1473/WV/443/329/225/2005/SK - Próbka towaru jako pojedynczy produkt będący w ofercie handlowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2005 r. Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu 1473/WV/443/329/225/2005/SK Próbka towaru jako pojedynczy produkt będący w ofercie handlowej.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 września 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie art. 7 ust. 2, art. 7 ust. 3, art. 7 ust. 7, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zmianami) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1.

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: S. S.A. min. nabywa drukowane materiały reklamowe i informacyjne, a także przekazuje kontrahentom i potencjalnym nabywcom pojedyncze produkty będące w ofercie Spółki (rolki folii aluminiowej lub opakowania torebek śniadaniowych)

2.

Pytanie podatnika:

1.

Czy za próbkę towaru można uznać pojedynczy produkt będący w ofercie handlowej Spółki np. rolkę folii aluminiowej lub opakowanie torebek śniadaniowych?

2.

Czy firmie przysługuje odliczenie podatku naliczonego VAT od zakupu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych:

3.

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

ad. a) W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., obowiązującą od dnia 1 czerwca 2005 r. nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazywanie przez naszą firmę drukowanych materiałów w postaci ulotek, folderów czy plakatów reklamowych ma na celu rozpowszechnianie informacji o naszych produktach, organizowanych akcjach promocyjnych, reklamowych a tym samym tego typu wydatki służą zwiększeniu sprzedaży naszych produktów. W związku z powyższym od zakupu drukowanych materiałów - jako związanych ze sprzedażą opodatkowaną - mamy prawo do odliczenia podatku VAT.

ad. b.) Jesteśmy dystrybutorem artykułów gospodarstwa domowego (typu worki na śmieci, torebki foliowe, folia aluminiowa itp.) bardzo często przekazujemy naszym kontrahentom pojedyncze sztuki naszych produktów w celach zapoznania się z ich właściwościami, sprawdzeniem jakości czy wytrzymałości. Naszym zdaniem przekazywanie pojedynczych jednostek towaru, nie mających charakteru handlowego spełnia definicję próbki, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy, a tym samym zgodnie z art. 7 ust. 3 nieodpłatne przekazywanie takich produktów nie podlega podatkowi VAT.

4

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Ad. a) Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1)

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Analizując treść wyżej cytowanego art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy zgodnie z którym przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zatem w przypadku przekazania przez Spółkę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Zasady obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zostały określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 8 cytowanej ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

1)

dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

2)

czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18, a jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).

W związku z powyższym zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ograniczenie odliczania podatku naliczonego w sytuacji opisanej przez Spółkę może jedynie wynikać w przypadku nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym - art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem na podstawie art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane- w przypadku opisanym przez Wnioskodawcę czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Reasumując zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu Spółce przysługuje odliczenie podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie drukowanych materiałów reklamowych, informacyjnych, a także prezentów małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ustawy z zachowaniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy.

ad. b) Definicja "próbki" została zdefiniowana w art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)- przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. W przypadku próbek, jak wynika z brzmienia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie wprowadzono ograniczających limitów ich przekazywania na cele reprezentacji i reklamy, wskazując jedynie, że ich ilość i wartość nie może wskazywać na handlowy charakter ich przekazania.

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, kontrahentom Spółki przekazywane są pojedyncze sztuki produktów w celach zapoznania się z ich właściwościami, sprawdzeniem jakości czy wytrzymałości. Powyższe wskazuje na ich niehandlowy charakter.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy uznać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz kontrahentów pojedynczych produktów będących w ofercie handlowej Spółki (folia aluminiowa, opakowanie torebek śniadaniowych) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl