1473/731/KDO/423/6/06/JŻ - Podatek od nieruchomości przeznaczonej na działalność gospodarczą jako koszt uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2006 r. Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu 1473/731/KDO/423/6/06/JŻ Podatek od nieruchomości przeznaczonej na działalność gospodarczą jako koszt uzyskania przychodu.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku XXX Sp. z o.o.z sierpnia 2006 r.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy dotyczące - zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia, podatku od nieruchomości (gruntu) przeznaczonego do działalności gospodarczej pod budowę pawilonu handlowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka w złożonym wniosku pyta:

-

czy zapłacony podatek od nieruchomości (gruntu) przeznaczonego do działalności gospodarczej będzie kosztem uzyskania przychodu, jeżeli na tym gruncie nie wybudowano jeszcze budynku handlowego albo

-

czy kwota podatku od nieruchomości podwyższać będzie wartość gruntu do chwili przekazania gruntu i budynku na środki trwałe.

Stanowisko spółki:

W/g spółki wartość początkowa zakupu środka trwałego określa się stosując art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis stanowi, że w razie nabycia środka trwałego w drodze kupna, wartość początkową stanowi jego cena nabycia. Z kolei art. 16g ust. 3 ustawy o.p.d.o.p. wyjaśnia pojęcie " cena nabycia". Na podstawie tego przepisu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji.

Zdaniem spółki, warto zwrócić uwagę, że grunt będzie stanowił odrębny środek trwały i w żadnym razie nie można podatku od nieruchomości naliczonego od gruntu zaliczyć do wartości początkowej. Dlatego spółka uważa, że podatek od nieruchomości jest kosztem uzyskania przychodów w momencie poniesienia.

W złożonym wniosku, spółka nie przedstawiła stanu faktycznego oraz nie złożyła oświadczenia o którym mowa w art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W październiku 2006 r., Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wezwał na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), do uzupełnienia wniosku z dnia z sierpnia 2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, poprzez:

-

uzupełnienie o oświadczenie, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrolne albo postępowanie przed sądem administracyjnym,

-

przedstawienie stanu faktycznego.

Pismem z listopada 2006 .r, firma XXX Sp. z o.o., uzupełniła wniosek z sierpnia 2006 r., w zakresie ww. wezwania. W piśmie uzupełniającym przedstawiła następujący stan faktyczny:

W grudniu 2005 r. został zakupiony grunt o pow. Około 3000 m2; z przeznaczeniem na budowę pawilonu handlowego. Od 1 stycznia 2006 r. spółka płaci podatek od nieruchomości za ww. grunt w wysokości około 150 zł miesięcznie. Powyższy grunt nie był wprowadzony na stan środków trwałych tylko jest na środkach trwałych w budowie.

W przedstawionym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu odnosząc się do stanowiska spółki zawartego we wniosku, wyjaśnia::

Przepis art. 16 ust. 1 pkt a lit. a) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów. Zasady uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów określa art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Naczelna zasada przewiduje, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Za koszt uzyskania przychodów można uznać jedynie te wydatki związane z prowadzoną działalnością, które łącznie spełniają n/w warunki:

-

pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,

-

nie zostały wymienione w treści art. 16 ust. 1 ustawy,

-

ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane.

Zatem, aby wydatek był zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Związek ten powinien być szeroko rozumiany tzn. kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty związane bezpośrednio z uzyskiwanym przychodem jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem jest niemożliwe, jednak ich poniesienie jest racjonalne i niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Do kosztów pośrednich należy zaliczyć m.in. podatek od nieruchomości stanowiący element kosztów stałych, które z mocy prawa obowiązany jest uiszczać podatnik w związku z posiadanym majątkiem (nieruchomościami).

W przypadku kosztów podatkowych, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami, a więc których nie można przypisać do konkretnego przychodu, koszty te należy rozpoznawać w rozliczeniach podatkowych w roku ich poniesienia, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatek od nieruchomości stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy koszty te zostały poniesione przed rozpoczęciem budowy, jak i po zakończeniu okresu budowy i oddaniu do eksploatacji.

Opisany sposób ujęcia wydatków będących przedmiotem zapytania w koszty uzyskania przychodów ulega zmianie z chwilą rozpoczęcia inwestycji.

Wydatki z tego tytułu poniesione w trakcie realizacji budowy zwiększają wartość rozpoczętej budowy. Grunt na którym realizowana jest inwestycja będzie trwale związany z wybudowanym budynkiem. Jako koszty pośrednie tej budowy mają wpływ na zwiększenie wartości obiektów powstałych w jej wyniku zgodnie z art. 16g pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i po zakończeniu całości budowy zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości obiektu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pismie uzupełniającym wniosek z listopada 2006 r. wynika, że spółka zakupiła grunt z przeznaczeniem na budowę pawilonu handlowego, który został wprowadzony na stan środków trwałych w budowie.

Środki trwałe w budowie zaliczane są do inwestycji, o których mowa w art 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a ww. ustawy inwestycje to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Natomiast przez środki trwałe w budowie, stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości, rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montaż lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wydatki na inwestycje nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Mogą one jedynie, przy pomocy odpisów amortyzacyjnych, zmniejszać przychód osoby prawnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że stanowisko spółki w przedmiocie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu podatku od nieruchomości, w momencie ich poniesienia należy uznać za prawidłowe, o ile przedmiotowe wydatki poniesione zostały w okresie przed rozpoczęciem lub po zakończeniu inwestycji w rozumieniu art. 4a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotowe wydatki ponoszone w trakcie inwestycji powinny zostać ujęte w koszty podatkowe w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl