1471/NUR2/443- 597/06/AG - Refakturowanie usług

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR2/443- 597/06/AG Refakturowanie usług

Pytanie podatnika

Czy w przypadku nabywania i odsprzedawania usług polegających na autoryzacji transakcji bankomatowych Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia z VAT - z uwagi na stosowanie takiej właśnie kwalifikacji przez bank sprzedający tę usługę na rzecz Spółki oraz z uwagi na to, iż omawiana usługa podlega zwolnieniu z VAT nie tylko na podstawie polskich przepisów (uzupełnionych PKWiU) ale także w kontekście jednoznacznych przepisów VI Dyrektywy?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest dystrybutorem bankomatów, innych urządzeń bankowych oraz oprogramowania wykorzystywanego przez instytucje bankowe celem umożliwienia bezpiecznego a zarazem łatwego dysponowania środkami pieniężnymi przez klientów tych instytucji. Oprócz omawianych usług Spółka wykonuje różnego rodzaju świadczenia pomocnicze. Zdarza się również, iż Spółka nabywa i odsprzedaje usługi wykonywane przez banki. Jedną z takich usług, jest usługa polegająca na przekazywaniu akceptacji transakcji dokonywanych przez osoby fizyczne za pośrednictwem bankomatu. Dzięki tej usłudze bank, będący właścicielem bankomatu, może sprawdzić w innym banku (wystawcy kart płatniczej) czy osoba, korzystająca w danej chwili z bankomatu, ma zgromadzoną odpowiednią ilość środków na koncie w banku, będącym wystawcą karty bądź czy bank wyraża zgodę na dokonanie transakcji. W najprostszy sposób usługę tę można określić jako autoryzację transakcji bankomatowej. Spółka nie jest odbiorcą końcowym usługi autoryzacji, bowiem usługę tę kupuje dla potrzeb innego banku i w całej operacji pełni jedynie rolę pośrednika. Zakup i odsprzedaż tej usługi jest konieczny dla prawidłowego wykonania pozostałych usług wykonywanych przez Spółkę na rzecz tego banku będącego odbiorcą usługi autoryzacji transakcji. Bank jest również beneficjentem takiej usługi, gdyż to w jego interesie leży sprawdzenie czy ewentualna wypłata pieniędzy na rzecz danego klienta finalnego jest zgodna z umową zawartą pomiędzy bankiem a omawianym klientem (np. umową o prowadzenie rachunku bankowego, umową o korzystanie z karty kredytowej).

W ocenie Podatnika, w przypadku nabywania i odsprzedawania usług polegających na autoryzacji transakcji bankomatowych Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia z VAT - z uwagi na stosowanie takiej właśnie kwalifikacji przez bank sprzedający tę usługę na rzecz Spółki oraz z uwagi na to, iż omawiana usługa podlega zwolnieniu z VAT nie tylko na podstawie polskich przepisów (uzupełnionych PKWiU) ale także w kontekście jednoznacznych przepisów VI Dyrektywy.

W prawie podatkowym nie ma wynikającego wprost z ustawy terminu "refakturowania usług". Zgodnie z orzecznictwem "refakturowanie" polega na fakturowaniu usługi świadczonej przez podatnika przy pomocy osoby trzeciej. Podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej ma obowiązek jej fakturowania. Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi nawet wtedy, gdy "fizycznie" dokonuje tego osoba trzecia. W praktyce "refakturowanie" usług polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Wszystkie dane dotyczące odsprzedawanej usługi, jej ceny, stawki podatku itp. są identyczne jak na fakturach wystawionych przez usługodawcę. Kwota podatku naliczonego od zakupu usług następnie "refakturowanych" jest równa sumie podatku należnego ujętego w "refakturach". Na podstawie powyższego stwierdzić należy, iż "refakturowanie" usług jest możliwe tylko wtedy, gdy strony zawarły ze sobą umowę przewidującą taką możliwość, a cena odsprzedanej usługi nie zmieniła się w stosunku do kosztów jej zakupu. Ceny netto jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odsprzedaż usług dla użytkownika są takie same, jak na fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu do części podlegającej odsprzedaży.

W myśl art. 5. ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże, przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, stanowi o zwolnieniu od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 w/w załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego. Wobec faktu, iż wskazana przez Podatnika usługa autoryzacji transakcji bankomatowych mieści się w grupowaniu PKWiU sekcja J ex (65-67), co wynika z treści wniosku, będzie ona podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług. W związku z tym Spółka refakturując tę usługę na rzecz banku nabywcy ma prawo do stosowania tej samej kwalifikacji podatkowej (zwolnienie z VAT) co bank świadczący usługę na rzecz Spółki.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl