2461-IBPB-1-3.4510.1164.2016.3.AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-3.4510.1164.2016.3.AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 października 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 14 października 2016 r.), uzupełnionym 3 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy wydatki ponoszone na nabycie produktów, objętych uprzednio otrzymanym rabatem, należy w całości ująć jako koszt uzyskania przychodu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy wydatki ponoszone na nabycie produktów, objętych uprzednio otrzymanym rabatem, należy w całości ująć jako koszt uzyskania przychodu. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 grudnia 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.890.2016.2.AB, 2461-IBPP1.4512.804.2016.2.KJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 stycznia 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest firmą specjalizującą się w procesach KTL oraz proszkowym malowaniu powierzchni. W celu świadczenia usług Spółka nabywa różnego rodzaju materiały, w tym w szczególności farby. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Spółka zamierza zawrzeć z producentem farb (dalej: "Dostawca") umowę handlową na dostawę farb (dalej: "Produkty"). Umowa ta będzie przewidywać wstępny rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej Spółce przez Dostawcę "z góry" przed dokonaniem dostawy Produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) tzw. prebaty (dalej: "prerabat", "kwota prerabatu").

Następnie, w trakcie realizacji umowy handlowej kwota prerabatu będzie podlegać rozliczeniu w ten sposób, że:

1.

jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy, co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy, nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej nie będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy i zostanie zatrzymana przez Kontrahenta,

2.

jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy poniżej ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy.

Otrzymana kwota prerabatu nie będzie udokumentowana fakturą VAT.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 grudnia 2016 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że:

1. Z Umów zawieranych przez Dostawcę (producenta farb), z Wnioskodawcą nie będzie wynikać uzależnienie otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (prerabatu) od czynienia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych dodatkowych działań (oprócz nabycia produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości), jak np. terminowe regulowanie płatności, posiadanie pełnego asortymentu Dostawcy, reklama towarów Dostawcy lub też innych działań.

2. Nabywane od Dostawcy produkty objęte prerabatem będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

3. Dostawa farb będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Dostawcę. Jednocześnie Wnioskodawca uzupełnia Wniosek o element zdarzenia przyszłego (zdarzenia o charakterze ciągłym) wskazując, że prerabatem nie będą objęte wszystkie produkty, lecz wyłącznie asortyment określony rodzajowo w umowie z kontrahentem. W tym przypadku Wnioskodawcy będą to emulsje i pasty, których dostawa będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Dostawcę.

4. Kwota prerabatu będzie określona w umowie handlowej pomiędzy Dostawcą i Wnioskodawcą i zostanie udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez Dostawcę. Kwota prerabatu będzie przekazana przelewem bankowym.

5. Kwota prerabatu będzie obliczana i będzie zatrzymywana przez Wnioskodawcę na podstawie wewnętrznej ewidencji sprzedaży ilościowo-wartościowej prowadzonej przez Dostawcę. Kwota prerabatu zostanie określona w zawartej umowie handlowej oraz przekazana kontrahentowi na podstawie noty uznaniowej wystawionej przez Dostawcę. Ilość/wartość będzie wyliczana ze wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż określonych wyrobów (asortymentu) w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok kalendarzowy).

6. W trakcie okresu rozliczeniowego Wnioskodawca będzie kupował towary kontrahenta objęte prerabatem w cenach podstawowych (bez rabatu).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki Spółki, które będą ponoszone na nabycie Produktów od Dostawcy, objętych uprzednio otrzymanym prerabatem i udokumentowane fakturami VAT, z uwagi na ujęcie otrzymanej kwoty prerabatu jako przychód podatkowy w momencie jej otrzymania, należy w całości ująć jako koszt uzyskania przychodu bezpośrednio związany z przychodami? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na nabycie Produktów od Dostawcy, objętych uprzednio otrzymanym prerabatem i udokumentowane fakturami VAT, będą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki w całości.

Uprzednie ujęcie otrzymanej kwoty prerabatu jako przychód podatkowy nie będzie wpływać na wartość kosztu uzyskania przychodu związanego z nabywaniem Produktów Dostawcy objętych prerabatem. Tym samym, wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie Produktów Dostawcy będą w całości (wg wartości netto wynikającej z otrzymanej faktury VAT) stanowić koszt uzyskania przychodów bezpośrednio związany z przychodami, stosownie do art. 15 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Reasumując, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, na podstawie umowy zawartej z producentem farb, Spółka będzie otrzymywała rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej "z góry" przed dokonaniem dostawy produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia produktów, co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów producenta farb, nieuwzględniającego obniżek cen), kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych produktów nie będzie podlegać zwrotowi dla producenta farb i zostanie zatrzymana przez Spółkę. Natomiast w przypadku, gdy Spółka w danym okresie rozliczeniowym, dokona zakupu produktów poniżej ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości, wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych produktów, określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej, będzie podlegać zwrotowi dla dostawcy produktów. Dostawa farb będzie dokumentowana fakturami VAT. Z kolei, otrzymana kwota prerabatu zostanie udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez dostawcę farb.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy wydatki ponoszone na nabycie produktów objętych uprzednio otrzymanym prerabatem i udokumentowane fakturami VAT, należy w całości ująć jako koszt uzyskania przychodu bezpośrednio związany z przychodami.

Jak wskazano powyżej, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu winien spełniać określone warunki, m.in. musi zostać faktycznie poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów oraz musi być definitywny, a więc bezzwrotny.

W przedmiotowej sprawie, "prerabat" udzielany za osiągniecie określonego w umowie pułapu obrotów sprowadza się w istocie do dokonania przez sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy zwrotu części kwoty uiszczonej z tytułu dokonywanych zakupów towarów. Inaczej mówiąc, wartość rabatu obniża kwotę należną zbywcy towaru, a w konsekwencji obniża u Wnioskodawcy cenę zakupu towarów. W takiej sytuacji, Wnioskodawca winien ująć w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzgledniającej kwotę udzielonego "prerabatu" ewentualnie dokonać korekty tych kosztów o wartość otrzymanego rabatu.

Reasumując, w analizowanym przypadku Wnioskodawca winien ująć w kosztach uzyskania przychodów wydatki faktycznie poniesione na zakup towarów, tj. poniesione koszty zakupu towarów pomniejszone o otrzymany rabat.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 3, 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl