1471/VTR1/443-459/06/AW - Czy dostawa dodatkowej ilości towarów jest rabatem w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/VTR1/443-459/06/AW Czy dostawa dodatkowej ilości towarów jest rabatem w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona negocjuje umowy na dostawy określonych ilości towaru - czynnika krzepnięcia. Przed podpisaniem umowy i rozpoczęciem dostaw z klientem przystąpiono do finalizowania umów i jako warunek ich podpisania ustalono, że nastąpi dostawa większej ilości towaru, niż przewidywano początkowo, bez zmiany kontraktu. W aneksie do umowy Strona przyznała dodatkowo rabat towarowy w wysokości 7,5 % całkowitej ilości. Dostawy rabatu będą realizowane w ratach. Według ustaleń między stronami klient ma prawo nie kupować wszystkich ilości towaru, a ilości określone w negocjowanym kontrakcie są ilościami maksymalnymi. W celu zabezpieczenia interesów obu stron postanowiono, iż klient otrzyma rabat w postaci wyższej ilości towaru, pod warunkiem zakupienia pełnych ilości określonych w kontrakcie.

Strona zwróciła się z zapytaniem, czy dostawa dodatkowej ilości towarów jest rabatem w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług i czy należy opodatkować podatkiem od towarów i usług dodatkową ilość towarów oraz wystawić fakturę wewnętrzną.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt. Przez obrót natomiast rozumieć należy zgodnie z ust. 1 ww. artykułu kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku, kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawę opodatkowania stanowi obrót pomniejszony o kwotę rabatu, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż przyznawane przez Stronę "rabaty towarowe" należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4, gdyż prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru. Zatem nie ma podstaw prawnych do wystawienia faktury wewnętrznej po udzieleniu rabatu.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż po udzieleniu rabatu Strona powinna każdorazowo wystawić fakturę korygującą.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl