1473/518/WD/423/22/06/JL - Zaliczenie w koszty reklamy publicznej rozdawnictwa oznaczonych logo firmy upominków przekazywanych lekarzom, aptekarzom i hurtownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2006 r. Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu 1473/518/WD/423/22/06/JL Zaliczenie w koszty reklamy publicznej rozdawnictwa oznaczonych logo firmy upominków przekazywanych lekarzom, aptekarzom i hurtownikom.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z lutego 2006 r. XXX Sp. z o.o., żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy Prawo farmaceutyczne w zakresie:

1.

Czy rozdawnictwo oznaczonych logo firmy upominków przekazywanych lekarzom, aptekarzom i hurtownikom Spółka może w całości zaliczyć w koszty reklamy publicznej?

2.

Czy rozdawnictwo oznaczonych logo firmy bonów YYY Spółka może zaliczyć w koszty reklamy publicznej?

3.

Czy przekazanie placówkom medycznym świadczeń rzeczowych stanowi koszty uzyskania przychodu jako reprezentacja w ramach limitu 0,25%?

4.

Czy koszty organizacji spotkań promocyjnych dla lekarzy oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości?

5.

Czy koszt przeprowadzenia akcji dla pacjentów (Białe Tygodnie, Białe Soboty) stanowi koszty uzyskania Spółki w pełnej wysokości jako reklama publiczna?

6.

Czy koszty sponsoringu w przypadku braku faktury z drugiej strony Spółka może zaliczyć w koszty reklamy publicznej, jeśli z umowy, oświadczeń lub innych dokumentów wynika, iż została wykonana reklama Spółki lub produktu jako świadczenie wzajemne?

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu postanawia uznać stanowisko Spółki w zakresie wymienionym w pkt 1,2,4,5 i 6 za prawidłowe, a w zakresie wymienionym w pkt 3 za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka jest producentem i importerem produktów leczniczych, które są przedmiotem sprzedaży na polskim rynku. Dla rozwijania i stymulowania sprzedaży swoich produktów Spółka podejmuje następujące działania:

1.

Pracownicy Spółki uprawnieni do prowadzenia promocji leków Spółki podczas składania wizyt lekarzom, właścicielom aptek i hurtowni przekazują im upominki o znikomej wartości których celem jest promocja XXX lub jej produktów. Są to:

-

sprzęt medyczny np.: ciśnieniomierz, stetoskop, młotek neurologiczny,

-

paski cholesterolowe, podłoża mikologiczne itp.

-

artykuły AGD i TV,

-

lampy i lampki biurkowe,

-

pościel, ręczniki, naczynia stołowe, które będą wykorzystywane w dyżurkach i gabinetach

-

obuwie szpitalne, fartuchy

-

książki (głównie medyczne),

-

specjalistyczne magazyny, szczególnie medyczne,

-

programy komputerowe (głównie biurowe i medyczne),

-

akcesoria komputerowe

-

płyty CD i kasety,

-

rolety, żaluzje, zasłony do przychodni,

-

ręczniki papierowe, środki czystości do jednostek służby zdrowia

-

wizytówki drukowane, wizytówki na drzwi, pieczątki,

-

kwiaty cięte, doniczkowe, doniczki, kompozycje kwiatowe,

-

kosmetyki - tylko drobne upominki o znikomej wartości do 100 zł brutto,

-

zestawy upominkowe (biżuteria, torby)

-

bilety do kina, teatru

Wszystkie upominki opatrzone są nazwą XXX lub nazwą promowanego produktu leczniczego np. poprzez naklejenie naklejki, wygrawerowanie logo lub odbicie pieczątki. Gdy takie trwałe oznaczenie na upominku nie jest możliwe, umieszczane jest na opakowaniu lub kopercie. Koszt zakupu powyższych upominków stanowi koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości jako reklama publiczna.

2.

Spółka zakupuje bony YYY z nadrukiem logo firmy, które przekazywane są jako drobne upominki tj. w wartości nieprzekraczającej 100 zł podczas wizyt u lekarzy, aptekarzy i hurtowników. Bony te są również wykorzystywane jako nagrody do 100 zł w konkursie dla klientów firmy, podczas ogólnodostępnych spotkań promocyjnych. Koszt zakupu bonów stanowi koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości jako reklama publiczna.

3.

Spółka przekazuje placówkom medycznym świadczenia rzeczowe (np. sprzęt komputerowy, sprzęt medyczny), na którym uwidocznione jest logo XXX jako producenta produktów leczniczych. Celem świadczenia jest reklamowanie Spółki w danej placówce medycznej. Koszty poniesione przez Spółkę stanowią koszty uzyskania przychodu jako reprezentacja w ramach limitu 0,25%. Podatek należny V AT z tytułu przekazania świadczeń rzeczowych w ramach reprezentacji stanowi koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości.

4.

Spółka organizuje spotkania promocyjne mające na celu reklamę i promocję produktów Spółki. Uczestnikami spotkań promocyjnych są lekarze oraz osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi, tj. właściciele aptek i hurtowni. Elementem spotkania promocyjnego jest prezentacja produktu, bądź produktów obejmująca w szczególności omówienie właściwości produktu leczniczego i sposobu działania, wskazań terapeutycznych jego stosowania itp. Spółka ponosi koszty wynajęcia sal, koszty umowy z wykładowcą, materiały szkoleniowe, ulotki, wyżywienie (usługi gastronomiczne), koszty parkingów itp. Wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości jako reklama publiczna.

5.

Spółka zleca lekarzom prowadzącym indywidualną praktykę lekarską, a także niepublicznym i publicznym zakładom opieki zdrowotnej, udzielanie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych dla pacjentów w ramach akcji Białe Tygodnie, Białe Soboty. Zleceniobiorca przygotowuje raport z przeprowadzenia badań ze wskazaniem rodzaju badań, ilości przebadanych pacjentów itp. Publicznie zamieszczane są ogłoszenia o przeprowadzanej akcji. Lekarz lub zakład opieki zdrowotnej wystawia faktury za usługi medyczne. Ponadto Spółka ponosi koszty zakupu ogłoszeń, materiałów informacyjnych, ulotek, materiałów potrzebnych do przeprowadzenia badań. Koszty przeprowadzenia powyższej akcji stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości jako reklama publiczna.

6.

Spółka zawiera umowy sponsoringu z organizatorami zjazdów, kongresów, konferencji naukowych i innymi podmiotami w wyniku, których przekazuje określoną kwotę pieniężną w zamian za świadczenie zwrotne ze strony organizatora. Z drugiej strony Spółka otrzymuje fakturę za wykonaną usługę reklamową. Czasami zdarza się, iż ze strony Spółki następuje przekazanie środków pieniężnych lub materiałów reklamowych, a z drugiej strony Spółka nie otrzymuje faktury, ponieważ organizator nie wystawia faktur. Jeśli z umowy lub innych dokumentów wynika fakt wykonania usługi reklamującej Spółka całość wydatków zalicza w koszty reklamy publicznej.

Pytania Spółki:

-

Czy rozdawnictwo oznaczonych logo firmy upominków przekazywanych lekarzom, aptekarzom i hurtownikom Spółka może w całości zaliczyć w koszty reklamy publicznej?

-

Czy rozdawnictwo oznaczonych logo firmy bonów YYY Spółka może zaliczyć w koszty reklamy publicznej?

-

Czy przekazanie placówkom medycznym świadczeń rzeczowych stanowi koszty uzyskania przychodu jako reprezentacja w ramach limitu 0,25%?

-

Czy koszty organizacji spotkań promocyjnych dla lekarzy oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości?

-

Czy koszt przeprowadzenia akcji dla pacjentów (Białe Tygodnie, Białe Soboty) stanowi koszty uzyskania Spółki w pełnej wysokości jako reklama publiczna?

-

Czy koszty sponsoringu w przypadku braku faktury z drugiej strony Spółka może zaliczyć w koszty reklamy publicznej, jeśli z umowy, oświadczeń lub innych dokumentów wynika, iż została wykonana reklama Spółki lub produktu jako świadczenie wzajemne?

Stanowisko Spółki:

Zgodnie z art. 52 ust. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne reklamę, o której mowa w ust. 1 uznaje się za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Reklama produktu leczniczego prowadzona przez Spółkę polega na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego. Koszty wymienionych w zapytaniu działań reklamowych mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 52 ustawy Prawo farmaceutyczne jako reklama publiczna produktu leczniczego i zdaniem Spółki stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania.

Po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym - Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje co następuje:

Przepis art. 15 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z p. zm.) zawiera ogólne określenie kosztów uzyskania przychodów. W myśl tego przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby więc wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu muszą być spełnione następujące warunki:

-

wydatek musi zostać poniesiony,

-

celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie przychodów,

-

wydatek nie został wymieniony w katalogu wyłączeń zawartym w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust 1 pkt 28 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia reklamy. Według literatury i orzecznictwa reklamę publiczną cechuje nieograniczony krąg adresatów, anonimowość odbiorcy. Reklama publiczna jest dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy i powszechny charakter. Reklama niepubliczna to rozpowszechnianie informacji o towarach, jego zaletach, zachęcanie do ich nabycia skierowane do określonego kręgu odbiorców, do oznaczonego adresata. Z kolei reprezentacja to wszelkie działania zmierzające do stworzenia najkorzystniejszego wizerunku firmy.

Do działalności prowadzonej przez Spółkę w zakresie obrotu produktami leczniczymi mają zastosowanie przepisy szczególne tj. ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 ze zm.). W art. 52 ust 1 i 2 tej ustawy określona została definicja i katalog czynności stanowiących reklamę produktu leczniczego.

Zgodnie z art. 52 ust 4 tej ustawy, czynności te uznaje się za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wśród działalności stanowiącej reklamę publiczną wymienia się w art. 52 ust 2 tej ustawy:

-

reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości,

-

reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w te produkty,

-

odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze przez przedstawicieli handlowych i medycznych,

-

sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze,

-

sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.

Do działalności reklamowej ustawa Prawo farmaceutyczne przewiduje również szereg ograniczeń, które zostały zawarte w art. 53-64, spełnienie tych warunków decyduje o kwalifikacji wydatków do reklamy publicznej produktu leczniczego oraz do kosztów uzyskania przychodów.

W ocenie organu podatkowego działania Spółki wymienione w pkt 1, 2, 4, 5 i 6 przedstawionego stanu faktycznego objęte są definicją reklamy publicznej produktu leczniczego zawartą w art. 52 ust 2 Prawa farmaceutycznego przy spełnieniu warunków zawartych w art. 53-64 tej ustawy i w następstwie tego wydatki dot. tych działań stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości na podstawie art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tych przypadkach nie mają ograniczenia zawarte w art. 16 ust 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

Jedną z form działań marketingowych polegająca na wspieraniu finansowym określonego podmiotu w zamian za promowanie nazwy, logo firmy i produktów finansującego jest sponsoring. Podatnik powinien dbać o takie dokumentowanie okoliczności faktycznych przy sponsoringu w zakresie prowadzonej działalności, aby móc wykazać związek pomiędzy ponoszonymi przez siebie wydatkami kwalifikowanymi do kosztów uzyskania przychodów a osiąganymi przychodami.

Koszty wymienione w pkt 3 zapytania Spółki nie mieszczą się w ramach reklamy objętej przepisem art. 52 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Przekazywanie placówkom medycznym świadczeń rzeczowych, jak np. sprzętu komputerowego, sprzętu medycznego z uwidocznionym na nich logo Spółki, jako producenta produktów leczniczych, o którym mowa w pkt 3 wystąpienia Spółki - stanowi koszty uzyskania przychodu jako reprezentacja w ramach limitu 0,25% określonego w art. 16 ust 1 pkt 28 u.p.d.o.p. Wartość jednostkowa przekazywanych w tym przypadku upominków konkretnym placówkom medycznym nie ma jakiegokolwiek znaczenia dla zaliczenia w poczet kosztów wydatków na niepoczynionych. Istotnymi przesłankami warunkującymi taką możliwość będzie nieprzekroczenie limitu określonego w wymienionym przepisie oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu.

Reasumując powyższe okoliczności faktyczne i prawne postanowiono jak w sentencji postanowienia.

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl