2461-IBPB-1-3.4510.848.2016.1.SK - Podleganie przychodu z tytułu darowizn zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Określenie, czy środki zgromadzone przez Fundację z tytułu darowizn wydatkowane na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) są przychodem podlegającym opodatkowaniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-3.4510.848.2016.1.SK Podleganie przychodu z tytułu darowizn zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Określenie, czy środki zgromadzone przez Fundację z tytułu darowizn wydatkowane na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) są przychodem podlegającym opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 września 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia, czy przychód z tytułu darowizn, o których mowa we wniosku podlega zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy środki zgromadzone przez Fundację z tytułu darowizn wydatkowane na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) staną się z momentem ich wydatkowania przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia, czy przychód z tytułu darowizn, o których mowa we wniosku podlega zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy środki zgromadzone przez Fundację z tytułu darowizn wydatkowane na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) staną się z momentem ich wydatkowania przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Fundacja jest organizacją pozarządową, której celami statutowymi są:

1.

promowanie wartości chrześcijańskich;

2.

świadczenie pomocy finansowej i rzeczowej skierowanej do dzieci, osób niezamożnych, samotnych, bezdomnych, chorych i niepełnosprawnych;

3.

wspieranie działań domów dziecka, domów starców, hospicjów, ośrodków rehabilitacyjnych, szpitali;

4.

prowadzenie domów i ośrodków pomocy osobom samotnym, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;

5.

wspieranie finansowe i rzeczowe rodzin wielodzietnych i osób samotnie wychowujących dzieci;

6.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

7.

pomoc finansowa i rzeczowa ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;

8.

działania na rzecz nauki, edukacji, oświaty, wychowania;

9.

działalność w zakresie krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;

10.

działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

11.

wspieranie i prowadzenie prac naukowych i badawczych.

Fundacja zamierza realizować swoje cele statutowe w szczególności poprzez:

1.

gromadzenie funduszy i środków rzeczowych na realizację celów statutowych;

2.

współpracę ze szpitalami, instytucjami naukowo - badawczymi, organizacjami gospodarczymi;

3.

współpracę z organami administracji samorządowej, państwowej, osobami prawnymi i fizycznymi, stowarzyszeniami w kraju i zagranicą;

4.

organizowanie, finansowanie, zbiórka odzieży, leków, zabawek, żywności, sprzętów, urządzeń, w szczególności dla dzieci i osób niepełnosprawnych lub chorych;

5.

finansowanie zakupu podręczników, przyborów szkolnych i ich zbiórkę;

6.

pomoc finansową i rzeczową dla wszelkich inicjatyw związanych ze świadczeniem pomocy społecznej;

7.

przekazywanie środków przeznaczonych na zaspakajane niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka, doprowadzanie do życiowego usamodzielniania osób i rodzin na godnym poziomie;

8.

finansowanie posiłków dla dzieci i osób potrzebujących;

9.

ustanawianie i finansowanie stypendium oraz tworzenie innych form wsparcia finansowego dla dzieci i młodzieży;

10.

organizowanie i finansowanie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, wypoczynku dla osób objętych pomocą przez Fundację;

11.

działalność wydawniczą i organizowanie poradnictwa, szkoleń, instruktaży, wykładów z zakresu rehabilitacji, leczenia, edukacji, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej;

12.

organizowanie konferencji, sympozjów i seminariów naukowych oraz popularno-naukowych poświęconych problemom związanym z celami Fundacji;

13.

powoływanie zakładów lub innych jednostek organizacyjnych poprzez które realizowane są cele statutowe Fundacji;

14.

podejmowanie innych czynności i środków działania związanych z realizacją celów Fundacji.

Jednostka prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową, z której dochody przeznacza na cele określone w statucie. Fundacja jest również wpisana do Krajowego Rejestru sądowego - rejestru przedsiębiorców, ponieważ zamierza rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości. Dochód uzyskany w ramach tej działalności Fundacja będzie przeznaczać na cele statutowe. Możliwe, że pozyskanie nieruchomości odbędzie się w drodze otrzymania darowizny. Fundacja rozważa też zakup nieruchomości w części ze środków własnych zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz ze środków zewnętrznych (kredyt).

W chwili obecnej jednostka osiąga przychody z tytułu wpłat (darowizn) od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych. Działalność odpłatna opiera się na organizowaniu i współorganizowaniu wydarzeń promujących chrześcijaństwo (m.in. rekolekcji).

Środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych Fundacja przeznacza na bieżącą działalność (księgowość, wynajem siedziby jednostki), natomiast wolne środki lokuje na okresowych oprocentowanych inwestycjach bankowych. Dochód z odsetek od lokat również przeznaczony jest na cele statutowe jednostki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy przychód z tytułu darowizn pieniężnych otrzymanych od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych na cele statutowe Fundacji korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli zostanie przeznaczony w pierwszej kolejności na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości), z wynajmu której dochód zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe oraz bieżącą działalność Fundacji? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

2. Czy środki zgromadzone przez Fundację z tytułu darowizn wydatkowane na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości), której wynajem ma przynieść jednostce przyszłe zyski przeznaczone na cele statutowe, staną się z momentem ich wydatkowania przychodem podlegającym opodatkowaniu? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Przychód uzyskany z tytułu darowizn na cele statutowe Fundacji od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Fundacji rozpoznawany jest przychód z tytułu darowizn na cele statutowe. Przychód ten korzysta ze zwolnienia w momencie jego uzyskania na podstawie ww. przepisu. Ustawodawca nie określił terminu wydatkowania kwot zwolnionych. Wynika to wprost z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p., dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie (w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych). Zatem przychód z tytułu darowizn na cele statutowe korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych już w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Fundacji. Nie jest istotnym fakt, że środki te zostaną w pierwszej kolejności przeznaczone na zakup nieruchomości mającej przynieść Fundacji przyszłe zyski, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych. Wydatkowanie uzyskanych w formie darowizn środków finansowych na zakup nieruchomości służyć będzie bowiem wyłącznie uzyskaniu dochodów, które przeznaczone zostaną bezpośrednio lub pośrednio na cele statutowe. Opodatkowanie środków wydatkowanych na zakup nieruchomości prowadziłoby do sytuacji, w której doszłoby do opodatkowania fundacji, która ostatecznie wszelkie pozyskane środki, zarówno z bezpośrednich darowizn, jak też z dochodów z prowadzonego wynajmu zamierza wydać na działalność statutową, czy czym nabycie nieruchomości (następnie wynajmowanej) ma wyłącznie na celu zagwarantowanie możliwości pozyskiwania przez fundację środków na działalność w długim okresie czasu.

Ad.2.

Według opinii Wnioskodawcy, wydatkowanie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym z tytułu darowizn nie spowoduje powstania przychodu podatkowego. Przeznaczenie dochodu z działalności statutowej nieodpłatnej na zakup środków trwałych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ pośrednio służy realizacji celów statutowych. Zgromadzone z darowizn środki pieniężne Fundacja ma zamiar wykorzystać na zakup środka trwałego - nieruchomość. Następnie nieruchomość ta będzie wynajmowana w ramach działalności gospodarczej. Z kolei dochód osiągany z wynajmu, Fundacja przeznaczy w całości na realizację celów statutowych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, dalej: "u.p.d.o.p.") jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

* działalność statutową (niegospodarczą) oraz

* działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

* majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

* dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto, dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

W myśl art. 18 ust. 1 u.p.d.o.p., podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "darowizny". Stosownym aktem prawnym regulującym czynność prawną jakim jest darowizna jest ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jest to więc świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem, umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów). Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze.

Z uwagi na powyższe należy podkreślić, że istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie kosztem majątku darczyńcy. Aby uznać daną czynność za darowiznę, konieczne jest zatem wystąpienie dyspozycji majątkowej darczyńcy, prowadzące do zmniejszenia jego majątku.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodem z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Skutkiem powyższego, wartość otrzymanych środków pieniężnych stanowi dla Fundacji przychód podatkowy. Przychód ten powstanie w momencie otrzymania środków pieniężnych, tj. w momencie ich wpływu na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Mając na uwadze zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

* uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Fundacja otrzymuje od osób prywatnych i osób prowadzących działalność gospodarczą darowizny w postaci środków pieniężnych. Otrzymane darowizny Fundacja zamierza przeznaczyć na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) z wynajmu której dochód zostanie przeznaczony za cele statutowe oraz bieżącą działalność Fundacji.

W tym miejscu w pierwszej kolejności zaznaczyć należy, że prowadzenie działalności gospodarczej nie może być samoistnym celem fundacji. Działalność gospodarcza sensu stricte (nastawiona na zysk) nie może być również sposobem realizacji celów głównych. Prowadzenie dochodowej działalności gospodarczej jest zasadniczo jedynie sposobem uzyskania środków na działalność statutową, pełni więc rolę służebną względem realizacji niezarobkowych celów fundacji. Działalność gospodarcza musi być więc dostosowana i podporządkowana działalności statutowej, tzn. co najmniej większość dochodów z działalności gospodarczej musi być przeznaczona na cele statutowe, wydatki na działalność gospodarczą muszą pozostawać w rozsądnej proporcji do wydatków na cele statutowe, środki majątkowe przeznaczone wyraźnie na działalność statutową nie mogą być przeznaczane na wspieranie działalności gospodarczej fundacji, te same środki mogą być wykorzystywane zarówno w działalności gospodarczej, jak i statutowej, jednakże zawsze musi nastąpić księgowe wyodrębnienie obu rodzajów działalności.

Mając powyższe na względzie oceniając stanowisko Fundacji zauważyć należy, że Wnioskodawca w związku z otrzymaniem darowizny w postaci środków pieniężnych, które będą przeznaczone na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości), a która następnie będzie wykorzystywana w ramach prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej (wynajem nieruchomości) w celu pozyskania środków finansowych służących realizacji celów statutowych Fundacji, osiąga przychód podatkowy, który powstaje w momencie wpłaty tych środków na rachunek bankowy Fundacji. Przychód ten nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., bowiem nie został przeznaczony na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, lecz na sfinansowanie działalności gospodarczej mającej w zamierzeniu przynosić zyski. Jak wynika bowiem z wniosku otrzymane środki pieniężne zostaną w pierwszej kolejności przeznaczone na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) mającej przynieść Fundacji przyszłe zyski, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych. Powyższe oznacza, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę pośrednio realizuje cele zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ponieważ dopiero uzyskane z tej działalności środki finansowe mogą służyć realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Skutkiem powyższego, otrzymanie darowizny w postaci środków pieniężnych będzie stanowiło dla Fundacji przychód podatkowy, który podlegał będzie opodatkowaniu w momencie otrzymania darowizn, tj. ich wpłaty na rachunek bankowy. Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie dotyczące pytania Nr 1, nie sposób zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że wydatkowanie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym z tytułu otrzymania darowizn na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) nie spowoduje powstania przychodu podatkowego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w zakresie określenia, czy przychód z tytułu darowizn, o których mowa we wniosku podlega zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy środki zgromadzone przez Fundację z tytułu darowizn wydatkowane na zakup nieruchomości (bądź spłatę kredytu na zakup nieruchomości) staną się z momentem ich wydatkowania przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych uznano za nieprawidłowe.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. lub na nabycie środków trwałych nie służących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3-6 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl