1471/NUR2/443- 548 /06/EŁ/2 - Opodatkowanie importu usług transportu wewnątrzwspólnotowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR2/443- 548 /06/EŁ/2 Opodatkowanie importu usług transportu wewnątrzwspólnotowego

Pytanie podatnika

Pytanie podatnika dotyczy sposobu opodatkowania zakupu u przewoźnika niemieckiego, będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej, usług transportowych na trasie Hamburg- miejsce clenia w Polsce. Zdaniem Podatnika czynność ta podlega opodatkowaniu według stawki 0%.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- stanowisko Strony nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że firma zajmuje się świadczeniem usług spedycji i transportu międzynarodowego oraz wewnątrzwspólnotowych usług transportu i spedycji towarów, przy wykorzystaniu obcego taboru morskiego i samochodowego. Spółka otrzymuje zlecenie przewozu towarów na odcinku Hamburg-Polska, od kontrahenta krajowego importującego towar z dalekiego wschodu np. z Indonezji do portu morskiego w Hamburgu i z Hamburga do Polski. Spółka nie posiadając własnego taboru samochodowego, kupuje usługę przewozu na trasie Hamburg - Polska u przewoźnika niemieckiego - podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wartość tych usług zwiększa podstawę opodatkowania umieszczoną na dokumencie SAD importowanego towaru.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług transportowych, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Natomiast z przepisu art. 28 ust. 1 wynika, że transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Unii Europejskiej, uznaje się za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów. A zatem w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 3 ustawy. W myśl ust. 3 cytowanego artykułu w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspolnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Z przedstawionego opisu wynika, że Spółka wykonując usługę spedycji związaną z importem towaru z kraju dalekiego wschodu do Polski na zlecenie nabywcy krajowego, dokonuje zakupu wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towaru (art. 28 ust. 1 ust. o VAT) na odcinku Hamburg- miejsce clenia w Polsce, u przewoźnika niemieckiego, posługującego się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem DE.

W związku z tym, Spółka dokonuje importu usług zgodnie z art. 2 pkt 9 cyt. ustawy - dla których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z uwagi na fakt, iż żaden przepis ustawy o VAT nie przewiduje stosowania 0% stawki VAT do importu usług transportu wewnątrzwspólnotowego, czynność ta podlega opodatkowaniu według podstawowej - 22% stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl