2214/2016 - Weryfikacja wskaźników subwencjonowania szkolnictwa zawodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 2214/2016 Weryfikacja wskaźników subwencjonowania szkolnictwa zawodowego.

Wyodrębnienie nowej wagi, o odpowiednio niższej wartości, dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych dla dzieci i młodzieży, będących młodocianymi pracownikami, realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, jest związane z dużo niższymi kosztami kształcenia tej grupy uczniów.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.) wymiar godzin przeznaczonych na kształcenie praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej nie może wynosić mniej niż 60% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe. Zgodnie z ww. rozporządzeniem kształcenie praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej odbywa się w wymiarze 970 godzin, natomiast kształcenie zawodowe teoretyczne w wymiarze 630 godzin co stanowi ok. 40% całości kształcenia zawodowego. W przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami, mogą oni być kierowani przez szkołę do ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego na turnus dokształcania teoretycznego w zakresie danego zawodu. Odbywają kształcenie zawodowe teoretyczne przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo. Rocznie zajęcia teoretyczne w ramach tych kursów wyniosą 136 godzin, a w całym cyklu kształcenia 408 godzin co stanowi ok. 30% godzin całkowitego kształcenia zawodowego.

Wartość wagi dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych dla dzieci i młodzieży, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy została tak zaprojektowana aby uwzględnić mniejszą liczbę godzin kształcenia zawodowego finansowaną z budżetu szkoły.

Proszę zauważyć, że w 2016 r. wraz z wprowadzeniem nowej wagi dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych będących młodocianymi pracownikami podwyższeniu uległa wartość wagi dla uczniów szkół zawodowych P11 - z 0,21 do 0,23. W wyniku tych zmian per saldo o 0,5% zwiększyło się dodatkowe finansowanie szkolnictwa zawodowego w ramach subwencji oświatowej w wyniku zastosowania wag P11 i P12 (w porównaniu z subwencjonowaniem przy wykorzystaniu jednej wagi o wartości 0,21) oraz poprawiła efektywność podziału w związku z doprecyzowaniem zasad finansowania. Jednocześnie pragnę zauważyć, że w roku 2015 około 30 powiatów przeznaczyło mniejsze środki finansowe (na wydatki bieżące) na oświatę w stosunku do otrzymanej subwencji oświatowej i środków z dotacji na zadania bieżące z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej.

Podstawową funkcją części oświatowej subwencji ogólnej jest finansowe wsparcie jednostek samorządu terytorialnego, tak aby ukształtować wysokość ich dochodów na poziomie adekwatnym do wymiaru zadań oświatowych.

Jednym z elementów samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jest samodzielność finansowa, tzn. prawo samodzielnego prowadzenia gospodarki finansowej - pobierania dochodów określonych w ustawach oraz dysponowania nimi w granicach określonych przez ustawy dla realizacji prawnie określonych zadań. Jednostki samorządu terytorialnego nie mogą w powyższym względzie być pozbawione wpływu na poziom wydatków w podległych im jednostkach organizacyjnych.

Ponadto informuję, że aktualnie (w okresie luty - czerwiec 2016 r.) odbywa się ogólnopolska debata na temat przyszłości polskiej edukacji "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana". Jednym z jej tematów jest szkolnictwo zawodowe oraz finansowanie. Po zakończeniu debaty przygotowany zostanie projekt zmian odpowiednich przepisów prawa oświatowego. Mając na uwadze wprowadzone i przyszłe zmiany w systemie oświaty, Ministerstwo Edukacji Narodowej dokona przeglądu obecnego systemu finansowania zadań oświatowych przez samorządy i dostosuje jego sposób funkcjonowania do wypracowanych zmian.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl