1472/ROP1/423-346-51/06/AW - Zakup nagród i organizacja konkursu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-346-51/06/AW Zakup nagród i organizacja konkursu.

"(...) Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż stworzyła Panel Internetowy ("Panel") w ramach którego będzie przeprowadzać badania socjologiczne oraz organizować Konkursy. Użytkownicy Panelu wyrażający wolę wzięcia udziału w Konkursie bądź grze będą zobowiązani do:

* zarejestrowania się w celu podania niezbędnych danych umożliwiających zakwalifikowanie ich do określonej grupy statystycznej ze względu na wiek, wykształcenie, płeć, stan cywilny, stan zdrowia, pochodzenie, stan majątkowy, osiągane dochody, miejsce zamieszkania bądź

* logowania się w Panelu poprzez podatnie nazwy Użytkownika oraz wypełnienia ankiety w formie elektronicznej (przesłanka pozytywna uczestnictwa). Spełnienie ww. warunków uprawnia użytkownika Panelu do wzięcia udziału w konkursie. Przedmiot Konkursu składa się z pytań o tematyce zbliżonej do ankiety oraz pytań z zakresu wiedzy ogólnej. Pytania będą układane oraz oceniane przez Komisję Konkursową. Zasady, tryb oraz uczestnictwo w Konkursie, uprawnienia Komisji Konkursowej oraz zasady przydzielania nagród określa Regulamin Konkursu.

Celem Spółki związanym z organizacją Konkursów jest zgromadzenie jak największej grupy Użytkowników. Stan wiedzy, wykazany na podstawie wyników konkursu będzie wykorzystywany przez Spółkę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności do analiz opinii społecznej oraz badania rynku.

Regulamin przewiduje nagrody dla każdego uczestnika, który w ocenie Komisji Konkursowej prawidłowo odpowie na pytania konkursowe. Założeniem Regulaminu jest umożliwienie uczestnikom wyboru wygranej. Z tego też względu Użytkownik jedzie zdobywać punkty, które umożliwiać mu będą wybór formy nagrody tj. wygranej pieniężnej, wskazanej przez Użytkownika wygranej rzeczowej bądź usługi np.: w postaci pre-paid. Regulamin przewiduje również możliwość przekazania wygranych na rzecz wskazanej przez Użytkownika organizacji charytatywnej. Regulamin Panelu zakłada również możliwość zalogowania się Użytkownika na utworzone dla niego konto oraz możliwość sprawdzenia stanu punktowego.

Spółka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pyta:

Czy wydatki poniesione na organizację Konkursu oraz na nabycie nagród oraz wygranych przez laureatów Konkursu, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz czy ww. wydatki zgodnie z regułą określoną w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT powinno się potrącić w chwili poniesienia.

(...) Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Jednakże aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów Podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w danym roku podatkowym przychodu oraz udokumentować je zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości.

Natomiast przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 powyższej ustawy wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W omawianej sprawie przepis ten nie będzie miał jednak zastosowania, ponieważ organizowany przez podatnika Konkurs nie nosi znamion reprezentacji ani reklamy. Wobec tego, że przepisy powyżej powołanej ustawy nie zawierają definicji ww. pojęć, przyjąć należy ich wykładnię językową. I tak, reklama to: rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach ich nabycia, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów, zalecanie czegoś zaś reprezentacja oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia.

Wobec powyższego zdaniem Naczelnika Drugiego MUS Spółka może potraktować wydatki związane z organizacją Konkursu oraz nagrodami otrzymanymi przez Użytkowników Panelu, którzy prawidłowo odpowiedzą na pytania konkursowe w pełni jako koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., o ile spełniona jest przesłanka związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem. Ponieważ zdaniem Spółki nagrody oraz inne wydatki związane z organizacją Konkursu mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży gdyż wiążą się z możliwością pozyskania informacji od Użytkowników Panelu w sprawach interesujących Klientów Spółki, co znajduje odzwierciedlenie w uzyskiwanych przez Spółkę przychodach z tytułu raportów i analiz opracowanych na zlecenie tych Klientów będą mogły być zaliczone do k.u.p.

Wprawdzie wydatek będący przedmiotem niniejszej analizy nie posiada bezpośredniego związku z przychodem, ale może w sposób pośredni wpływać na jego uzyskanie.

Natomiast jeżeli chodzi o moment zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przedmiotowej kwestii zastosowanie ma przepis art. 15 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Stosownie do ww. przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącane w tym roku którego dotyczą. Zasada ta w odniesieniu do wydatków, których charakter przesądza o tym, że nie mogą być ściśle związane z konkretnym przychodem, powinna być rozumiana w ten sposób, że wydatki takie potrącane są w tym roku, którego dotyczą zatem w roku poniesienia, skoro żadne inne zdarzenie gospodarcze nie stanowi przesłanki do potrącenia ich w innych okresach.

Dlatego też należy uznać za prawidłowe stanowisko Spółki, iż skoro nie ma możliwości powiązania wydatków związanych z organizacją Konkursów z przychodem wynikającym ze sprzedaży analiz, raportów i opinii przeprowadzanych na ich podstawie - koszty te stanowić będą koszty uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia."

Opublikowano: S.Podat. 2006/6/19