1472/RPP1/443-503/06/BIK - Wystawianie not obciążeniowych bez naliczania podatku VAT w przypadku nabycia usług hotelowych na rzecz zagranicznego kontrahenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-503/06/BIK Wystawianie not obciążeniowych bez naliczania podatku VAT w przypadku nabycia usług hotelowych na rzecz zagranicznego kontrahenta.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 26 czerwca 2006 r., uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2006 r. i 18 sierpnia 2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupiła usługi hotelowe w USA na rzecz kontrahenta z Holandii. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy w przedstawionej sytuacji może wystawić notę obciążeniową bez naliczania podatku VAT czy powinna wystawić refakturę na rzecz kontrahenta holenderskiego i naliczyć podatek VAT od kwoty brutto wynikającej z faktury pierwotnej (jeżeli tak, to z jaką stawką). Zdaniem Podatnika nie mamy tu do czynienia ani z dostawą towarów ani z usługą. Przyjęcie zwrotu kosztów nie jest świadczeniem usługi i nie została tu wykonana żadna czynność polegająca opodatkowaniu VAT. Spółka uważa, że jej należność nie dotyczy świadczenia mającego charakter usługi, lecz świadczenia pieniężnego w postaci zwrotu kosztów i czynność ta powinna być udokumentowana notą księgową.

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia refakturowania. Pojęcie refakturowania i zasady jego stosowania zostały wykształcone przez praktykę obrotu gospodarczego oraz orzecznictwo wydane w oparciu o poprzedni stan prawny. Przez refakturowanie rozumie się zasadniczo odsprzedaż usług, kiedy to podmiot pośredniczący pomiędzy świadczącym usługę a jej bezpośrednim i finalnym odbiorcą, ogranicza się wyłącznie do wystawienia finalnemu odbiorcy faktury za zakupione - formalnie przez siebie - usługi od świadczeniodawcy. W tym ujęciu refakturujący świadczy w istocie usługę, z której faktycznie korzysta ostateczny odbiorca. Oznacza to, że podmiot pośredniczący w świadczeniu usługi jest uprzednio nabywcą (odbiorcą) usługi, a następnie sam świadczy zakupioną wcześniej usługę.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że najpierw Ona nabywa usługę hotelową od podmiotu z USA, a następnie odsprzedaje (świadczy) ją na rzecz podmiotu holenderskiego. W związku z tym należy ustalić miejsce świadczenia poszczególnych usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do treści art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zatem usługa hotelowa świadczona przez podmiot amerykański będzie opodatkowana na terytorium USA, a usługa świadczona przez Spółkę na rzecz podmiotu holenderskiego opodatkowana będzie na terytorium Polski właściwą stawką podatku VAT dla tej usługi.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z utrwaloną już linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, w której potwierdzono, że organy statystyczne, a nie podatkowe upoważnione są do dokonywania wykładni dotyczących klasyfikacji określonych towarów i usług (wyrok NSA z dnia 25 sierpnia 1998 r. sygn. akt SA/Po 221/98 i wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2001 sygn. akt SA/Sz 544/00) oraz Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87), Naczelnik Urzędu Skarbowego może jedynie w oparciu o klasyfikacje wydaną przez właściwy Urząd Statystyczny lub dokonaną przez samego Podatnika wskazać dla towaru lub usługi stawkę podatkową lub zwolnienie określone w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /Dz. U. z 2004 r., Nr 253, poz. 2532 z późn. zm./).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl