1472/RPP1/443-340/06/KS - Otrzymanie bonu towarowego a opodatkowanie podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-340/06/KS Otrzymanie bonu towarowego a opodatkowanie podatkiem VAT.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 03.04.2006 r. uzupełnionego w dniu 02.06.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona, będąca firmą handlowo-usługową w branży motoryzacyjnej (dealer samochodów marki Renault), otrzymała od swojego głównego dostawcy nagrodę w postaci bonów towarowych. Organizatorem konkursu jest Renault Polska Sp. z o.o. Zgodnie z regulaminem konkursu "Konkursem objęta jest sprzedaż akcesoriów R. do Koncesjonerów R. w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 roku. Przyznanie nagród uzależnione jest od wielkości zrealizowanego obrotu w segmencie Akcesoriów w cenach netto sprzedaży dla Koncesjonera liczonego na 1 samochód według kryteriów i warunków określonych w niniejszym regulaminie".

W kontekście powyższego stanu faktycznego Strona stoi na stanowisku, iż otrzymanie powyższej nagrody nie skutkuje u nabywcy obowiązkiem naliczenia podatku VAT.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (dalej ustawa) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a według art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż otrzymany przez niego bon towarowy nie jest związany z żadną konkretną dostawą towarów, lecz przekazany mu został w efekcie osiągnięcia określonej wartości zakupów dokonanych u organizatora konkursu. Należy zatem uznać, że premia w postaci bonu towarowego nie ma charakteru dobrowolnego, lecz jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowego bonu jest rodzajem wynagrodzenia za zachowanie się nabywcy w stosunku do podmiotu organizującego akcję promocyjną, czyli sprzedawcy. Zatem zachowanie Podatnika polegające na osiągnięciu przez niego określonego poziomu zakupów w określonym czasie spełnia zawartą we wspomnianym art. 8 ust. 1 ustawy definicję odpłatnego świadczenia usług (zachowanie to nie jest wszak dostawą towaru) i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (z mocy art. 5 ust. 1 pkt 1). Zatem otrzymane bony towarowe stanowią zapłatę za świadczenie przez Spółkę na rzecz dostawcy usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy.

Powyższe twierdzenie znajduje oparcie również w interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), wydanej na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W cytowanym piśmie Minister Finansów stwierdził m.in. - "...Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. (...) W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach". Analogiczne stanowisko zawarte zostało w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile nr PP/443/96/05 z dnia 14.12.2005 r. oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku nr 1419/UPO-443-171/05/RS z dnia 13.03.2006 r.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl