1472/ROP1/423-298/07/MF - Wydatki na zakup próbek farmaceutycznych i innych artykułów dołączonych jako promocje do złożonego przez klienta zamówienia a koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2007 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-298/07/MF Wydatki na zakup próbek farmaceutycznych i innych artykułów dołączonych jako promocje do złożonego przez klienta zamówienia a koszty uzyskania przychodów.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki Wnioskodawcą) z dnia 28 czerwca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 29 czerwca 2007 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi na obszarze Polski działalność reklamowo-promocyjną farmaceutyków producenta z grupy Producenta z Litwy. Między firmami jest podpisana umowa, na mocy której producent z grupy zleca Spółce promowanie produktów. Celem jest zebranie jak największej ilości zamówień na farmaceutyki producenta z grupy. Od wartości zebranych zamówień Spółka otrzymuje prowizje na warunkach określonych w umowie. Aby pozyskać klientów (zebrać zamówienia) przedstawiciele handlowi Spółki reklamują farmaceutyki bezpośrednio w aptekach i hurtowniach farmaceutycznych. Regulamin promocji określa, że np. przy wartości zamówienia pakietu na kwotę np. 1000 zł zamawiający otrzymuje upominek wartości 10% złożonego zamówienia. Ponadto przedstawiciele handlowi dokonują również prezentacji danych produktów podczas których organizowane są drobne poczęstunki. Wszystkie zabiegi dokonywane przez przedstawicieli handlowych mają na celu zebranie jak największej ilości zamówień (sprzedaży swoich usług), gdyż od wartości zrealizowanej sprzedaży przez producenta z grupy uzależniony jest przychód Spółki - czyli otrzymana prowizja.

W świetle powyższego stanu faktycznego, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1.

Czy wydatki na zakup próbek farmaceutycznych i różnych innych artykułów dołączonych jako promocje-zachęta-do złożonego przez klienta zamówienia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

2.

Czy wydatki poniesione na zakup słodyczy, drobnych art. spożywczych zużytych w czasie prezentacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Zdaniem Wnioskodawcy konstrukcja kosztów uzyskania przychodów określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów oraz od istnienia bezpośredniego lub nawet tylko potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem. Spółka uważa, iż wydatki na wszelkiego rodzaju prezenty oraz zużycie materiałów i art. spożywczych na akcje marketingowe i prezentacje powinny stanowić koszt uzyskania przychodu pomniejszający podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej u.p.d.o.p.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów" zawartego ww. art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

- są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub

- są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, w zamian za usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej na podstawie umowy zlecenia (działalność reklamowo-promocyjna), Spółka otrzymuje od Zleceniodawcy wynagrodzenie w postaci prowizji. Zatem wydatki poniesione przez Spółkę na zakup próbek farmaceutycznych i innych artykułów dołączonych jako promocje będą pozostawały w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami. Tym samym zostaje spełniona podstawowa przesłanka, która pozwala zaliczyć dane wydatki związane ze świadczeniem usług do kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowiący, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ponoszone przez Spółkę wydatki (zakup słodyczy, drobnych art. spożywczych serwowanych w czasie prezentacji) związane z działalnością marketingowo-reklamową produktów Zleceniodawcy nie są wydatkami na reprezentację Wnioskodawcy, gdyż celem ich poniesienia nie jest jego reprezentacja, lecz są one ponoszone w celu wykonania zobowiązań wynikających z umowy zlecenia. W związku z tym wydatki poniesione na zakup ww. artykułów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego wydatki poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług marketingowo-promocyjnych dla Zleceniodawcy mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w świetle art 15 ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem katalogu kosztów nie mogących enumeratywnie stanowić kosztów uzyskania przychodów tj. art. 16 ust. 1. oraz art 11 u.p.d.o.p. (o ile może mieć zastosowanie w sprawie).

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl