1472/ROP1/423-287-322/05/AJ - Przyjęcie pojazdu do likwidacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2005 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-287-322/05/AJ Przyjęcie pojazdu do likwidacji.

"(...) W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymuje pojazdy do kasacji od ich właścicieli. Zasady postępowania przy likwidacji pojazdów zostały określone w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. nr 25, poz. 202). Zgodnie z art. 23 ust. 1 tej ustawy przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który posiada cechy identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, z zastrzeżeniem ust. 7. Równocześnie art. 18 ww. ustawy stanowi, że właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Przekazanie pojazdu wycofanego z eksploatacji przez jego właściciela przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu nie można uznać za nieodpłatne przekazanie rzeczy. Spółka jest bowiem ustawowo obowiązana do przyjęcia pojazdu wycofanego z eksploatacji, z czym wiążą się dalsze obowiązki Spółki wynikające zarówno z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, jak również z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628). Podatnik otrzymuje pojazd wycofany z eksploatacji stanowiący odpad w rozumieniu przepisów o odpadach. Taki pojazd nie posiada wartości rynkowej, znajduje się bowiem poza obrotem, wartość rynkową można jedynie określić w stosunku do składników uzyskanych z jego demontażu, a nie w stosunku do pojazdu jako takiego. Ponadto "nieodpłatność" otrzymania rzeczy (pojazdu) wyklucza fakt, że przejęcie pojazdu wiąże się bezpośrednio z poniesieniem przez Spółkę określonych kosztów, co jest związane z obowiązkiem wykonania określonych czynności.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu odpadów z uwzględnieniem zbierania, transportu i odzysku odpadów, powstających w związku z prowadzeniem stacji demontażu pojazdów. Z tytułu prowadzenia tej działalności Spółka uzyskuje określone przychody i ponosi związane z nimi koszty. Do przychodów związanych z działalnością gospodarczą Spółki zaliczymy przychody uzyskane ze sprzedaży złomu oraz nadających się do ponownego użycia części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą uważa się, w myśl art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p., dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

- wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub

- wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty,

- otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.

W przedmiotowej sprawie Spółka osiągnie przychód w momencie dokonania sprzedaży złomu oraz innych przydatnych składników odzyskiwanych z likwidowanych samochodów, tj. przychód powstanie zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 1 u.p.d.o.p. w dniu wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano rzecz. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2006/6/11