1471/NUR2/443-517/06/AG - Refakturowanie dostaw mediów.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR2/443-517/06/AG Refakturowanie dostaw mediów.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w części dotyczącej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik gospodaruje powierzonym mieniem Skarbu Państwa przez między innymi oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie albo ich zamianę oraz ustanawianie i nabywanie na nich ograniczonych praw rzeczowych, z wyjątkiem lokali mieszkalnych. W związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości oddziały regionalne Spółki odsprzedają ostatecznym odbiorcom usługi o charakterze powszechnym, tzw. media. Podstawą do refakturowania powyższych usług są faktury wystawiane przez bezpośrednich dostawców oraz umowy zawarte z najemcami. Pytanie Podatnika dotyczy określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy czynności refakturowania na ostatecznych odbiorców kosztów dostawy mediów.

W ocenie Podatnika w przypadku refakturowania dostawy mediów obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw.

Sposób rozliczania opłat za media pomiędzy wynajmującym a najemcą może być różny w zależności od tego, czy w kwocie ustalonego za najem czynszu zawarte są zryczałtowane opłaty z tytułu dostaw energii, wody i inne, czy też z umowy najmu wynika odrębny obowiązek najemcy do ponoszenia kosztów z tytułu ww. usług. Refakturowanie należy do czynności, które nie zostały zdefiniowane w prawie podatkowym. Mimo tego na podstawie bogatego orzecznictwa i utrwalonej praktyki przyjąć można, iż wynajmujący lokal uprawniony jest w ramach świadczonej usługi najmu do wystawienia odrębnej faktury na usługi pomocnicze w stosunku do tego najmu (m.in. za usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków, wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów), mimo iż w rzeczywistości wynajmujący takich usług nie świadczy. Jest to możliwe wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową najmu najemca jest obciążony kosztami tych usług odrębnie i niezależnie od samego czynszu za najem. Dokonanie odsprzedaży - refakturowanie w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży przedmiotowych usług, bez doliczania marży. Cena netto jak i stawki podatku w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu, do części podlegającej odprzedaży. Podatnik dokonujący refakturowania ma prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie ww. usług w takiej kwocie, jaka odpowiada podatkowi należnemu z wystawionych refaktur.

Możliwość przenoszenia kosztów zakupów (refaktura) z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla danego rodzaju usług powinna jednak wynikać wprost z treści umowy najmu (przy prawie odliczenia podatku naliczonego). W art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) określono, że w przypadku:

1. dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,

2. świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,

3. świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych)

- obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw i usług. Zgodnie z powyższym w przypadku refakturowania świadczenia usług o charakterze powszechnym tzw. mediów obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych usług.

Jeżeli natomiast w umowach o najem lokalu użytkowego zawarto zapis dotyczący obciążania najemcy za czynsz oraz media, a umowy te nie określają terminu płatności, to wówczas refakturowanie usług za media nie jest objęte szczególnym momentem podatkowym, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1; obowiązek podatkowy - zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 i 3 ustawy o podatku VAT - powstaje wówczas z chwilą wykonania usługi, a jeżeli ta powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

POUCZENIE

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl