1472/RPP1/443-303/06/AW - Zasady opodatkowania (określenia miejsca świadczenia) wykonywanych usług reklamowych oraz doradczych w podatku od towarów i usług

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-303/06/AW Zasady opodatkowania (określenia miejsca świadczenia) wykonywanych usług reklamowych oraz doradczych w podatku od towarów i usług

Pytanie podatnika

Spółka zwróciła się z wątpliwościami dotyczacymi zasad opodatkowania (określenia miejsca świadczenia) wykonywanych usług reklamowych oraz doradczych. Jednocześnie Spółka zwróciła się z prośba o odpowiedź na pytanie, czy w związku z określeniem miejsca świadczenia usług Spólce przysługiwać będzie prawo do zwrotu podatku naliczonego w trybie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT.

Postanowienie

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 10.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.03.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z kontrahentami zagranicznymi umowy, na mocy których świadczy na terytorium Polski usługi o charakterze reklamowym dotyczące produkowanych przez kontrahentów towarów oraz usługi o charakterze doradczym. Zakres świadczonych usług reklamowych obejmuje szereg czynności mających na celu doprowadzenie do wzrostu sprzedaży produktów kontrahentów, w tym m.in.:

* prowadzenie akcji reklamowych w prasie, radiu, telewizji i internecie;

* drukowanie i dystrybuowanie materiałów reklamowych;

* sponsorowanie i organizowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla lekarzy i osób zajmujących się obrotem produktami leczniczymi;

* przekazywanie przychodniom i aptekom plakatów i stand-ów reklamowych promujących produkty lecznicze zleceniodawców;

* organizowanie promocji sprzedażowych itp.

W zakres świadczonych usług doradczych wchodzi w szczególności:

* wspieranie działań polegających na zdobywaniu niezbędnych zezwoleń i dokumentów (klasyfikacja Spółki-74.14.17 PKWiU);

* ocena możliwości przeprowadzania działań marketingowych (klasyfikacja Spółki-74.14.13 PKWiU);

* przeprowadzanie badań rynkowych na terytorium kraju (klasyfikacja Spółki-74.14.13 PKWiU);

* zarządzanie sprzedażą produktów leczniczych oraz obsługa klientów (klasyfikacja Spółki-74.14.17 PKWiU).

Dodatkowo z dokumentów złożonych w tut. organie podatkowym wynika, iż Spółka nie wykonuje czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Pełnomocnik Spółki zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi zasad opodatkowania (określenia miejsca świadczenia) wykonywanych usług reklamowych oraz doradczych. W związku z pojawieniem się powyższych wątpliwości pełnomocnik Spółki zwraca się jednocześnie o odpowiedź na pytanie czy w związku z określeniem miejsca świadczenia usług Spółce przysługiwało będzie prawo do zwrotu podatku naliczonego w trybie art. 87 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a także w jaki sposób winno nastąpić rozliczenie powyższych transakcji oraz wykazanego zwrotu podatku w deklaracji podatkowej VAT-7. Podmiot stoi na stanowisku, iż opisane we wniosku usługi stanowią usługi reklamowe i doradztwa, których miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy. W związku z tym faktem Spółce przysługiwało będzie prawo do zwrotu podatku naliczonego w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej. Jednocześnie zgodnie ze zdaniem pełnomocnika Spółki wykonywane na rzecz kontrahentów zagranicznych usługi winny być wykazane w rubryce 21 deklaracji podatkowej VAT-7 "dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju" zaś kwoty podatku podlegające zwrotowi w poz. 47 i 50 tej deklaracji.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców - osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Obowiązek ten dotyczy m.in. usług reklamy i usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1). Dodatkowo art. 87 ust. 5 tej ustawy przewiduje, że na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4. Przepis ten przewiduje, że zwrot kwoty różnicy podatku następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Jednocześnie w celu stwierdzenia, czy świadczone przez Spółkę usługi zaliczane są do usług reklamowych należy zauważyć, że w wyrokach: C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią, C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że pojęcie "usług reklamowych" powinno być rozumiane w sposób szeroki. Pojęcie "usługi reklamowe" obejmuje, zdaniem ETS, wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Zdaniem Trybunału usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia, czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich, jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych. W przypadku zaś opisanych we wniosku usług doradczych Spółka kwalifikuje te usługi do zawartych w art. 27 ust. 4 pkt 3 usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).

Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa, powyższe ustalenia oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 10.03.2006 roku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż miejscem świadczenia opisanych usług reklamowych jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, jest prawidłowe. Jednocześnie z uwagi na wykonywanie usług, w przypadku których miejsce ich świadczenia znajduje się poza terytorium kraju składając umotywowany wniosek Spółce, przysługiwało będzie prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego. Wykonywanie opisanych usług winno zostać uwzględnione w pozycji 21 deklaracji podatkowej VAT-7, zaś kwota podatku naliczonego podlegająca zwrotowi w pozycjach 45,47,50,55,56 i 57 tej deklaracji podatkowej VAT-7.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku (w szczególności dostarczonej klasyfikacji świadczonych usług) i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl