1472/ROP1/423-363/27/05/MC - Zaliczenie wydatków poniesionych na organizację prezentacji fabryki i procesów produkcyjnych dla własnych dealerów do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-363/27/05/MC Zaliczenie wydatków poniesionych na organizację prezentacji fabryki i procesów produkcyjnych dla własnych dealerów do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości

Pytanie podatnika

Czy wydatki poniesione na organizację prezentacji fabryki i procesów produkcyjnych dla własnych dealerów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości, bez stosowania ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 28 tejże ustawy?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 13 grudnia 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 15 grudnia 2005 r.) uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2006 r.

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka P. zorganizowała konferencję na temat produkcji towarów marki P. w pobliżu jednej z fabryk w E. Uczestnikami konferencji byli klienci Spółki - dealerzy opon samochodowych stale ze Spółką współpracujący. W ramach konferencji miała miejsce prezentacja produktów, testowanie opon produkowanych w E. oraz prezentacja nowych opon. Oprócz tego dystrybutorom zorganizowano zwiedzanie fabryki w celu zapoznania ich z procesem produkcyjnym. Uczestnikom konferencji sfinansowano również przelot oraz noclegi w pokojach hotelowych i wyżywienie. Organizacją całego przedsięwzięcia zajęły się podmioty włoskie, które następnie wystawiły faktury VAT na rzecz Spółki. Jedna z faktur dotyczyła organizacji konferencji, co obejmowała wynajem sali, wynajem pokoi hotelowych, wyżywienie, przeprowadzanie testów opon oraz prezentację fabryki, natomiast druga dokumentowała usługi lotniczego przewozu pasażerów.

W związku z powyższym wątpliwości Spółki dotyczą

możliwości zaliczenia w pełnej wysokości wydatków poniesionych na organizację prezentacji fabryki i procesów produkcyjnych dla własnych dealerów do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych bez stosowania ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W opinii wnioskodawcy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym koszty organizowanego przedsięwzięcia mogą zostać przez niego zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Zdaniem pełnomocnika Spółki nie jest konieczne istnienie bezpośredniego związku poniesionego wydatku z konkretnym przychodem. Istotną kwestią jest, aby w normalnych warunkach rynkowych podatnik mógł racjonalnie spodziewać się, że poniesione przez niego koszty przyniosą skutek w postaci osiągnięcia lub zwiększenia przychodów.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w opisywanym przypadku. Spółka ponosi pewne wydatki na organizację konferencji, której celem jest przede wszystkim zaznajomienie kontrahentów z nowymi produktami firmy oraz prezentacja właściwości produkowanych w E. opon podczas przeprowadzania ich testów. W obecnych warunkach konkurencji i gospodarki wolnorynkowej przekazywanie szczegółowej wiedzy technicznej na temat sprzedawanego asortymentu jest niezbędne do tego, aby firma o ustalonej na rynku pozycji tę pozycję nie tylko ugruntowywała, ale także i zwiększała swój udział na rynku, a w konsekwencji powiększała swoje przychody. W chwili obecnej zaawansowanie techniczne produktów na rynku wymaga określonej wiedzy, która jest niezbędna do sprzedaży tychże towarów na rynku. To na dealerach Spółki spoczywa, bowiem w głównej mierze odpowiedzialność za przekonanie ostatecznych nabywców do wysokiej jakości i w konsekwencji do nabycia produktów marki P. Przekazanie wiedzy w tym zakresie to jeden z głównych celów, którym służy zorganizowanie takiej konferencji.

Niezbędne uzupełnienie wiedzy dotyczącej właściwości opon produkowanych przez Spółkę stanowi zapoznanie dealerów z poszczególnymi etapami ich produkcji. Dopiero, bowiem przekazanie kompletnych informacji na temat sprzedawanych wyrobów pozwala osiągnąć dealerom najwyższy poziom fachowości i profesjonalizm konieczny Spółce do skutecznego konkurowania na rynku.

Nie jest to jednocześnie w przekonaniu Spółki reprezentacja i reklama, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W omawianym przypadku nie mamy do czynienia z zachęcaniem do nabycia określonego towaru - co jest kluczowym elementem pozwalającym odróżnić reklamę od informacji.

Celem organizowanej przez Spółkę konferencji jest zaznajomienie grupy jej stałych kontrahentów z właściwościami określonych kategorii produktów Spółki. Nie może być, więc mowy o reklamowym charakterze spotkania, bowiem osoby w nim uczestniczące, jako stali kontrahenci Spółki, są doskonale przekonani o wysokiej jakości wyrobów marki P. Spotkanie ma na celu jedynie dostarczenie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do efektywnej sprzedaży nowych produktów P.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu w Warszawie zauważa, iż w stosunku do Spółki w dniu 27.06.2005 r. zostało wydane postanowienie Nr 1472/ROP1/423-129-140/05/PS uznające stanowisko Spółki w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na szkolenie dla dealerów na zaprezentowanie nowych produktów za prawidłowe. W związku jednak z faktem, częściowo odmiennego stanu faktycznego oraz rozszerzenia zapytania o interpretację przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - Naczelnik tutejszego organu podatkowego zważa co następuje.

Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Tak, więc kosztem uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Wydatki poniesione na podnoszenie wiedzy dealerów na temat sprzedawanych opon, zaznajamianie ich z etapami produkcji towaru oraz umożliwienie testowania produktów mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością poprzez wywieranie bezpośredniego wpływu na wielkość osiąganego przez Spółkę obecnie i w przyszłości przychodu.

Jednocześnie, w opinii Naczelnika tutejszego organu podatkowego wymienione we wniosku wydatki nie mogą być uznane za koszty reprezentacji i reklamy, wymienione w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć reklamy i reprezentacji, w związku, z czym aby uzyskać należy odwołać się do wykładni językowej.

Według Słownika języka polskiego, PWN, Warszawa 1998 r., poprzez pojęcie reklamy rozumie się rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, miejscach i możliwości nabycia i wszelkiego rodzaju działania zmierzające do nakłonienia klienta do skorzystania z oferty reklamodawcy ukierunkowane na zwiększenie sprzedaży przy wykorzystaniu specjalnych środków oddziaływania takich jak np. radio, telewizja, prasa, plakaty, napisy. Reprezentacja oznacza okazałość i wystawność. Z punktu widzenia podatkowego niezbędne jest wytyczenie granic pomiędzy reklamą a informacją na temat właściwości produktu lub usługi. We wniosku Podatnik dokładnie wyjaśnił cel szkolenia, jakim jest uzupełnienie wiedzy dealerów dotyczącej właściwości opon produkowanych przez Spółkę w E., zapoznanie ich z poszczególnymi etapami produkcji opon, co pozwoli osiągnąć dealerom odpowiedni poziom wiedzy potrzebny do przekonania ostatecznych nabywców opon do nabycia produktów właśnie tej marki.

Natomiast informacja to dane dotyczące określenia rzeczy, to przedstawienie faktów, na których można się oprzeć oraz określony stan rzeczy. Funkcją informacji jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy) taką jaką ona faktycznie jest (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1998 r.). Informacja w przeciwieństwie do reklamy, jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś.

W związku z powyższym wydatki poniesione na organizację konferencji, wynajem sali i pokoi hotelowych, koszty wyżywienia, przeprowadzenia testów opon i prezentację fabryki oraz koszt usługi lotniczego przewozu pasażerów, związane ze szkoleniem dealerów, jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki mogą zostać w całości zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl