2461-IBPB-2-1.4514.31.2017.2.PM - Skutki podatkowe podziału spółki przez wydzielenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-2-1.4514.31.2017.2.PM Skutki podatkowe podziału spółki przez wydzielenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. , poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 24 stycznia 2017 r. (data wpływu - 31 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 6 lutego i 31 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wydzielenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Wnioskodawca" lub "Spółka") należy do grupy kapitałowej, która specjalizuje się w gospodarowaniu odpadami. Wnioskodawca został nabyty przez E.P. spółka akcyjna (dalej: "Zainteresowany 2") w ramach polityki ekspansji grupy i rozwijania działalności na dodatkowych obszarach kraju.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki funkcjonują obecnie dwie działalności, tj.:

* działalność podstawowa Spółki polegająca na gospodarowaniu odpadami innymi niż niebezpieczne i obojętne ("odpady komunalne"), w tym odzyskiwaniu surowców wtórnych poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii gospodarki odpadami - "Działalność odpadowa", oraz

* działalność w zakresie składowania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest o kodach 17 06 01*, tj. materiały izolacyjne zawierające azbest i kodach 17 06 05*, tj. materiały budowlane zawierające azbest ("odpady azbestowe") - "Działalność azbestowa".

Działalność odpadowa oraz Działalność azbestowa mogą być dalej łącznie zwane "Działalnościami".

W zakresie Działalności odpadowej Wnioskodawca dokonuje odbioru stałych odpadów komunalnych, przeprowadza selekcję tych odpadów, dokonuje odbioru odpadów do odzysku i recyclingu jak również odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych. W ramach gospodarowania odpadami komunalnymi Wnioskodawca stale doskonali system odzysku surowców wtórnych poprzez wprowadzanie nowoczesnych technologii w tym zakresie. W tym celu Wnioskodawca dokonał, m.in., rozbudowy instalacji biologicznego przetwarzania odpadów w systemie zamkniętych bioreaktorów.

Działalność azbestowa jest działalnością Wnioskodawcy w początkowej fazie, tj. Wnioskodawca uzyskał wymagane prawem pozwolenia oraz zawarł pierwsze umowy o współpracę w zakresie dostaw azbestu. Działalność ta polega na prowadzeniu eksploatacji instalacji do składowania odpadów azbestowych. W zakresie prowadzenia instalacji do składowania odpadów azbestowych, do obowiązków Wnioskodawcy - jako zarządzającego składowiskiem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest - należy m.in.:

* składowanie odpadów zgodnie z przepisami dotyczącymi odpadów niebezpiecznych zawierających azbest oraz zatwierdzoną instrukcją eksploatacji składowiska,

* zapewnienie deponowania odpadów w sposób nie powodujący uszkodzenia opakowań odpadów,

* racjonalne wykorzystanie pojemności eksploatacyjnej składowiska,

* szkolenie pracowników w zakresie bezpiecznych metod postępowania z odpadami zawierającymi azbest.

Wnioskodawca jest właścicielem następujących nieruchomości położonych w gminie K.:

1. Nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym P. w K. stanowiącej działki o numerach ewidencyjnych 358/1 o powierzchni 4,5762 ha oraz 358/2 o powierzchni 6,6392 ha, dla której Sąd Rejonowy w K. prowadzi księgę wieczystą ("Nieruchomość 1");

2. Nieruchomości położonej w obszarze Z. w K. stanowiącej działkę o nr ewidencyjnym 240/2 o powierzchni 1,0311 ha, dla której Sąd Rejonowy w K. prowadzi księgę wieczystą ("Nieruchomość 2");

3. Nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym Z. oraz P. w K. stanowiącej działki o nr ewidencyjnych 162/2, 174/2, 471/2, 163, 175 o łącznej powierzchni 0,6468 ha, dla której Sąd Rejonowy w K. prowadzi księgę wieczystą ("Nieruchomość 3").

Wnioskodawca jest również najemcą części nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym P. oraz Z. w K. stanowiącej działkę o nr ewidencyjnych 461, 462, 463, 468, 469, 177, 465, 199, 180, 205, 184, 194, 195, 464, 181, 178, 186, 162/1, 174/1 oraz 471/1 o łącznej powierzchni 16,2232 ha, stanowiącej własność Związku Międzygminnego "S" ("Związek Międzygminny"), dla której Sąd Rejonowy w K. prowadzi księgę wieczystą ("Nieruchomość 4").

Na Nieruchomości 1 Wnioskodawca, zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę z 17 czerwca 2013 r., realizuje inwestycję polegającą na budowie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne (odpadów komunalnych) z wydzieloną częścią do składowania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest o kodach 17 06 01* i 17 06 05* (odpadów azbestowych). Składowisko odpadów docelowo ma składać się z 3 kwater na odpady komunalne z wydzielonymi sektorami oraz z 7 kwater na odpady azbestowe wraz z niezbędną infrastrukturą. Wnioskodawca uzyskał odrębne pozwolenia zintegrowane dla kwater na odpady komunalne oraz dla kwater na odpady azbestowe, tj.:

i. pozwolenie zintegrowane z 23 maja 2016 r. na eksploatację instalacji do składowania odpadów o zdolności przyjmowania ponad 10 ton odpadów na dobę lub o całkowitej pojemności ponad 25 000 ton z wyjątkiem składowisk obojętnych lub obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zlokalizowanych na działce o nr 358/1 i 358/2 w obrębie P., gmina K. oraz

ii. pozwolenie zintegrowane z 24 maja 2016 r. na eksploatację instalacji do składowania odpadów niebezpiecznych o zdolności przyjmowania ponad 10 ton odpadów na dobę lub o całkowitej pojemności ponad 25 000 ton z wyjątkiem składowisk obojętnych lub obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zlokalizowanych na obrębie P., gmina K.

Wnioskodawca uzyskał również instrukcję prowadzenia składowiska odpadów niebezpiecznych zlokalizowanego na działce nr 358/1 i 358/2 w obrębie P. gmina K.

Obecnie, w ramach inwestycji budowy składowiska odpadów, wybudowana została i oddana do użytkowania 1 kwatera na odpady komunalne, wraz z niezbędną infrastrukturą (tj. brodzikiem dezynfekcyjnym, bezodpływowym zbiornikiem wód odciekowych drenażem wód ociekowych, placem manewrowym oraz drogami wewnętrznymi, wewnętrzną siecią elektroenergetyczną, wewnętrzną siecią wodociągową, tymczasowym kontenerem socjalnym wraz z bezodpływowym zbiornikiem na ścieki sanitarne). Zgodnie z założeniami biznesowymi Spółki oraz uzyskanym pozwoleniem na budowę, budowa kolejnych kwater na odpady komunalne będzie następowała sukcesywnie w miarę jak zapełniać się będzie dotychczasowa kwatera.

Na dzień dzisiejszy została również wybudowana oraz oddana do użytkowania 1 kwatera na odpady azbestowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.

Na Nieruchomości 2 znajduje się stanowisko rozbioru gabarytów, instalacje sortowania odpadów zbieranych selektywnie oraz budynki, budowle i urządzenia wchodzące w skład instalacji przetwarzania odpadów, w tym m.in. budynek socjalno-biurowy, elektroniczna waga samochodowa, myjnia samochodowa.

Na Nieruchomości 3 mieści się instalacja do mechaniczno-biologicznego przetwarzania ("MBP") zmieszanych odpadów komunalnych oraz instalacje sortowania odpadów zbieranych selektywnie.

Część Nieruchomości 4, która wynajmowana jest przez Wnioskodawcę od Związku Międzygminnego na podstawie umowy najmu, wykorzystywana jest obecnie przez Spółkę w celu wykonywania umowy na składowanie odpadów zawartej ze Związkiem Międzygminnym. W tym celu na wynajmowanej części Nieruchomości 4 Wnioskodawca wybudował 5 bioreaktorów nowej kompostowni wraz z infrastrukturą. Na nieruchomości tej znajduje się również zasilanie energetyczne, oświetlenie drogi, wodociąg oraz droga dojazdowa do Nieruchomości 1 - Związek Międzygminny ustanowił w tym zakresie służebność drogi koniecznej na rzecz każdoczesnego właściciela Nieruchomości 1 polegającą na prawie przejazdu pasem szerokości 6 metrów.

Celem zwiększenia efektywności zarządzania wskazanymi powyżej działalnościami oraz zwiększenia nadzoru nad ich efektywnością ekonomiczną oraz osiąganymi wynikami, mocą uchwały Zarządu Spółki ("uchwała"), odrębność Działalności odpadowej oraz Działalności azbestowej w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie poszczególnym działalnościom składników majątkowych, a także zadań oraz celów biznesowych.

Wyodrębnienie Organizacyjne.

W związku z odmiennym charakterem Działalności odpadowej oraz Działalności azbestowej, w ramach struktury wewnętrznej Wnioskodawcy - na podstawie uchwały - odrębność Działalności odpadowej oraz Działalności azbestowej w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez utworzenie dwóch jednostek organizacyjnych ("Działy"):

* Dział odpadowy - którego przedmiotem działalności jest, w szczególności prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i zarządzania składowiskiem odpadów komunalnych, oraz

* Dział azbestowy - którego przedmiotem działalności jest działalność polegająca na składowaniu odpadów azbestowych.

Zgodnie z uchwałą, dla Działalności azbestowej określone zostały następujące zadania:

* ochrona środowiska naturalnego poprzez wdrożenie kompleksowych rozwiązań w zakresie prawidłowego prowadzenia i szczególnej kontroli gospodarowania odpadami zawierającymi azbest,

* uruchomienie i oddanie do użytkowania pozostałych sześciu kwater na odpady azbestowe,

* przyjmowanie i składowanie odpadów zawierających azbest, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad ochrony środowiska

oraz cele biznesowe:

* umożliwienie stabilnego rozwoju Działalności azbestowej poprzez doprowadzenie do zawierania umów w zakresie utylizacji odpadów azbestowych,

* współpraca z podmiotami specjalizującymi się w transporcie i demontażu pokryć dachowych zawierających azbest,

* prowadzenie proekologicznych działań oraz udział w promowaniu programów mających na celu eliminacje pokryć dachowych i systemów wodociągowych zawierających azbest na terenie województwa lubelskiego i województw sąsiednich,

* poszukiwanie i wdrażanie nowatorskich metod utylizacji azbestu, w tym unieszkodliwiania składników niebezpiecznych.

Dla Działalności odpadowej wskazano następujące zadania:

* ochrona środowiska naturalnego w celu podniesienia jakości życia mieszkańców obsługiwanych gmin poprzez wdrożenie kompleksowych rozwiązań w zakresie nowoczesnej gospodarki odpadami komunalnymi,

* segregacja i odzyskiwanie surowców wtórnych oraz produkcja paliw alternatywnych z odpadów,

* zmniejszenie ilości odpadów składowanych na składowisku odpadów poprzez zwiększenie efektywności w zakresie odzysku i recyklingu,

* rozbudowa zakładu przetwarzania odpadów w celu zwiększenia wydajności w zakresie przyjmowania zmieszanych odpadów komunalnych oraz frakcji selektywnych

oraz cele biznesowe:

* realizowanie polityki ekspansji poprzez rozwijanie działalności w zakresie zagospodarowania odpadów w innych regionach kraju,

* pozyskanie środków unijnych na inwestycje oraz proekologiczne działania,

* współpraca z gminami w ramach regionu gospodarki odpadami, oraz z podmiotami specjalizującymi się w transporcie odpadów komunalnych,

* promowanie selektywnej zbiórki odpadów w celu zwiększenia poziomów odzysku i recyklingu,

* prowadzanie działań w zakresie badań i rozwoju mających na celu poszukiwanie nowoczesnych technologii z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.

Do każdego z Działów (tj. do Działalności odpadowej oraz do Działalności azbestowej) zostały alokowane składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej przez dany Dział, w tym majątek trwały i inne aktywa służące działalności prowadzonej w ramach danego Działu, prawa i obowiązki z umów gospodarczych związanych z działalnością Działów, wierzytelności (należności) i zobowiązania wynikające z poszczególnych działalności, środki pieniężne w kasie oraz na rachunkach bankowych Wnioskodawcy, przypisane do każdego z Działów.

W szczególności, do każdego z Działów funkcjonujących w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy przyporządkowany został odrębny zespół zasobów ludzkich, który wykonuje swoje zadania w pomieszczeniach/nieruchomościach przydzielonych do danej działalności.

Zarówno Dział odpadowy, jak i Dział azbestowy dysponują własną kadrą kierowniczą, która odpowiedzialna jest za organizację, nadzór i koordynację prac podległych pracowników/ współpracowników, przy czym należy również dodać, iż Wnioskodawca oraz Zainteresowany 2 zawarli umowę o zarządzanie spółką, na podstawie której Zainteresowany 2 (jako zarządzający) zobowiązał się do świadczenia na rzecz Spółki usług polegających na kompleksowym prowadzeniu i zarządzaniu działalnością gospodarczą (przedsiębiorstwem) Spółki, w tym zapewnienie odpowiedniej reprezentacji, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiednich osób, które zostaną należycie powołane do organów Wnioskodawcy lub zostaną ustanowione jej pełnomocnikami lub też w inny sposób zostaną zatrudnione przez Spółkę.

Do Działalności odpadowej przypisany został zespół pracowników niezbędnych do prowadzenia tej działalności, w tym, m.in.: dyrektor ds. gospodarki odpadami, specjaliści ds. ochrony środowiska, sortowacze, pracownik techniczny, operatorzy-kierowcy, operatorzy, kierowcy, spawacze, dozorcy, sortowacze, sprzątaczka.

Do Działalności azbestowej przypisany został zespół pracowników niezbędnych do prowadzenia tej działalności, w tym, m.in.: kierownik odpowiedzialny za zawieranie umów na składowanie odpadów azbestowych i nadzorujący Działalność azbestową, operatorzy koparko-ładowarki, dozorcy i wagowy.

W budynku socjalno-biurowym, który mieści się na Nieruchomości 2 wydzielone zostało odrębne pomieszczenie dedykowane wyłącznie Działalności azbestowej wraz z wyposażeniem, tj. meble, oświetlenie. Funkcjonowanie Działu odpadów oraz Działu azbestu odbywa się w oparciu o odrębne wewnętrzne procedury dotyczące prac prowadzonych przez Działalność odpadową oraz Działalność azbestową.

Wyodrębnienie Finansowe.

W związku z formalnym wyodrębnieniem Działu odpadów oraz Działu azbestu możliwe jest sporządzanie odrębnej sprawozdawczości dla każdego z Działów Wnioskodawcy przez odpowiednią alokację pozycji bilansowych i wynikowych do poszczególnych Działów. Dzięki temu dla każdej z działalności Wnioskodawcy możliwe jest przygotowanie właściwych raportów finansowych, w tym w szczególności w zakresie identyfikacji przypisanych do poszczególnych Działów przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Dział odpadów oraz Dział azbestu mają przypisane własne (osobne) rachunki bankowe. Do Działów zostały ponadto alokowane, w odpowiedniej proporcji, środki znajdujące się na rachunkach bankowych Spółki.

W systemie Wnioskodawcy wyodrębnione zostały ponadto tzw. centra kosztów, które pozwolą na przyporządkowanie, według odpowiedniej, określonej na podstawie wcześniejszych analiz, proporcji, kosztów operacyjnych i związanych z nimi zobowiązań wspólnych dla obu Działalności. Jeżeli nie będzie można ich przypisać bezpośrednio do danego Działu, koszty wspólne dla obu Działów zostaną podzielone według klucza alokacji ustalonej przez Zarząd Spółki.

Wyodrębnienie Funkcjonalne.

Specyfika działalności prowadzonej w ramach Spółki i przypisanej następnie do Działów pozwala na ich wyodrębnienie o charakterze funkcjonalnym.

Tak jak wskazano powyżej, w zakresie Działalności odpadowej Wnioskodawca dokonuje odbioru stałych odpadów komunalnych, przeprowadza selekcję tych odpadów, dokonuje odbioru odpadów do odzysku i recyclingu jak również odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych. W ramach gospodarowania odpadami komunalnymi Wnioskodawca stale doskonali system odzysku surowców wtórnych poprzez wprowadzanie nowoczesnych technologii w tym zakresie. W tym celu Wnioskodawca dokonał, m.in., rozbudowy instalacji biologicznego przetwarzania odpadów w systemie zamkniętych bioreaktorów.

Działalność azbestowa Wnioskodawcy polega natomiast na prowadzeniu eksploatacji instalacji do składowania odpadów azbestowych. W zakresie prowadzenia instalacji do składowania odpadów azbestowych, kluczowym jest zapewnienie bezpieczeństwa przewozu i składowania odpadów zgodnie z przepisami dotyczącymi odpadów niebezpiecznych zawierających azbest oraz zatwierdzoną instrukcją eksploatacji składowiska.

Dyrektor Działu odpadowego jak i Kierownik Działu azbestowego są w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze, przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracownikóww.spółpracowników, przyporządkowanych do tych działalności.

Działalność odpadowa - prowadzona w ramach Działu odpadów - jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do tej działalności wykorzystywany przez zespół pracownikóww.spółpracowników, realizujących zadania przypisane tej działalności, odpowiadająca za podstawową działalność Spółki, stanowi w ramach Spółki spójną funkcjonalnie całość. Działalność odpadowa jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania oraz prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Działalność odpadowa nie jest jedynie sumą składników, lecz zorganizowaną jednostką przeznaczoną do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Powyższe cechy charakteryzują również prowadzoną w ramach Spółki Działalność azbestową. Działalność azbestowa jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do tej działalności wykorzystywany przez zespół pracowników realizujących zadania dotyczące Działalności azbestowej stanowi w ramach Spółki spójną funkcjonalnie całość. Działalność azbestowa jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania oraz prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Działalność azbestowa nie jest przy tym jedynie sumą składników, lecz zorganizowaną jednostką przeznaczoną do realizacji określonych zadań.

Planowane działania.

Ponieważ odpady zawierające azbest należą do odpadów niebezpiecznych, gospodarka nimi wymaga prawidłowego prowadzenia oraz szczególnej kontroli w trakcie przewozu, składowania oraz samego unieszkodliwienia odpadów niebezpiecznych, a to wiąże się z dodatkowym ryzykiem prowadzenia tej działalności.

Dlatego też, celem ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z prowadzeniem Działalności azbestowej, postanowiono o wyodrębnieniu jednego z segmentów działalności Wnioskodawcy do innego podmiotu. Od strony prawnej, planowany jest podział Wnioskodawcy, w ramach którego nastąpi przeniesienie części majątku na spółkę dominującą (tj. Zainteresowanego 2).

Podział przez wydzielenie nastąpi w trybie i na zasadach przewidzianych w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

W ramach planowanego podziału, Działalność odpadowa wraz z przyporządkowanymi do tej działalności składnikami majątkowymi, zasobami ludzkimi, środkami pieniężnych oraz należnościami i zobowiązaniami a także decyzjami administracyjnymi zostanie wydzielona do Zainteresowanego 2, który stanie się jednocześnie współwłaścicielem Nieruchomości 1, na której zlokalizowane jest składowisko odpadów komunalnych.

W wyniku podziału, przedmiotem działalności Wnioskodawcy pozostanie prowadzenie i rozwijanie Działalności azbestowej. U Wnioskodawcy pozostaną składniki majątkowe, zasoby ludzkie, środki pieniężne oraz należności i zobowiązania przyporządkowane do tej działalności.

W celu umożliwienia niezakłóconego prowadzenia działalności gospodarczej na składowisku odpadów oraz rozpoczęcia eksploatacji składowiska odpadów w najszybszym możliwym terminie - do czasu dokonania podziału Wnioskodawcy - pomiędzy Wnioskodawcą oraz Zainteresowanym 2 została zawarta umowa dzierżawy Nieruchomości 1 wraz z instalacjami i urządzeniami w celu eksploatacji i zarządzania składowiskiem odpadów komunalnych ("umowa dzierżawy"). Umowa ta ma na celu zapewnienie zminimalizowania ryzyka związanego z potencjalnym brakiem przejścia na Zainteresowanego 2, z mocy prawa, praw i obowiązków z poszczególnych decyzji administracyjnych niezbędnych do prowadzenia i zarządzania składowiskiem odpadów, co mogłoby prowadzić do wstrzymania działalności związanej z eksploatacją składowiska odpadów.

Strony umowy dzierżawy postanowiły, iż na podstawie tej umowy Zainteresowany 2 uzyskał tytuł prawny w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1987, z późn. zm.) ("ustawa o odpadach") oraz w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519) w postaci dzierżawy uprawniającej Zainteresowanego 2 do prowadzenia i zarządzania instalacją do prowadzenia składowiska odpadów oraz do dysponowania Nieruchomością 1 w części, na której zlokalizowane jest to składowisko na cele budowlane, w szczególności w celu wybudowania kwatery nr 2 oraz kwatery nr 3 na odpady balastowe.

W ramach umowy dzierżawy, Zainteresowany 2 uzyskał również prawo, m.in., do korzystania z dróg dojazdowych oraz działek sąsiednich na podstawie służebności, korzystania z budynku socjalno-biurowego oraz wagi znajdującej się na Nieruchomości 2 a także pobierania pożytków z części Nieruchomości 1, na której zlokalizowane jest składowisko odpadów. Prawo dzierżawy obejmuje nieograniczone prawo dostępu, wstępu i przebywania przez osoby wskazane przez Wnioskodawcę oraz wjazdu, przejazdu i pozostawiania maszyn i urządzeń (w szczególności koparek, dźwigów, samochodów osobowych, ciężarowych) w celu dalszej realizacji inwestycji polegającej na budowie składowiska odpadów na Nieruchomości 1 i jego eksploatacji.

Zgodnie z postanowieniami umowy dzierżawy, zarządzanie przez Zainteresowanego 2 składowiskiem odpadów obejmuje wypełnianie przez zarządzającego, tj. Zainteresowanego 2, wszelkich obowiązków wynikających z przepisów prawa, w tym w szczególności ustawy o odpadach, Prawa ochrony środowiska, przepisów wykonawczych do ww. ustaw oraz wskazanych w tej umowie decyzji (w tym - pozwolenia zintegrowanego na eksploatację składowiska odpadów, pozwolenia na budowę, decyzji o udzieleniu pozwolenia na użytkowanie składowiska odpadów w części dot. kwatery nr 1 na odpady balastowe).

W ramach umowy dzierżawy Zainteresowany 2 zobowiązał się, m.in., do:

a.

uzyskania wszelkich zezwoleń oraz decyzji niezbędnych do prowadzenia składowiska odpadów i wymaganych ustawą o odpadach,

b.

odpowiedniego przyjmowania odpadów, ich formowania oraz ugniatania,

c.

utrzymania we właściwym stanie technicznym i w stanie przejezdności tymczasowych dróg dojazdowych do kwater zlokalizowanych na terenie składowiska odpadów,

d.

utrzymywania we właściwym stanie technicznym ogrodzenia wraz z bramą wjazdową oraz pielęgnowania pasa zieleni wzdłuż terenu, na którym zlokalizowane jest składowisko odpadów,

e.

prowadzenia ewidencji ilościowych i jakościowych przyjmowanych odpadów oraz wymaganej dokumentacji w tym zakresie,

f.

prowadzenie całodobowego, osobowego dozoru terenu składowiska wraz z infrastrukturą towarzyszącą,

g.

sporządzanie comiesięcznych sprawozdań obejmujących ilość i rodzaj dostarczanych odpadów oraz miejsce ich pochodzenia, sporządzanie i przesyłanie do odpowiednich instytucji rocznych sprawozdań wymaganych przepisami wynikających z ustawy o odpadach, Prawa ochrony środowiska oraz przepisów wykonawczych do ww. ustaw,

h.

zachowania wymagań sanitarnych, bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych, a także zasad ochrony środowiska, w tym przeciwdziałaniu powstawania zagrożeń i szkód w środowisku,

i.

ponoszenia kosztów związanych z zagospodarowaniem ścieków, zużyciem energii elektrycznej, wody, wykonywanych badań monitoringowych na zasadach określonych w umowie.

Umowy i kontrakty związane z Działalnością odpadową, w tym również związane z prowadzeniem instalacji MBP, w wyniku podziału Wnioskodawcy, zostaną przeniesione na Zainteresowanego 2.

Wskutek podziału, Nieruchomość 2 i Nieruchomość 3, będące składnikami majątku Wnioskodawcy związanymi ściśle z Działalnością odpadową, zostaną przeniesione w całości na Zainteresowanego 2. Na Zainteresowanego 2 przeniesiona zostanie również część Nieruchomości 1, związana z Działalnością odpadową i będąca obecnie przedmiotem opisanej powyżej umowy dzierżawy. U Wnioskodawcy pozostanie natomiast ta część Nieruchomości 1, która wykorzystywana jest w Działalności azbestowej.

Wskutek podziału, Zainteresowany 2 wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu części Nieruchomości 4, którą Wnioskodawca zawarł ze Związkiem Międzygminnym i która wykorzystywana jest w celu wykonywania umowy na składowanie odpadów zawartej ze Związkiem Międzygminnym (tj. związana jest z Działalnością odpadową). Tym samym, również służebność drogi koniecznej - jako, że ustanowiona na rzecz każdoczesnego właściciela Nieruchomości 1 - przysługiwać będzie zarówno Wnioskodawcy, jak i Zainteresowanemu 2.

W odniesieniu do części Nieruchomości 2 i Nieruchomości 3 (w tym znajdującej się na nich infrastruktury, tj. budynków, budowli, urządzeń etc.), do których tytuł prawny zostanie przeniesiony wskutek podziału na Zainteresowanego 2, a które wykorzystywane są obecnie lub będą wykorzystywane również w Działalności azbestowej (np. budynek socjalno-biurowy, elektroniczna waga samochodowa) pomiędzy Zainteresowanym 2 oraz Wnioskodawcą zostanie zawarta stosowna umowa najmu.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podwyższenie kapitału zakładowego Zainteresowanego 2 w związku z planowaną transakcją podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, podwyższenie kapitału zakładowego Zainteresowanego 2 w związku z planowaną transakcją nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki.

Artykuł 1 ust. 2 ww. ustawy stanowi natomiast, że opodatkowaniu podlegają również zmiany umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania.

Artykuł 1 ust. 3 cyt. ustawy stanowi, że w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się również, przy spółce kapitałowej podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W przypadku zmiany umowy spółki podstawą opodatkowania jest wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż, co do zasady, wartość podwyższenia kapitału zakładowego w spółce kapitałowej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W wyniku podziału Spółki przez wydzielenie dojdzie do przeniesienia na Zainteresowanego 2 zorganizowanego zespołu aktywów i pasywów w zamian za udziały Zainteresowanego 2 wydane jego wspólnikom.

W tym kontekście należy wskazać, iż implementowanie Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.Urz.UE.L z 2008 r. Nr 46, str. 11, z późn. zm.) skutkuje wyłączeniem z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle Dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 lit. a Dyrektywy uznaje się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

a.

przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części;

b.

udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie posługuje się swoją własną definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z tym, pojęciu temu należy nadawać takie samo znaczenie, jak czynią to inne ustawy podatkowe.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana część przedsiębiorstwa definiowana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając na uwadze powyższe, jak również fakt, że wydzielona do Zobowiązanego 2 Działalność odpadowa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zmiana umowy spółki Zainteresowanego 2 w związku z wniesieniem doń zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku, tj. dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych - wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

1.

przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

2.

przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

3.

przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;

4.

przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a.

rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b.

siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578, z późn. zm.) podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że celem ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z prowadzeniem Działalności azbestowej, postanowiono o wyodrębnieniu jednego z segmentów działalności Wnioskodawcy do innego podmiotu. Planowany jest podział Wnioskodawcy, w ramach którego nastąpi przeniesienie części majątku na spółkę dominującą (tj. Zainteresowanego 2). Podział przez wydzielenie nastąpi w trybie i na zasadach przewidzianych w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że wskazany we wniosku podział spółki przez wydzielenie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

A zatem podwyższenie kapitału zakładowego Zainteresowanego 2, które nastąpi w wyniku przeniesienia na jego rzecz części majątku Wnioskodawcy w następstwie dokonanego podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego bezprzedmiotowym jest analizowanie powołanego przez Zainteresowanych wyłączenia określonego w art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe, gdyż istotnie opisana we wniosku czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, aczkolwiek z innych względów niż wskazane przez Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl