1471/NUR2/443-98/1/06/ST/1 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i sług jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów transakcji sprzedaży na terenie Słowacji koksu zakupionego w Polsce

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR2/443-98/1/06/ST/1 Opodatkowanie podatkiem od towarów i sług jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów transakcji sprzedaży na terenie Słowacji koksu zakupionego w Polsce

Pytanie podatnika

Czy przewiezienie towaru przez Spółkę w przedstawionym stanie faktycznym można uznać za wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. "Czy przewiezienie towaru przez Spółkę w przedstawionym stanie faktycznym można uznać za wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów?", Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie... biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest zakup i sprzedaż towarów handlowych w kraju a także import, eksport, oraz handel prowadzony na terytorium Wspólnoty Europejskiej. W czerwcu 2004 r. w ramach realizacji transakcji sprzedaży Spółka przewiozła do Słowacji koks zakupiony w Polsce. Do transakcji sprzedaży jednak nie doszło (nie wystawiono faktury) i Spółka zmuszona była do składowania koksu na terenie Słowacji do czasu znalezienia nabywcy, tj. do września 2005 r. W Polsce nie dokonano odprawy celnej koksu. We wrześniu 2005 r. koks został sprzedany, odprawiony celnie na terenie Słowacji i dostarczony kontrahentowi z Serbii. Towar przekroczył granice Wspólnoty we wrześniu 2005 r. Spółka nie jest zidentyfikowana w Słowacji na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Zdaniem Spółki przemieszczenie przez nią towarów na teren Słowacji miało charakter wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Stosownie do art. 13 ust. 1 przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Zgodnie z ust. 3 w/w artykułu za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Jak wynika z powyższego pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów obejmuje nie tylko dostawę towarów do innego przedsiębiorcy, lecz również przemieszczenie towarów dokonywane w ramach jednego przedsiębiorstwa.

Reguły dotyczące opodatkowania wewnątrzwspólnotowego obrotu towarami przewidują bowiem również opodatkowanie przemieszczenia towarów, które dokonywane jest w ramach jednego przedsiębiorstwa. Opodatkowanie takie ma miejsce w sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje prawem do rozporządzania towarami zarówno w miejscu rozpoczęcia jak i zakończenia transportu, a miejsce rozpoczęcia oraz zakończenia transportu znajduje się na terenie dwóch różnych państw członkowskich. Sytuacja taka określana jest mianem wewnątrzwspólnotowej dostawy w formie przemieszczenia. W tym przypadku w Polsce, z której przemieszczane są towary, występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, natomiast w państwie członkowskim, do którego przemieszczane są towary, następuje ich wewnątrzwspólnotowe nabycie. Mając na uwadze schemat transakcji wewnątrzwspólnotowych, należy stwierdzić, iż sprowadzane przez Spółkę towary na terytorium innego państwa członkowskiego powinny tam posłużyć do czynności wykonywanych przez Spółkę jako podatnika podatku od wartości dodanej na terytorium tego innego państwa członkowskiego (art. 13 ust. 3 w/w ustawy).Biorąc pod uwagę powyższe można zatem stwierdzić, że przemieszczenie towaru w postaci koksu należącego do Spółki z terytorium Polski na terytorium Słowacji stanowiło wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, bowiem towar ten służył czynnościom wykonywanym przez Spółkę jako podatnika na terytorium tego państwa członkowskiego (sprzedaż koksu dla spółki z Serbii).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony... do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl