1472/DPC/415-22/06/MS - Zastosowanie zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. - konkursy i sprzedaż premiowa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2006 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1472/DPC/415-22/06/MS Zastosowanie zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. - konkursy i sprzedaż premiowa

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka w celu promocji swoich produktów oraz wsparcia ich sprzedaży organizuje różnego rodzaju akcje promocyjne. W szczególności akcje te mogą przyjmować postać sprzedaży premiowej oraz różnego rodzaju konkursów.

Akcje marketingowe typu sprzedaż premiowa organizowane są na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w określonym terminie przez Spółkę, jej uczestnikami są osoby fizyczne zamieszkałe na terytorium kraju nie prowadzące działalności gospodarczej, z wyłączeniem pracowników Płatnika oraz podmiotów i pracowników podmiotów świadczących usługi na rzecz Spółki przy organizowaniu tejże akcji. Mechanizm sprzedaży premiowej oferowany przez Wnioskodawcę polega na dokonaniu zakupu produktów objętych akcją marketingową i przesłaniu odpowiedniej ilości wieczek z opakowań tychże produktów. W zależności od rodzaju sprzedaży premiowej, odpowiednia ilość wieczek uprawnia do odebrania nagrody lub wygranej przez osobę fizyczną biorącą udział w powyższej sprzedaży.

Spółka organizuje także konkurs związany z jednym z oferowanych przez siebie produktów dotyczący odpowiedzi na pytanie o korzyści płynące ze spożywania powyższego produktu w okresie ciąży. Konkurs skierowany jest do osób fizycznych zamieszkałych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i nie prowadzących działalności gospodarczej. Czas trwania konkursu jest oznaczony przez Spółkę, warunkami udziału w konkursie oprócz odpowiedzi na pytanie jest wycięcie i przesłanie kuponu konkursowego z poradnika "Niezwykłe 9 miesięcy". Konkurs jest ogłaszany w środkach masowego przekazu poprzez zamieszczenie stosownego ogłoszenia w ogólnopolskim dzienniku.

W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z pytaniami:

-

czy nagrody wydawane w ramach akcji promocyjnej organizowanej na zasadach opisanych poniżej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

-

czy nagrody w konkursach skierowanych do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, ogłaszanych w środkach masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), podlegają zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody przewidziane w konkursach i innych akcjach promocyjnych podlegają, co do zasady, opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, w świetle art. 42 ust. 1 ww. ustawy, organizator konkursu/sprzedaży premiowej jest zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-8A do właściwego urzędu skarbowego oraz do wpłacenia na rzecz tego urzędu podatku pobranego od beneficjentów przed wydaniem im nagród. Natomiast według zapisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest "wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności"

Zdaniem Płatnika, przedstawiony we wniosku konkurs - ogłaszany w prasie tj. w dzienniku o zasięgu krajowym - spełnia przesłanki pozwalające uznać go za rodzaj konkursu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka stoi na stanowisku, iż uczestnicy konkursu, którzy są beneficjentami nagród o wartości do 760 zł wygranych w konkursie zorganizowanym przez Spółkę i ogłoszonym następnie w jednym ze środków masowego przekazu tj. w prasie, nabywają prawo do zwolnienia tych nagród z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowiska Spółki i wyjaśnia: Z tytułu wygranej w konkursie powstaje u podatnika przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 200 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Niniejszy przychód w przypadkach określonych przez ustawodawcę jest wolny od podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało zdefiniowane ww. ustawie, ani w innych przepisach prawa. W praktyce pod pojęciem sprzedaży premiowej należy rozumieć czynności mające na celu zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania zakupów. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). W przedstawionym stanie faktycznym przez Spółkę akcje promocyjne dotyczące zakupu produktu firmowego i przesłaniem odpowiedniej ilości wieczek i związane z tym otrzymanie nagrody spełniają kryterium sprzedaży premiowej. Naczelnik tut. Urzędu potwierdza, iż udział konsumentów w każdej z prezentowanych akcji promocyjnych jest bowiem nieodłącznie związany z zakupem towaru. Aby wziąć udział w akcji promocyjnej i mieć szansę na otrzymanie nagrody, konsument musi przede wszystkim dokonać zakupu premiowanego towaru. Otrzymanie nagrody jest więc bezpośrednio związane z zakupem towaru.

Przedstawiony przez Spółkę we wniosku konkurs dotyczący właściwości zdrowotnych jednego z oferowanych produktów jest ogłaszany w środkach masowego przekazu poprzez zamieszczenie stosownego ogłoszenia w ogólnopolskim dzienniku. Niniejszy konkurs spełnia kryteria konkursu organizowanego i ogłaszanego przez środki masowego przekazu.

Reasumując, osoby fizyczne, które otrzymały nagrody lub wygrane w związku ze sprzedażą premiową lub konkursem ogłoszonym w prasie i nagrody te nie są związane z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiącą przychód z tej działalności są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. W pozostałych przypadkach do wygranych w konkursach będzie miał zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Od wygranych płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy albo wartości pieniężnych zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku wygranych rzeczowych podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej lub świadczenia - art. 41 ust. 7 ww. ustawy.

Spółka wykonując obowiązki płatnika zgodnie z art. 42 ust. 1 przedmiotowej ustawy jest obowiązana przekazać kwotę zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby wraz z deklaracja według ustalonego wzoru.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl