2461-IBPB-1-1.4510.22.2017.1.AT - Zwolnienie z CIT dochodu spółdzielni mieszkaniowej w związku z uzyskaniem dofinansowania na prace remontowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-1-1.4510.22.2017.1.AT Zwolnienie z CIT dochodu spółdzielni mieszkaniowej w związku z uzyskaniem dofinansowania na prace remontowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 stycznia 2016 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 2 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy sfinansowanie z funduszu remontowego wydatków na realizację wymienionych we wniosku przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych związanych z uzyskaniem dofinansowania, spowoduje utratę zwolnienia przedmiotowego i w konsekwencji konieczność opodatkowania dochodu Spółdzielni w części wydatkowanej na ten cel z funduszu remontowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2017 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy sfinansowanie z funduszu remontowego wydatków na realizację wymienionych we wniosku przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych związanych z uzyskaniem dofinansowania, spowoduje utratę zwolnienia przedmiotowego i w konsekwencji konieczność opodatkowania dochodu Spółdzielni w części wydatkowanej na ten cel z funduszu remontowego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa (dalej również jako: "Spółdzielnia", "Wnioskodawca") planuje podjąć działania zmierzające do uzyskania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 5 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna", Działania 5.3 "Efektywność energetyczna sektora Mieszkaniowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020", w ramach projektu "Poniesienie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych Spółdzielni Mieszkaniowej A zlokalizowanych na osiedlu Y, poprzez ich termomodernizację". Celem działania jest poprawa efektywności wykorzystania energii w sektorze budownictwa mieszkaniowego poprzez realizację wielokierunkowych i kompleksowych zadań w różnych dziedzinach tj. ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, przygotowania ciepłej wody; jak również szerszego wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych i niskoemisyjnych.

Spółdzielnia planuje osiągnąć cele działania przez realizację następujących przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych:

* roboty rozbiórkowe i demontażowe,

* docieplenie ścian zewnętrznych wraz z nowa kolorystyką elewacji,

* docieplenie stropodachów,

* remont cokołu wraz z wymianą bocznych naświetli wiatrołapów,

* wymianę obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych,

* remont balkonów,

* remont balustrad balkonowych,

* remont kominów i nasad wentylacyjnych,

* wykonanie zadaszeń nad balkonami ostatniej kondygnacji,

* wymianę włazów dachowych,

* wymianę skrzynek gazowych,

* przebudowę instalacji odgromowej,

* wymianę zaworów podpionowych,

* regulację instalacji c.o.,

* montaż perlatorów na źródłach wody,

* budowę instalacji solarnej.

Planowane przedsięwzięcia związane z remontem, modernizacją energetyczną budynków mieszkalnych wielorodzinnych będą miały wymiar kompleksowy zgodny z art. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2014 r. poz. 712 winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 130).

Powyższe działania Spółdzielnia planuje realizować w ramach istniejącego funduszu remontowego tworzonego zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przeznaczonego na remont zasobów mieszkaniowych. W ramach realizacji całego przedsięwzięcia, mogą być finansowane takie wydatki jak: koszty wykonania audytu, koszty projektów budowlano-wykonawczych, koszty świadectw energetycznych, koszty przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, koszty zarządzania projektem, studium wykonalności projektu. Zasady gospodarowania funduszem remontowym, zakres prac, sposób finansowania prac i inne zagadnienia umożliwiające Spółdzielni realizację celu działania i otrzymania z tego tytułu dofinansowania zostaną uregulowane w regulaminie funduszu remontowego.

W budynkach, które zostaną poddane poprawie efektywności energetycznej, zamieszkują właściciele lokali mieszkalnych niebędący członkami spółdzielni, członkowie spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje prawo do lokali. Spółdzielnia prowadzi ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości zgodnie z art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sfinansowanie z funduszu remontowego wydatków na realizację przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych związanych z uzyskaniem dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 5 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna", Działania 5.3 "Efektywność energetyczna sektora Mieszkaniowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020" w ramach projektu "Poniesienie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych Spółdzielni Mieszkaniowej A zlokalizowanych na osiedlu Y, poprzez ich termomoderniację" takich jak:

* roboty rozbiórkowe i demontażowe,

* docieplenie ścian zewnętrznych wraz z nowa kolorystyką elewacji,

* docieplenie stropodachów,

* remont cokołu wraz z wymianą bocznych naświetli wiatrołapów,

* wymiana obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych,

* remont balkonów,

* remont balustrad balkonowych,

* remont kominów i nasad wentylacyjnych,

* wykonanie zadaszeń nad balkonami ostatniej kondygnacji,

* wymiana włazów dachowych,

* wymiana skrzynek gazowych,

* przebudowa instalacji odgromowej,

* wymiana zaworów podpionowych,

* regulacja instalacji c.o.,

* montaż perlatorów na źródłach wody,

* budowa instalacji solarnej,

* koszty wykonania audytów energetycznych, koszty projektów budowlano-wykonawczych, koszty świadectw energetycznych, koszty przygotowań wniosków o dofinansowanie projektów, koszty zarządzania projektem, studium wykonalności projektu,

spowoduje utratę zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji konieczność opodatkowania dochodu Spółdzielni w części wydatkowanej na ten cel z funduszu remontowego?

Zdaniem Spółdzielni, tworzy ona fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych w oparciu o przepisy art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Ustawowy obowiązek świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych spoczywa na członkach spółdzielni, właścicielach lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobach niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. Na mocy art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w powiązaniu z art. 16 ust. 1 pkt 1 pkt 9 lit. a ww. ustawy, odpis obciąża koszty zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, które stanowią koszty uzyskania przychodów. W związku z powyższymi przepisami, kosztami podatkowymi jest sam odpis na fundusz remontowy w momencie jego tworzenia, a nie wydatek z funduszu remontowego w dacie jego poniesienia. Ponadto, Spółdzielnia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 korzysta ze zwolnienia przedmiotowego dla dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi pod warunkiem przeznaczenia ich na cel związany z utrzymaniem zasobów. Wszystkie wydatki, które Spółdzielnia planuje ponieść z funduszu remontowego są ściśle związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu remontowego przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania funduszu, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych i modernizacyjnych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych mogą być wykorzystane na ww. zadania.

Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawierają pierwotnych regulacji art. 6 ust. 5, które określały modernizację jako trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejących budynków lub lokalu, zwiększającego wartość użytkową budynku lub lokalu. W obecnym stanie prawnym koszty modernizacji i ulepszeń budynków mieszkalnych i innych obiektów zaliczanych do zasobów mieszkaniowych obciążają fundusz remontowy i traktowane są jako bieżące remonty. Nie zwiększają one już wartości początkowej budynków i innych obiektów zaliczanych do gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W związku z powyższym Spółdzielnia uważa, że sfinansowanie z funduszu remontowego wydatków na realizację przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych związanych z uzyskanym dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020," Oś priorytetowa 5 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna", Działania 5.3 "Efektywność energetyczna sektora Mieszkaniowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020", w ramach projektu "Poniesienie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych Spółdzielni Mieszkaniowej A zlokalizowanych na osiedlu Y, poprzez ich termomoderniację", takich jak:

* roboty rozbiórkowe i demontażowe,

* docieplenie ścian zewnętrznych wraz z nowa kolorystyką elewacji,

* docieplenie stropodachów,

* remont cokołu wraz z wymianą bocznych naświetli wiatrołapów,

* wymiana obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych,

* remont balkonów,

* remont balustrad balkonowych,

* remont kominów i nasad wentylacyjnych,

* wykonanie zadaszeń nad balkonami ostatniej kondygnacji,

* wymiana włazów dachowych,

* wymiana skrzynek gazowych,

* przebudowa instalacji odgromowej,

* wymiana zaworów podpionowych,

* regulacja instalacji c.o.,

* montaż perlatorów na źródłach wody,

* budowa instalacji solarnej,

* koszty wykonania audytów energetycznych, koszty projektów budowlano-wykonawczych, koszty świadectw energetycznych, koszty przygotowań wniosków o dofinansowanie projektów, koszty zarządzania projektem, studium wykonalności projektu,

nie spowoduje utraty zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie wystąpi konieczność opodatkowania dochodu Spółdzielni w części wydatkowanej na ten cel z funduszu remontowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, dalej jako: "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Przepisy u.p.d.o.p. nie zawierają definicji "gospodarki" i "zasobów mieszkaniowych", zatem należy w tym zakresie zastosować wykładnię językową.

Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia "gospodarka" oraz pojęcia "zasoby mieszkaniowe", uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy natomiast rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),

* grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne (lub inne urządzenia zapewniające ich funkcjonowanie).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia sfinansuje z funduszu remontowego szereg wydatków na realizację przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Do wspomnianych wydatków należą wydatki poniesione na:

* roboty rozbiórkowe i demontażowe,

* docieplenie ścian zewnętrznych wraz z nowa kolorystyką elewacji,

* docieplenie stropodachów,

* remont cokołu wraz z wymianą bocznych naświetli wiatrołapów,

* wymianę obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych,

* remont balkonów,

* remont balustrad balkonowych,

* remont kominów i nasad wentylacyjnych,

* wykonanie zadaszeń nad balkonami ostatniej kondygnacji,

* wymianę włazów dachowych,

* wymianę skrzynek gazowych,

* przebudowę instalacji odgromowej,

* wymianę zaworów podpionowych,

* regulację instalacji c.o.,

* montaż perlatorów na źródłach wody,

* budowę instalacji solarnej,

* wykonanie audytów energetycznych, koszty projektów budowlano-wykonawczych, koszty świadectw energetycznych, koszty przygotowań wniosków o dofinansowanie projektów, koszty zarządzania projektem, studium wykonalności projektu,

Wymienione powyżej wydatki niewątpliwie spełniają definicję "gospodarki zasobami mieszkaniowymi", gdyż ich poniesienie (a w konsekwencji wykonanie wymienionych przedsięwzięć) będzie działaniem mającym na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym jak i pozostałymi pomieszczeniami i urządzeniami wchodzącymi w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującymi się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiającymi im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniającymi jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Do powyższych wydatków zaliczyć także należy te, które nazwać można "kosztami obsługi projektu", czyli:

* przygotowań wniosków o dofinansowanie projektów,

* zarządzania projektem,

* studium wykonalności projektu.

Spółdzielnia poniesie powyższe koszty obsługi projektu nie ze względu na sam ten projekt, lecz ze względu na realizację przedsięwzięć stanowiących gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Innymi słowy, realizacja projektu (a co za tym idzie, również koszty z nią związane) nie jest przeprowadzana dla samego projektu jako takiego, lecz dla pozyskania środków na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, którymi są te wymienione enumeratywnie we wniosku przez Spółdzielnię. Pozyskanie funduszy z dotacji jest bowiem uzależnione od uprzedniego przeprowadzenia prac, które z owej dotacji zostaną później, po zrealizowaniu projektu, dofinansowane.

Reasumując, sfinansowanie z funduszu remontowego wydatków na realizację przedsięwzięć w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych związanych z uzyskaniem dofinansowania nie spowoduje dla Spółdzielni utraty zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. i nie wystąpi konieczność opodatkowania dochodu w części wydatkowanej na ten cel z funduszu remontowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a,

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl