2461-IBPB-2-2.4511.914.2016.2.MMA - Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-2-2.4511.914.2016.2.MMA Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 5 października 2016 r. (data otrzymania 10 października 2016 r.), uzupełnionym 9 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do zwrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do zwrotu.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 5 grudnia 2016 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.914.2016.1.MMA wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 9 grudnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Do 2015 r. Wnioskodawca był właścicielem działki, którą nabył w drodze dziedziczenia w 2001 r. Na tejże działce w latach 2012 r. do 2015 r. prowadzona była budowa budynku mieszkalnego (dom wolnostojący jednorodzinny). Dom budowany był systemem gospodarczym dzięki czemu, po spełnieniu wszystkich pozostałych kryteriów, Wnioskodawca uprawniony był do zwrotu VAT za materiały budowlane. Co najistotniejsze, budowa domu doprowadzona była do stanu surowego zamkniętego i na takim etapie został w 2015 r. sprzedany.

W 2015 r. Wnioskodawca wraz z żoną kupił działkę, na której zamierzają rozpocząć budowę budynku mieszkalnego w postaci domu jednorodzinnego. Budowa ma również odbywać się systemem gospodarczym.

Wnioskodawca podkreśla, że posiadana przez niego wraz z żoną działka, na której małżonkowie zamierzają budować dom, jest jedyną posiadaną przez małżonków nieruchomością. Poza nią małżonkowie nie są właścicielami żadnych innych nieruchomości ani gruntowych ani budynkowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że budynek, który małżonkowie zamierzają budować będzie wzniesiony w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkaniowych. Małżonkowie nie posiadają jeszcze pozwolenia na budowę. Powierzchnia użytkowa budynku nie będzie przekraczała 110 m2. Wnioskodawca wskazał również, że ani on ani jego żona nie ukończą 36 lat do końca roku kalendarzowego, w którym uzyskają pozwolenie na budowę oraz, że obecnie posiadają troje małoletnich dzieci.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot VAT-u za materiały budowlane, jeśli małżonkowie zaczną budowę domu systemem gospodarczym w 2017 r., a dokładnie wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy przesłanki, zgodnie z którą osoba ubiegająca się o zwrot VAT-u, nie była do dnia złożenia wniosku właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego?

2. Czy budowany przez Wnioskodawcę dom, a następnie sprzedany, w świetle powołanych przepisów uznawany jest za budynek mieszkalny, czy też nie?

3. Czy Wnioskodawca będzie mógł się ubiegać o zwrot VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli małżonkowie rozpoczną budowę w 2017 r., to Wnioskodawca będzie mógł skutecznie ubiegać się o zwrot VAT-u za materiały budowlane. Jeżeli zaś chodzi o przesłankę, zgodnie z którą osoba ubiegająca się o zwrot VAT-u nie mogła być do dnia złożenia wniosku właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, to zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na okoliczność, że budowa domu nigdy nie została przez małżonków zakończona, nie można uznać, że małżonkowie byli właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wnioskodawca uważa, że skoro dom sprzedany był w stanie surowym zamkniętym, nie można uznać go za budynek mieszkalny, gdyż przede wszystkim nie był on przystosowany do zamieszkania. Ponadto z oczywistych względów nie zostały dokonane odbiory, w szczególności odbiór końcowy domu. W związku z powyższym wyjaśnieniem w opinii Wnioskodawcy może on skutecznie ubiegać się o zwrot VAT-u za materiały budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1865 z późn. zm.) - z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej "zwrotem wydatków".

Ponadto - zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

1.

wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku:

a.

budową domu jednorodzinnego albo

b.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2.

przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. albo na podstawie zgłoszenia budowy;

3.

powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:

a.

75 m2 i 100 m2,

b.

85 m2 i 110 m2 - w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę albo w dniu dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 1a;

4.

osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, nie ukończyła 36 lat;

5.

do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:

a.

właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b.

osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c.

właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny

- z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy - prawo do zwrotu wydatków przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w roku kalendarzowym, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4, dotyczy młodszego z małżonków, a warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5, dotyczy obojga małżonków (art. 22 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Wniosek o zwrot wydatków osoba fizyczna składa raz, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego (art. 23 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 23 ust. 3 i 4 ww. ustawy - jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek o zwrot wydatków może być złożony wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez jednego z małżonków. Złożenie wniosku o zwrot wydatków przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o zwrot wydatków. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Na potrzeby niniejszego rozdziału przez małżonków rozumie się osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których sąd orzekł separację.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył w 2001 r. w spadku działkę, której był właścicielem do momentu sprzedaży, tj. do 2015 r. Na ww. działce w latach 2012-2015 Wnioskodawca prowadził systemem gospodarczym budowę domu jednorodzinnego w związku z czym po spełnieniu wszystkich warunków uprawniony był do zwrotu VAT za materiały budowlane. Dom został sprzedany w stanie surowym zamkniętym w 2015 r. Wnioskodawca wraz z żoną w 2015 r. kupili inną działkę, na której zamierzają wybudować dom jednorodzinny o powierzchni do 110 m2. Małżonkowie obecnie posiadają troje małoletnich dzieci a do końca roku kalendarzowego, w którym uzyskają pozwolenie na budowę żaden z małżonków nie ukończy 36 lat. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do okoliczności, czy w związku z tym, że Wnioskodawca do 2015 r. prowadził budowę domu na odziedziczonej działce i dom ten został sprzedany w stanie surowym zamkniętym, przysługiwać będzie mu prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, w kontekście art. 20 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy.

Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy kluczowe znaczenie ma treść art. 20 ust. 4 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, z którego wynika, że warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 5, nie stosuje się w przypadku, gdy w dniu wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy osoba fizyczna wychowuje przynajmniej troje dzieci, o których mowa w art. 7 ust. 1a.

W myśl art. 7 ust. 1a ww. ustawy - w przypadku gdy nabywca w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie wkładu własnego wychowuje przynajmniej troje własnych lub przysposobionych:

1.

małoletnich dzieci,

2.

dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

dzieci do ukończenia przez nie 25. roku życia, uczących się w szkołach, zakładach kształcenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb społecznych, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie oraz szkołach wyższych i wyższych seminariach duchownych, prowadzonych przez Kościół Katolicki, inne kościoły i związki wyznaniowe na podstawie przepisów o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisów o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych

- powierzchnię użytkową mieszkania, będącą podstawą do ustalenia wysokości dofinansowania wkładu własnego na zasadach, o których mowa w ust. 1, zwiększa się z 50 m2 do 65 m2.

Mając na uwadze cytowany powyżej przepis art. 20 ust. 4 ww. ustawy w kontekście przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że przesłanka, która budzi wątpliwości Wnioskodawcy co do możliwości ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z budową domu jednorodzinnego, a mianowicie zastrzeżenie, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. a ustawy, zgodnie z którym do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była właścicielem m.in. budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie znajduje zastosowania w omawianej sprawie z uwagi na okoliczność posiadania przez Wnioskodawcę trójki dzieci. Z tego samego powodu warunek dotyczący wieku młodszego z małżonków, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4 ustawy, również nie będzie miał zastosowania. Okoliczność posiadania przez małżonków w dniu wydania pozwolenia na budowę przynajmniej trójki dzieci skutkuje również możliwością ubiegania się o zwrot części wydatków na materiały budowlane w sytuacji, gdy powierzchnia domu jednorodzinnego nie będzie przekraczała 110 m2 a nie jak w pozostałych przypadkach 100 m2 (art. 20 ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy).

Podsumowując, w omawianej sprawie niezbędnym warunkiem do skorzystania z możliwości zwrotu Wnioskodawcy części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego jest aby wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z budową domu jednorodzinnego na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. oraz aby powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego - z uwagi na posiadanie przez małżonków trójki dzieci - nie przekroczyła 110 m2. Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, ww. warunki zostaną spełnione.

Z uwagi na powyższe wyjaśnienia za bezprzedmiotowe uznać należy rozstrzyganie czy sprzedany przez Wnioskodawcę dom w stanie surowym stanowił budynek mieszkalny w rozumieniu ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do ubiegania się o zwrot należało uznać za prawidłowe jednakże - jak wyjaśniono powyżej - z innych względów niż te, na które wskazuje Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana dla Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie-zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Żona Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl