1472/RPP1/443-245/06/AW - Opodatkowanie na terytorium kraju podatkiem VAT czynności udzielenia pożyczki w przypadku, gdy pożyczkodawcą jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-245/06/AW Opodatkowanie na terytorium kraju podatkiem VAT czynności udzielenia pożyczki w przypadku, gdy pożyczkodawcą jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

Pytanie podatnika

Podatnik zwrócił się z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania na terytorium kraju podatkiem VAT czynności udzielenia pożyczki w przypadku gdy pożyczkodawcą jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.

Postanowienie

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 8.02.2006 r. uzupełnionym w dniu 26.04.2006 roku - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z planowaną inwestycją Spółka zawarła z podmiotem posiadającym siedzibę na terytorium Szwecji umowę pożyczki. W skierowanym piśmie Podmiot zaznacza, że w profilu prowadzonej działalności gospodarczej pożyczkodawcy znajduje się działalność inwestycyjna co obejmuje m.in czynności udzielania pożyczek. Opisaną czynność Spółka klasyfikuje na podstawie pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi jako "usługę udzielania pożyczek, świadczoną poza systemem bankowym, pozostałą", mieszczącą się w grupowaniu 65.22.10-00.90 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania na terytorium kraju podatkiem VAT czynności udzielenia pożyczki, w przypadku gdy pożyczkodawcą jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej. Jednocześnie podmiot stoi na stanowisku, iż w przypadku zawarcia opisanej umowy pożyczki Spółka będzie z tego tytułu zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług. Jednocześnie zdaniem podmiotu powyższa czynność podlegała będzie zwolnieniu w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy stwierdza, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Dla stwierdzenia czy umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (ewentualnie podatkiem od wartości dodanej) niezbędne jest ustalenie czy podmiot udzielający pożyczki prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obejmującym udzielanie pożyczek. Na poparcie tego stanowiska należy przytoczyć orzeczenie w sprawie C-142/99 pomiędzy F. SA i B. SA a Państwem Belgijskim, w którym Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż ze względu na to, iż artykuł 2(1) VI Dyrektywy wyłącza z zakresu stosowania podatku VAT transakcje, w których podatnik nie występuje w takim charakterze, transakcje dotyczące pożyczek (...) podlegają VAT jedynie w sytuacji, gdy stanowią działalność gospodarczą podmiotu w rozumieniu artykułu 4(2) VI Dyrektywy, bądź stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne rozszerzenie działalności opodatkowanej, niewynikające jednakże bezpośrednio z tej działalności w rozumieniu artykułu 19(2) Dyrektywy.

Należy również zauważyć że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednakże w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców - osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Obowiązek ten dotyczy m.in. świadczenia usług finansowych.

Dodatkowo zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług zwolnionych pozycja nr 3 załącznika nr 4 do ustawy wymienia usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy prawa oraz stan faktyczny zawarty we wniosku Spółki, należy stwierdzić, iż w przypadku gdy pożyczkodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obejmującym udzielanie pożyczek miejscem opodatkowania podatkiem VAT będzie w tym przypadku terytorium kraju. Jednocześnie opisana czynność podlegała będzie zwolnieniu w opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana w oparciu o klasyfikację usług przedstawioną przez Spółkę oraz dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl