1471/VTR1/443-1/07/MA - Kiedy należy wykazać obrót wynikający z faktury korygującej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/VTR1/443-1/07/MA Kiedy należy wykazać obrót wynikający z faktury korygującej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona wykazuje obrót wynikający z faktury korygującej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w deklaracji za miesiąc, w którym ją otrzymała. Zdaniem Strony właściwym miesiącem rozliczenia i wykazania obrotu jest miesiąc wystawienia faktury korygującej przez podatnika podatku od wartości dodanej. W związku z powyższym Strona zwróciła się o wskazanie prawidłowego rozwiązania.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nabywca jest zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały uregulowane w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 768). Z przepisu tego wynika, że do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 13-17, § 19 , § 22 i § 23 rozporządzenia. W § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia określono, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Stosownie do ust. 3 tego przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepis § 16 ust. 4 stanowi, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Na podstawie § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. W myśl ust. 6 tego paragrafu ww. przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 19-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowgo nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Stosownie do ust. 3 pkt 4 ww. artykułu informacja podsumowująca powinna zawierać łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów. W razie stwierdzenia jakiegokolwiek błędu, bez względu na to, czy wpływa on, czy też nie, na kształt rozliczenia podatku za dany okres podmiot składający informację podsumowującą na podstawie art. 101 ustawy ma obowiązek dokonania jej niezwłocznej korekty (druk VAT-UEK). Zważywszy konstrukcję i funkcję informacji podsumowującej, błąd nie może być skorygowany w informacjach składanych na bieżąco - w każdym przypadku niezbędna jest korekta informacji pierwotnej. W celu zapewnienia zgodności kwot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazanych zarówno w deklaracjach VAT-7 jak i informacji podsumowującej za dany okres faktury korygujące wewnętrzne należy uwzględnić w ewidencji i deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym ujęto fakturę pierwotną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl