1916/2016 - Funkcjonowanie internatów przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Pismo z dnia 18 kwietnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 1916/2016 Funkcjonowanie internatów przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
System oświaty obejmuje m.in. szkoły 1 i placówki 2 , w tym placówki specjalne, takie jak np. specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy.
Szkoły, w tym specjalne, mogą funkcjonować samodzielnie, w zespołach szkół, w tym specjalnych oraz w placówkach specjalnych, np. takich jak wymieniona powyżej.
Organizację pracy specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego (SOSW) regulują przepisy wydane na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.) 3 .
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze są prowadzone dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, które z powodu niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania 4 i zapewniają wychowankom całodobową opiekę 5 oraz naukę w szkołach wchodzących w skład takiego ośrodka.
Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym jest grupa wychowawcza 6 , którą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej.
Natomiast dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania, szkoła (w tym specjalna) - funkcjonująca samodzielnie lub w zespole szkół (w tym specjalnych) - może zorganizować internat 7 . Szczegółową organizację internatu określa statut szkoły (nie zaś placówki), jeżeli internat został w szkole zorganizowany.
W specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych nie ma potrzeby organizowania internatów, gdyż zapewniają one wychowankom całodobową opiekę, nadzór i bezpieczeństwo 8 . Możliwość taką mają natomiast szkoły, w tym specjalne.
Art. 3 pkt 1 i 1a, w związku z art. 9 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.).
Art. 3 pkt 3, w związku z art. 2 pkt 5 ww. ustawy.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631) - przepisy ww. rozporządzenia obowiązują do 1 września 2016 r. w związku z wejściem w życie we wskazanym terminie przepisów nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz. 1872).
§ 23 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.
§ 29 ust. 1 ww. rozporządzenia.
§ 28 ust. 1 ww. rozporządzenia
Załączniki nr 2-6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.).
§ 40 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach - które będą obowiązywały od 1 września 2016 r.