2461-IBPB-2-1.4514.33.2017.2.MPu - Skutki podatkowe otrzymania darowizny nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-2-1.4514.33.2017.2.MPu Skutki podatkowe otrzymania darowizny nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. , poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2017 r. (data wpływu - 23 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 16 i 21 marca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny nieruchomości.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 13 marca 2017 r., znak: 2461-IBPB-2-1.4514.33.2017.1.MPu, 2461-IBPB-2-1.4515.32.2017.1.MPu wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 16 marca 2017 r. (uiszczenie opłaty) i 21 marca 2017 r. (wpływ pisma uzupełniającego).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa L. wystąpił z propozycją przekazania tytułem darowizny na rzecz Wnioskodawcy (Ośrodka Doradztwa Rolniczego) nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych. Uprzednio nieruchomości te stanowiły przedmiot użytkowania wieczystego Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest w posiadaniu wszystkich nieruchomości, które miałyby być przedmiotem darowizny. Nieruchomości te: były, są i będą wykorzystywane dla realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że z tytułu opisanej we wniosku darowizny nieruchomości nie dojdzie do przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy z tytułu zawarcia umowy darowizny Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług? Jeśli nie czy będzie zobowiązany do zapłaty innego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec faktu, iż darowizna jest czyniona przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz państwowej osoby prawnej, celem realizacji jej zadań statutowych, brak jest podstaw do naliczania podatku od towarów i usług. Brak jest również obciążenia obdarowanego podatkiem od spadków i darowizn z uwagi na fakt, że ustawa ta obejmuje swym zakresem tylko osoby fizyczne. Nie ma również podstaw do naliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec powyższego przyjąć należy, że zawarcie umowy darowizny nie będzie obciążone żadnym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajętego na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych w przedmiocie skutków podatkowych otrzymania nieruchomości tytułem darowizny. W przedmiocie podatku od spadków i darowizn oraz podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

* umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

* umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

* (uchylona),

* umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

* umowy dożywocia,

* umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

* (uchylona),

* ustanowienie hipoteki,

* ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

* umowy depozytu nieprawidłowego,

* umowy spółki.

Jak wynika z powołanych przepisów do katalogu czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zaliczona jest umowa darowizny w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

Zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie darowizny - na obdarowanym.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzyma w drodze darowizny od Zarządu Województwa L. (darczyńcy) nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. W związku z otrzymaną darowizną nie dojdzie do przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro umowa darowizny nie wiąże się przejęciem przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy (Zarządu Województwa L.) to powyższa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Skłodowskiej-Curie 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl