1472/RPP1/443-444/06/SS - Sprzedaż z wykorzystaniem magazynów "Call of stock" oraz składów konsygnacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-444/06/SS Sprzedaż z wykorzystaniem magazynów "Call of stock" oraz składów konsygnacyjnych.

POSTANOWIENIE

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 18 kwietnia 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 16 maja 2006 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie zapytania zawartego w punkcie Nr 1 oraz tego zapytania zawartego w punkcie Nr 5, które nie odnosi się do praw i obowiązków Kontrahenta, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka nabywa towary od Kontrahenta z siedzibą na Węgrzech. Towary są przemieszczane z terytorium Węgier na terytorium RP, a po przekroczeniu granicy są umieszczane w magazynie należącym do Kontrahenta. Magazyn ma charakter tzw. call off stock, tzn. jest przeznaczony do umieszczania w nim towarów, które są z magazynu pobierane przez jednego klienta - Spółkę. Towary stanowią własność Kontrahenta aż do momentu pobrania ich przez Spółkę z magazynu. Są one następnie przedmiotem dostaw dokonywanych przez Spółkę. Kontrahent nie zarejestrował się dotychczas dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium RP. Strony zamierzają przyjąć model rozliczeń z tytułu dokonywania ww. transakcji, zgodnie z którym na podstawie informacji o pobraniach z magazynu Kontrahent wystawi na Spółkę faktury dokumentujące wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, zaś Spółka rozpozna z tego tytułu wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które udokumentuje fakturami wewnętrznymi, natomiast w związku z rozpoznaniem u Spółki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Kontrahent nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT w Polsce.

Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie odpowiedzi m.in. na następujące zapytania:

Punkt 1: Czy w związku z opisaną transakcją Spółka dokonuje WNT?

Punkt 5: Czy Kontrahent zagraniczny bezwzględnie powinien zarejestrować się dla potrzeb VAT na terytorium Polski, a Spółka powinna traktować transakcję jak zakupy krajowe?

Spółka przyjęła następujące stanowiska co do zapytania zawartego w punkcie 1 i ww. zapytania zawartego w punkcie Nr 5:

Ad.1) W związku z ww. transakcją Spółka może rozpoznać u siebie dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ad.5) Spółka nie powinna traktować transakcji jako zakupów krajowych, lecz jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Procedura sprzedaży z wykorzystywaniem tzw. magazynów call off stock oraz składów konsygnacyjnych jest rodzajem uproszczenia i udogodnienia prowadzenia działalności gospodarczej. Regulacje dotyczące tej procedury są zawarte w art. 21 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Jest to przepis o charakterze fakultatywnym i został wprowadzony do krajowego porządku prawnego jedynie przez niektóre państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie znalazły się jednak żadne szczególne unormowania dotyczące rozliczania transakcji dokonywanych z wykorzystaniem magazynu typu call off stock lub składów konsygnacyjnych, w związku z czym należy odnieść się do zasad ogólnych.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Natomiast przepis art. 11 ww. ustawy stanowi, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Spółka podkreśla we wniosku fakt, iż towary cały czas pozostają w dyspozycji Kontrahenta, który zachowuje pełne prawo ich własności aż do momentu ich pobrania przez Spółkę. Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny należy stwierdzić, iż Spółka nabywając prawo do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie pobierania towarów z magazynu, znajdującego się na terytorium RP, nie spełnia wymagań zawartych w ww. przepisach, koniecznych do uznania przedmiotowych czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Spełnione są natomiast przesłanki określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy. W konsekwencji należy uznać, iż Spółka powinna rozpoznawać przedmiotowe transakcje jako dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl