2403-PDF-415-44-05 - Termin, miejsce i sposób przedstawienia dokumentów potwierdzających wykorzystanie nagromadzonych środków na cele mieszkaniowe

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej 2403-PDF-415-44-05 Termin, miejsce i sposób przedstawienia dokumentów potwierdzających wykorzystanie nagromadzonych środków na cele mieszkaniowe

Pytanie podatnika

W jakim terminie, gdzie i w jaki sposób przedstawić dokumenty potwierdzające wykorzystanie nagromadzonych środków na cele mieszkaniowe.

W dniu 09.05.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 13.05.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 25.05.2005 r.

Z pisma z dnia 09.05.2005 r. oraz 25.05.2005 r. wynika, że w dniu 24.11.2000 r. zawarła Pani umowę o kredyt kontraktowy z Kasą Mieszkaniową Banku na okres 36 miesięcy i z tytułu dokonanych wpłat skorzystała Pani z przysługującego odliczenia od podatku. Następnie w wyniku aneksu sporządzonego w dniu 19.09.2003 r. powyższa umowa została przedłużona do 31.03.2005 r. Wycofane pieniądze przeznaczone zostały na nabycie prawa własności części budynku mieszkalnego oraz jego remont. Zapytuje Pani, w jakim terminie, gdzie i w jaki sposób przedstawić dokumenty potwierdzające wykorzystanie nagromadzonych przez Panią środków na cele mieszkaniowe. Zdaniem Pani dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków w postaci faktur i rachunków powinna Pani złożyć do dnia 31.12.2005 r. w tut. Organie.

Zgodnie z art. 275 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, jeżeli ze złożonej deklaracji wynika, że podatnik skorzystał z przysługujących mu ulg podatkowych, organ podatkowy może zwrócić się do niego o okazanie dokumentów lub o złożenie fotokopii dokumentów, których posiadania przez podatnika, w określonym czasie, wymaga przepis prawa. Okres przechowywania dokumentów wynika z zapisu zawartego w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Oznacza to, że dopóki nie upłynie termin przedawnienia, organ podatkowy ma prawo weryfikować rzetelność złożonego przez podatnika zeznania podatkowego, w tym również wykorzystanych ulg. W związku z tym, mimo iż żaden przepis nie nakłada bezpośrednio na podatnika obowiązku przechowywania dokumentów stanowiących podstawę do sporządzenia zeznania (np. rachunków na dokonanie określonych wydatków mieszkaniowych, czy też innych), to jednak należy je przez ten okres przechowywać, gdyż to właśnie na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, iż miał prawo do ulgi. Z powyższego wynika, że bez wcześniejszego wezwania organu podatkowego nie ma Pani obowiązku przedłożenia dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe, związane z wycofaniem oszczędności z kasy mieszkaniowej. Zatem wyrażone przez Panią w piśmie z dnia 25.05.2005 r. stanowisko w sprawie przedstawienia dokumentów jest nieprawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl