1MUS-1471/DP/423/142/2004/SG - Certyfikat rezydencji podatkowej - wymogi formalne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2004 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1MUS-1471/DP/423/142/2004/SG Certyfikat rezydencji podatkowej - wymogi formalne.

Czy poświadczona notarialnie za zgodność z oryginałem kopia certyfikatu rezydencji spełnia wymogi przepisu art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku podatnika:

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Bank jako płatnik zobowiązany jest na podstawie art. 21 i 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z uwzględnieniem przepisów obowiązujących umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Warunkiem niezbędnym przy zastosowaniu powyższych przepisów jest udokumentowanie miejsca siedziby podatnika, uzyskanym od niego zaświadczeniem-certyfikatem rezydencji, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Zdaniem Banku, z prawnego punktu widzenia, notarialnie poświadczona kopia dokumentu traktowana jest równoznacznie z oryginałem i dlatego też dostarczenie przez klienta Banku notarialnego poświadczenia oryginału certyfikatu rezydencji podatkowej stanowi dla Banku podstawę zastosowania preferencyjnej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z zapisami danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Bank zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w powyższej kwestii, tj.: że poświadczona notarialnie za zgodność z oryginałem kopia certyfikatu rezydencji spełnia wymogi przepisu art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne są obowiązane pobierać jako płatnicy zryczałtowany podatek dochodowy od wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ustawy. Należności te to między innymi dywidendy, odsetki, prawa autorskie i prawa pokrewne, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).

W myśl powołanego przepisu płatnik może zastosować obniżoną stawkę podatkową wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Dokumenty w ścisłym znaczeniu dzielą się na dokumenty urzędowe i prywatne. Rozróżnienie to opiera się na kryterium wystawcy dokumentu i ma jednocześnie istotne znaczenie dla oznaczenia jego mocy dowodowej. W myśl art. 194 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Zgodnie z 194 § 2 w/w ustawy powyższe stosuje się do dokumentów urzędowych sporządzonych przez inne jednostki, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów uprawnione są do ich wydawania.

Do tych odrębnych przepisów należy zaliczyć ustawę z dnia 14 lutego 1991 r. - prawo o notariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 369), która stanowi w art. 2 § 2, że czynności notarialne dokonane przez notariusza zgodnie z prawem mają charakter dokumentu urzędowego. Zgodnie z wyżej cytowaną ustawą prawo o notariacie do szeregu czynności notarialnych wymienionych w jej art. 79 należy sporządzanie poświadczeń. Notariusz poświadcza zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem. W kwestii uznania poświadczonej kopii powyższego certyfikatu, jako równoznacznej z oryginałem, biorąc pod uwagę art. 2 § 1 ustawy Prawo o notariacie stanowiący, iż notariusz w zakresie swoich uprawnień działa jako osoba zaufania publicznego, poświadczona przez niego za zgodność z oryginałem kopia certyfikatu nabiera rangi dokumentu urzędowego.

Reasumując, należy stwierdzić, że dokument taki spełnia wymogi postawione przez art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i może stanowić w Banku podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl