1472/DPC/415-80/06/PK - Wykupienie dla pracowników pakietu świadczeń medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/DPC/415-80/06/PK Wykupienie dla pracowników pakietu świadczeń medycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki związane z wykupem dla swoich pracowników pakietu świadczeń medycznych, obejmujących świadczenia obowiązkowe i dodatkowe opłacane w formie ryczałtu.

Spółka stoi na stanowisku iż wartość świadczeń medycznych z których potencjalnie mogą korzystać pracownicy nie stanowi przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż ze względu na zryczałtowany sposób ukształtowania wynagrodzenia za usługi nie ma możliwości określenia wartości świadczeń, z których korzystają poszczególni pracownicy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Spółki i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Słuszne jest stanowisko Spółki, iż wartość poszczególnych świadczeń medycznych nie będzie stanowiła przychodu tych osób. Jednakże należy wskazać, iż nieodpłatnym świadczeniem Spółki na rzecz jej pracowników w tym przypadku nie jest korzystanie przez tych pracowników z konkretnych usług medycznych, lecz fakt objęcia pracowników opieką medyczną. W związku z tym, przychodem nie będzie wartość rzeczywiście skonsumowanych usług medycznych, lecz wartość świadczenia uzyskiwanego przez pracownika jakim jest możliwość skorzystania z takich usług. Należy zauważyć, iż usługa objęcia opieką medyczną finansowana pracownikom przez Spółkę jest powszechna na polskim rynku i odpłatność z jej tytułu wynika z faktu objęcia opieką medyczną, a nie z faktu korzystania z konkretnych świadczeń. Tego typu umowy polegają na z jednej strony na przekazaniu świadczenia pieniężnego, a z drugiej na przyrzeczeniu zapewnienia opieki medycznej w razie takiej potrzeby. W związku z tym pracownik, gdyby nie otrzymał przedmiotowego świadczenia od Spółki, mógłby indywidualnie zawrzeć taką umowę ponosząc z tego tytułu wydatki.

W związku z powyższym należy uznać, iż w przedmiotowym przypadku u pracowników powstaje przychód ze stosunku pracy w postaci świadczenia w naturze. Zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione, ustala się według cen zakupu. Z tego wynika, iż przychodem każdego z pracowników będzie cena zakupu usługi objęcia go opieką medyczną. W sytuacji, gdy świadczenie nie zostało zakupione odrębnie dla każdego z pracowników, przy ustalaniu wartości pieniężnej należy stosować przepis art. 11 ust. 2a pkt 4 ww. ustawy, który stanowi, iż wartość tą ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. W takiej sytuacji przychodem pracownika będzie kwota równa cenie rynkowej za usługę, którą otrzymuje on od Spółki nieodpłatnie.

Należy przy tym dodać, iż opisany we wniosku stan faktyczny ma charakter podobny do wykupywania na rzecz pracowników usług ubezpieczeniowych. Bezsprzecznie, w przypadku umów ubezpieczeniowych, przychodem pracownika jest składka płacona za niego przez pracodawcę, a nie suma ubezpieczenia (odszkodowanie) wypłacone w wyniku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. W związku z tym, jeśli obowiązkowe świadczenia o których jest mowa we wniosku spełniają te wymogi to w tej części będą korzystać ze zwolnienia.

Reasumując, słuszne jest stanowisko Spółki, iż wartość świadczeń medycznych z których skorzystają jej pracownicy nie będzie ich przychodem. Jednakże przychodem tym będzie wartość świadczenia w postaci objęcia opieką medyczną. Podstawą do uznania, że w przedmiotowym przypadku nie powstaje przychód nie może być ani sposób dokonywania rozliczeń, ani sposób ustalenia odpłatności za te usługi pomiędzy Spółką a podmiotem świadczącym na rzecz pracowników usługę. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają w tym przypadku wysokości przychodu pracownika od kwoty wydatku pracodawcy, lecz od faktycznego przysporzenia po stronie podatnika (pracownika). W związku z tym na Spółce z tytułu dokonywania ww. świadczeń, ciążą obowiązki płatnika określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla przychodów ze stosunku pracy. Nie dotyczy to świadczeń, które przysługują pracownikom na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, gdyż te świadczenia są zwolnione z podatku.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl