1511/2016 - Obniżenie subwencji dla uczniów szkół zawodowych z praktyczną nauką zawodu u pracodawcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 1511/2016 Obniżenie subwencji dla uczniów szkół zawodowych z praktyczną nauką zawodu u pracodawcy.

Wyodrębnienie nowej wagi, o odpowiednio niższej wartości, dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych dla dzieci i młodzieży, będących młodocianymi pracownikami, realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, jest związane z dużo niższymi kosztami kształcenia tej grupy uczniów.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.) wymiar godzin przeznaczonych na kształcenie praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej nie może wynosić mniej niż 60% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe. Zgodnie z ww. rozporządzeniem kształcenie praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej odbywa się w wymiarze 970 godzin, natomiast kształcenie zawodowe teoretyczne w wymiarze 630 godzin co stanowi ok. 40% całości kształcenia zawodowego. W przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami, mogą oni być kierowani przez szkołę do ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego na turnus dokształcania teoretycznego w zakresie danego zawodu. Odbywają kształcenie zawodowe teoretyczne przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo. Rocznie zajęcia teoretyczne w ramach tych kursów wyniosą 136 godzin, a w całym cyklu kształcenia 408 godzin co stanowi ok. 30% godzin całkowitego kształcenia zawodowego.

Wartość wagi dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych dla dzieci i młodzieży, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy została tak zaprojektowana aby uwzględnić mniejszą liczbę godzin kształcenia zawodowego finansowaną z budżetu szkoły.

Proszę zauważyć, że w 2016 r. wraz z wprowadzeniem nowej wagi dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych będących młodocianymi pracownikami podwyższeniu uległa wartość wagi dla uczniów szkół zawodowych P11 - z 0,21 do 0,23. W wyniku tych zmian per saldo o 0,5% zwiększyło się dodatkowe finansowanie szkolnictwa zawodowego w ramach subwencji oświatowej w wyniku zastosowania wag P11 i P12 (w porównaniu z subwencjonowaniem przy wykorzystaniu jednej wagi o wartości 0,21) oraz poprawiła efektywność podziału w związku z doprecyzowaniem zasad finansowania.

Podstawową funkcją części oświatowej subwencji ogólnej jest finansowe wsparcie jednostek samorządu terytorialnego, tak aby ukształtować wysokość ich dochodów na poziomie adekwatnym do wymiaru zadań oświatowych.

Jednym z elementów samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jest samodzielność finansowa, tzn. prawo samodzielnego prowadzenia gospodarki finansowej - pobierania dochodów określonych w ustawach oraz dysponowania nimi w granicach określonych przez ustawy dla realizacji prawnie określonych zadań. Jednostki samorządu terytorialnego nie mogą w powyższym względzie być pozbawione wpływu na poziom wydatków w podległych im jednostkach organizacyjnych.

Ponadto informuję, że aktualnie (w okresie luty - czerwiec 2016 r.) odbywa się ogólnopolska debata na temat przyszłości polskiej edukacji "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana". Jednym z jej tematów będzie szkolnictwo zawodowe oraz finansowanie. Po zakończeniu debaty przygotowany zostanie projekt zmian odpowiednich przepisów prawa oświatowego. Mając na uwadze wprowadzone i przyszłe zmiany w systemie oświaty, Ministerstwo Edukacji Narodowej dokona przeglądu obecnego systemu finansowania zadań oświatowych przez samorządy i dostosuje jego sposób funkcjonowania do wypracowanych zmian.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl