1471/NUR2/443-329/05/JP - Dokonanie prawidłowego rozliczenia wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej według procedury uproszczonej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2005 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR2/443-329/05/JP Dokonanie prawidłowego rozliczenia wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej według procedury uproszczonej

Pytanie podatnika

Podatnik zwrócił się z pytaniem: Czy Spółka dokonała prawidłowego rozliczenia wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej według procedury uproszczonej?

Podatnik zakupił surowce do produkcji w firmie z siedzibą w Grecji, które zostały przetransportowane do firmy we Włoszech w celu dokonania procesów uszlachetniających. Zgodnie z ustaleniami z kontrahentem włoskim odstąpiono od wykonania usługi i podjęto decyzję o sprzedaży surowca. W dniu 13.05.2005 r. zgodnie z art. 135-138 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Podatnik wystawił kontrahentowi włoskiemu fakturę sprzedaży.

Zakup towarów od kontrahenta greckiego Spółka wykazała w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec i kwiecień 2005 (zgodnie z datą wystawienia faktury przez sprzedającego) w pozycjach 30 i 31 oraz odpowiednio w pozycjach 43 i 44, natomiast sprzedaż towarów do kontrahenta włoskiego ujęto w pozycji 28 deklaracji VAT-7 za maj 2005.

Na tle powyższego stanu faktycznego

Zdaniem Spółki, która w procedurze uproszczonej była drugim w kolejności podatnikiem podatku VAT, zakup surowca od kontrahenta greckiego należało potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast sprzedaż surowca firmie włoskiej jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i odpowiednio ująć w deklaracji podatkowej tj. w pozycjach 30,31,43,44 oraz pozycji 28, a także w deklaracji podsumowującej.

Pojęcie wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (WTT) zostało zdefiniowane w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i oznacza sytuację, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stwierdzić należy, iż w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym miała miejsce wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, z tytułu której rozliczenie VAT podlega tzw. procedurze uproszczonej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy uproszczona procedura rozliczenia VAT w WTT, polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

- dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

- drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,

- drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

- ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

- ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w związku z faktem, iż w procedurze uproszczonej wnioskodawca był drugim w kolejności podatnikiem VAT, Spółka wystawiła ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę - zgodnie z art. 135-138 ustawy o VAT.

Stwierdzić należy, iż na fakturze tej nie wykazuje się stawki podatkowej, a tym samym wartości podatku z tytułu dostawy dokonanej na rzecz ostatniego w kolejności podatnika. Stosownie bowiem do art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT za miejsce dokonywanej przez Spółkę dostawy towaru na rzecz trzeciego w kolejności podmiotu uznaje się terytorium kraju zakończenia wysyłki lub transportu towarów, a zatem, w przedmiotowej sprawie, transakcję tę uznaje się za dokonaną na terenie Włoch. Oznacza to, iż obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstaje we Włoszech. Także dokonane przez Spółkę wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od kontrahenta greckiego, jedynie uznaje się za opodatkowane, jeżeli Spółka wystawiła ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:

1. adnotację VAT: "faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy";

2. stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

3. numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

4. numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatek od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika (art. 136 ust. 1 ustawy o VAT).

Zastosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 135-138 ustawy o VAT powoduje objęcie obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu dostawy krajowej pomiędzy drugim a trzecim podatnikiem w kolejności na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu, ostatecznego nabywcy towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika, tj. w niniejszej sprawie kontrahenta z Włoch. Zauważyć przy tym należy, iż zastosowanie procedury uproszczonej powoduje jedynie przeniesienie obowiązku zapłaty podatku, zaś miejscem świadczenia nadal pozostaje kraj zakończenia wysyłki. Oznacza to, iż Spółka dokonując dostawy w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podmiot wykonuje czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stąd też nie może w stosunku do takiej dostawy stosować stawek podatkowych przewidzianych ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odzwierciedleniem powyższego będzie wykazanie WTT w składanej deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7). Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 89, poz. 852), drugi w kolejności podatnik rozliczający się w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej według procedury uproszczonej, uwzględnia jedynie w pozycji 30 deklaracji VAT-7 wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 136 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, które zostało uznane za opodatkowane na terytorium kraju na podstawie zastosowania w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej procedury uproszczonej. Wartość nabycia wykazywana w tej pozycji winna być zgodna z wartością faktury od pierwszego w kolejności podatnika. W deklaracji nie wykazuje się natomiast dostawy towarów na rzecz ostatniego w kolejności podatnika, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jak bowiem wskazano jest ona wykonywana w państwie zakończenia wysyłki lub transportu). Drugi w kolejności podatnik, który dokonał transakcji trójstronnej przy zastosowaniu procedury uproszczonej, zaznacza również w poz. 56 deklaracji VAT-7 kwadrat 5. Ponadto w myśl art. 138 ust. 5 drugi w kolejności podatnik obowiązany jest wykazać dane o dokonanych transakcjach nie tylko w deklaracji podatkowej, ale także w informacjach podsumowujących, o których mowa w art. 100 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawne stwierdzić należy, iż Podatnik słusznie rozpoznał wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną, jednakże w deklaracji VAT-7 dokonał nieprawidłowego rozliczenia podatku z tytułu tych transakcji w ramach procedury uproszczonej.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Postanowienie wydane na podstawie przepisów, które utraciły moc obowiązującą lub zostały zmienione.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl