2461-IBPB-2-2.4511.26.2017.2.KK - Zwolnienie z PIT dotacji udzielonej przez gminę na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-2-2.4511.26.2017.2.KK Zwolnienie z PIT dotacji udzielonej przez gminę na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 12 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 20 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji celowej udzielonej na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji celowej udzielonej na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 31 stycznia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.26.2017.1.k.k. wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 20 lutego 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Gminy Uchwałą z dnia 5 września 2016 r. podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji celowych dla osób fizycznych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwestycje z zakresu ochrony środowiska.

Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) w związku z art. 400a ust. 1, pkt 2, 5, 9 i art. 403 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm.).

W tej sytuacji należy stwierdzić, iż dotacja dla mieszkańców na dofinansowanie działań z zakresu ochrony środowiska, udzielana przez Gminę, jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

W regulaminie udzielania dotacji do modernizacji istniejącej kotłowni węglowej na ekologiczne źródło ciepła w budynkach i lokalach mieszkalnych w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy, który jest załącznikiem ww. uchwały § 1 pkt 6 określa rodzaj udzielonej dotacji celowej obejmującej:

* ogrzewanie gazowe,

* ogrzewanie elektryczne,

* ogrzewanie olejowe,

* ogrzewanie na węgiel lub biomasę,

§ 4 pkt 2 regulaminu określa koszty kwalifikowane z punktu widzenia udzielenia dofinansowania:

* koszt wykonania demontażu starego źródła ciepła,

* koszt zakupu i montażu nowego źródła ciepła,

* koszt zakupu i montażu niezbędnej armatury,

* koszt modernizacji wewnętrznej instalacji c.o. i c.w.u.,

* w przypadku montażu pieca zasilanego prądem elektrycznym to także koszt podłączenia do zewnętrznego źródła energii elektrycznej, oraz koszt wewnętrznej linii zasilania.

Dotacja jest udzielana dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych, a w szczególności - osoby fizyczne będące mieszkańcami Gminy co określa § 3 ww. regulaminu. Udzielenie dotacji następuje poprzez spisanie umowy o udzielenie dotacji na dofinansowanie ww. zadań. Dotowany jest zobowiązany zapewnić udział środków własnych w realizacji zadania, poprzez wniesienie wkładu własnego, udział dofinansowania określa § 5 pkt 2 regulaminu. Wypłata dotacji następuje po realizacji zadania, na podstawie pisemnie złożonego wniosku zawierającego prawidłowe rozliczenie zadania (opłacone imienne dowody zakupu i/lub kosztów wykonania usługi - faktura vat, protokół odbioru), po jego pozytywnej ocenie następuję przekazanie dotacji na konto osobiste dotowanego.

Dotacja płatna ze środków budżetu Gminy, które Gmina otrzymuje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji przeznaczona na ww. cele zaklasyfikowana jest w dziale "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska" w rozdziale 90005 "Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu". Gmina otrzymuje dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gmina udziela dotacji celowej. Środki otrzymane przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stają się środkami Gminy, a następnie ze środków tych mieszkańcy otrzymują dotację z budżetu Gminy na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy udzielona dotacja celowa na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej emisji na terenie Gminy, przez Gminę osobom fizycznym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co powoduje obowiązek sporządzenia informacji o przychodach PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymuje mieszkaniec na dofinansowanie zadań ekologicznych z budżetu gminy nie rodzi obowiązku wystawiania rozliczeń rocznych - PIT-8C, gdyż w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czytamy "dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego" są wolne od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) - dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 przywołanej ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm.) - do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy - Prawo ochrony środowiska - finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji celowej dla osób fizycznych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwestycje z zakresu ochrony środowiska. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 9 i art. 403 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Wnioskodawca wskazał, że dotacja dla mieszkańców na dofinansowanie działań z zakresu ochrony środowiska, udzielana przez Gminę, jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Dotacja celowa udzielona zostanie podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, a w szczególności osobom fizycznym, które są mieszkańcami Gminy. Udzielenie dotacji nastąpi poprzez spisanie umowy o udzielenie dotacji na dofinansowanie zadań polegających na modernizacji istniejących kotłowni węglowych na ekologiczne źródła ciepła w budynkach i lokalach mieszkalnych. Osoba otrzymująca dotację jest zobowiązana do zapewnienia udziału środków własnych w realizacji zadania poprzez wniesienie wkładu własnego. Wypłata dotacji nastąpi po realizacji zadania na podstawie pisemnie złożonego wniosku, który będzie zawierać prawidłowe rozliczenie zadania, po uprzedniej jego pozytywnej ocenie. Dotacja będzie płatna ze środków budżetu Gminy, które Gmina otrzymuje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji. Środki te stają się środkami Gminy, po czym Gmina będzie wypłacać z tych środków dotację celową z budżetu Gminy dla mieszkańców na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - udzielane przez niego dofinansowanie jest dotacją udzielaną w oparciu o art. 221 ustawy o finansach publicznych, to jako wypłacana z budżetu gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu udzielenia osobom fizycznym dotacji na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a,

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl