów i ewidencji systemu do modułów: Rejestr Planów Przestrzennych; Ewidencji Dróg, Ewidencji Mienia;

* szkolenia pracowników JST;

* działania promocyjne projektu (tablice informacyjne),

przy czym sprzęt komputerowy i tablice informacyjne będą zakupione w ramach wspólnych postępowań przetargowych i zafakturowane na każdego Partnera i Lidera odrębnie.

Natomiast licencje Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej będą zakupione w jednym postępowaniu i przekazane do każdego Partnera. Sprzęt komputerowy i oprogramowanie będzie dostarczane przez wyłonionych Wykonawców do Partnerów i Lidera w ilościach i lokalizacjach określonych we Wniosku aplikacyjnym i Opisie Przedmiotu Zamówienia.

Partnerzy i Lider będą regulować płatności w zakresie ich dotyczącym, natomiast refundacja wydatków zostanie przekazana Partnerom przez Lidera (po otrzymaniu środków z.... 2014-2020) w wysokości na nich przypadającą. Nabywane towary związane są z wykorzystywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez platformę ePUAP i SE KAP oraz zbudowane Geoportale internetowe.

W ramach przedmiotowego Projektu Gmina i Partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "..." Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Gmina i partnerzy jako Jednostki Samorządu Terytorialnego zgodnie z art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zostały wyłączone z grona podatników tego podatku z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wskazane art. 7 cyt. ustawy o samorządzie gminnym. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, czynny podatnik podatku VAT, jako Partner przystąpiła do realizacji projekt pn. "...", przyjęty skrót.... Projekt... został zgłoszony i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) z osi priorytetowej: II. Cyfrowe, działanie: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych. Przedmiotowy Projekt będzie realizowany w ramach zadań gminnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz zadań powiatowych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym.

Głównym celem projektu jest budowa Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej Powiatu (...), integrującego zasoby informacji przestrzennej 10 Jednostek Samorządu Terytorialnego z terenu powiatu... na wspólnej platformie, służącej do realizacji procedur administracyjnych, ukierunkowana na podniesienie ilości i jakości e-usług świadczonych przez administrację publiczną oraz podwyższenie kompetencji pracowników w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań IT w procesie świadczenia tych usług.

Realizacja celu głównego nastąpi poprzez wdrożenie mechanizmów i narzędzi na zintegrowanej platformie, służącej do realizacji usług publicznych, ukierunkowanej na poprawę jakości oraz efektywności administracji publicznej, zapewniającej jednocześnie rozwój adresowanych dla mieszkańców i przedsiębiorców usług elektronicznych. Ponadto istotnym elementem leżącym u podstaw budowy zintegrowanej platformy dziedzinowej będzie pozyskanie narzędzi do racjonalnego i efektywnego zarządzania i kształtowania szeroko pojmowanego ładu przestrzennego na obszarze powiatu przez prowadzenie numerycznych zbiorów danych przestrzennych, udostępnianie aktualnej informacji i interakcję między uczestnikami postępowań administracyjnych z wykorzystaniem e-usług i komunikacji elektronicznej.

Uwzględniając zdefiniowane cele, Projekt obejmował będzie:

* zakup, instalacje i konfiguracje sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym;

* zakup licencji i wdrożenie modułów podsystemów dziedzinowych...;

* przygotowanie i wdrożenie e-usług zintegrowanych z systemem... szkolenia użytkowników;

* pozyskanie danych do rejestrów i ewidencji systemu do modułów: Rejestr Planów Przestrzennych; Ewidencji Dróg, Ewidencji Mienia;

* szkolenia pracowników JST;

* działania promocyjne projektu (tablice informacyjne),

przy czym sprzęt komputerowy i tablice informacyjne będą zakupione w ramach wspólnych postępowań przetargowych i zafakturowane na każdego Partnera i Lidera odrębnie.

Natomiast licencje Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej będą zakupione w jednym postępowaniu i przekazane do każdego Partnera. Sprzęt komputerowy i oprogramowanie będzie dostarczane przez wyłonionych Wykonawców do Partnerów i Lidera w ilościach i lokalizacjach określonych we Wniosku aplikacyjnym i Opisie Przedmiotu Zamówienia.

Partnerzy i Lider będą regulować płatności w zakresie ich dotyczącym, natomiast refundacja wydatków zostanie przekazana Partnerom przez Lidera (po otrzymaniu środków z... 2014-2020) w wysokości na nich przypadającą. Nabywane towary związane są z wykorzystywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez platformę ePUAP i SE KAP oraz zbudowane Geoportale internetowe.

W ramach przedmiotowego Projektu Gmina i Partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Gmina ma wątpliwości, czy w związku z realizacją projektu pn. "..." przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Wnioskodawca podał, że realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Gminy. W takim ujęciu Gmina (Wnioskodawca) nie może być uznana za podatnika, gdyż wykonanie przedmiotowego projektu nastąpi jak podał Wnioskodawca w celu poprawy jakości i efektywności administracji publicznej. Nabyte towary związane są z wykonywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary związane są z wykonywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary związane są z wykonywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Tym samym Wnioskodawca ponosi wszelkie negatywne konsekwencje przedstawienia opisu sprawy w sposób niezgodny z rzeczywistością.

Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl