1472/ROP1/423-254/261/05/MC - Czy z tytułu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nieposiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej spółki podlegają opodatkowaniu w Polsce?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2005 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-254/261/05/MC Czy z tytułu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nieposiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej spółki podlegają opodatkowaniu w Polsce?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z datą wpływu do tutejszego Urzędu 25 sierpnia 2005 r.

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach podstawowej działalności gospodarczej XXX Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie wydzierżawiania cystern tj. wagonów kolejowych służących do przewozu płynnych produktów naftowych, chemicznych oraz spożywczych. Oprócz klientów w Polsce Spółka obsługuje również kontrahentów zagranicznych. W zależności od warunków podpisanego kontraktu XXX Sp. z o.o. ponosi koszty transportu (wysyłki) cystern do klientów lub ich powrotu po zakończonej umowie dzierżawy. Ponoszone przez podatnika wydatki dotyczą również napraw, bieżących przeglądów, konserwacji, czyszczenia cystern stawianych do dyspozycji klienta. W przypadku potrzeby przeprowadzenia usług na cysternach znajdujących się za granicą często, ze względów ekonomicznych, podejmowane są decyzje o wykonywaniu wyżej wspomnianych usług przez usługodawców zagranicznych nieposiadających zakładów w Polsce.

W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przychody z tytułu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nieposiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej spółki podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Spółki przychody wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskiwane przez osoby zagraniczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatek od przychodów pobierany jest według stawki zryczałtowanej przez polską Spółkę będącą płatnikiem należności zagranicznych, z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przypadku przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy Spółki, wymagane jest uzyskanie certyfikatu rezydencji podatkowej usługodawcy zagranicznego celem zastosowania prawidłowej stawki podatkowej wynikającej z umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Wymóg ten wynika z art. 26 ust. 1 ustawy. W przypadku braku ww. certyfikatu przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w wysokości 20%.

Zdaniem Spółki wymienione poniżej usługi tj.:

a)

transportu,

b)

naprawy,

c)

konserwacji,

d)

przeglądu oraz

e)

czyszczenia

nie są zawarte w katalogu świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy. Przepis ten wymienia przychody "z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze."

Według Spółki nie można traktować pojęcia "świadczeń o podobnym charakterze" jako dopełnienia wszystkich pozostałych usług niewymienionych wcześniej w tym przepisie z nazwy lub rodzaju. Podobny charakter świadczeń, w opinii podatnika, oznacza podobny zakres działań w ramach świadczonych usług. Ponieważ podatnik nie znajduje podobieństwa usług w przedstawionej przez siebie liście z charakterem usług wymienionych w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy, zatem podatnik wnioskuje, że usługi wymienione w pkt a)-e) niniejszej części pisma, świadczone przez kontrahentów zagranicznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w Polsce.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. - podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podmioty te nie są w Polsce opodatkowane z tytułu dochodów, których źródło położone jest za granicą.

Podatek dochodowy z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, w myśl przepisu art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p., z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów, chyba że umowa międzynarodowa stanowi inaczej i przedstawiono aktualny certyfikat rezydencji.

Jak wynika z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 mają obowiązek pobrania w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat. Podmioty te pełnią funkcje płatnika.

W art. 3 ust. 2 ww. ustawy wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Niezależnie od miejsca zamieszkania czy też lokalizacji siedziby danego podmiotu - opodatkowaniu w danym państwie podlegać będą te dochody, które w państwie tym powstały. Ponieważ efekty wykonania usług wymienionych przez podatnika są wykorzystywane przez podmiot polski na terytorium RP - Naczelnik II MUS uznaje, że źródło uzyskiwania dochodu z wykonywania tych usług dla ww. podmiotów zagranicznych również znajduje się na terytorium RP.

W przedstawionym przez Spółkę we wniosku stanie faktycznym nie znajduje jednak zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p.) Usługi świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nieposiadających w Polsce zakładów, na rzecz polskiej Spółki, takie jak transport, naprawa, konserwacja przegląd oraz czyszczenie wagonów kolejowych nie spełniają dyspozycji świadczeń wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p.)

Pomimo, iż w powyższym przepisie poprzez sformułowanie "świadczenia o podobnym charakterze" ustawodawca pozostawił otwarty katalog tych świadczeń, nie można jednak przyjmować, iż obejmuje on wszystkie pozostałe usługi w nim niewymienione. Świadczenia polegające na wykonywaniu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji oraz czyszczenia niewątpliwie nie należą do usług o podobnym charakterze w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p.) Podobny charakter świadczeń oznacza bowiem podobny zakres działań w ramach świadczonych usług. Należy zauważyć, że usługi wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p. mają charakter usług niematerialnych, a więc inny niż powołane przez stronę w pytaniu.

W odniesieniu do powyższego, zdaniem Naczelnika II MUS, w przedmiotowej sprawie przychody z tytułu usług transportu, napraw, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nieposiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej Spółki nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce na zasadach art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p.)

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej Podatnik może zwrócić się do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o wydanie pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl