1472/RPP1/443-374/06/IS - Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-374/06/IS Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 6 kwietnia 2006 r. (data wpływu 6 kwietnia 2006 r.), uzupełnionym w dniu 27 czerwca 2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w przedmiocie pytania Nr 1, postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedłożonego wniosku wynika, że Spółka nabyła od firmy mającej siedzibę w Hong Kongu towar, który został dostarczony z terytorium Chin na terytorium Wspólnoty do Hamburga. W Niemczech odbyła się odprawa celna i towar dopuszczono do obrotu na terenie UE. Transport towaru (wraz z odprawą celną) zorganizowany był przez spółkę węgierską, która wystawiła z tego tytułu fakturę na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z zaistniałą sytuacją Podatnik zadaje następujące pytania:

1.

Czy wystąpiło w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czy też import towarów?

2.

Jeśli jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy?

3.

W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy co do importu usług skoro usługa nie została jeszcze zrealizowana, gdyż towar nie dotarł jeszcze do miejsca przeznaczenia?

W opinii Wnioskodawcy przedmiotowa czynność stanowiła wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązek podatkowy powstał w momencie przywiezienia towarów z Hamburga do Polski. W imporcie usług obowiązek podatkowy powstał w chwili wystawienia faktury.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem przywóz towarów z państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, w którym to państwie towary te zostały dopuszczone do obrotu - co miało miejsce w niniejszym przypadku - nie stanowił dla Spółki importu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. W świetle powyższej regulacji należy uznać, że przywóz do kraju towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na obszarze Wspólnoty (Niemiec) stanowił dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Z uwagi na powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił jak na wstępie.

Naczelnik Urzędu informuje, że kwestie dotyczące pytań Nr 2 i 3 ujęte zostały w odrębnych postanowieniach.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl