1471/NUR1/443-531/5/05/AP - Obowiązek składania informacji podsumowujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR1/443-531/5/05/AP Obowiązek składania informacji podsumowujących.

Pytanie podatnika

Czy Spółka przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów będącym następstwem dokonanej przez przedstawiciela fiskalnego na terenie Niemiec ostatecznej odprawy celnej ma obowiązek zarejestrować to zdarzenie w Polsce w INTRASTAT i wykazać w informacji podsumowującej?

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w związku prowadzoną działalnością Spółka dokonuje importu akcesoriów komputerowych. Spółka za pośrednictwem przedstawiciela fiskalnego zamierza dokonywać formalności celnych związanych z wprowadzeniem towarów na obszar celny Unii Europejskiej już w Hamburgu (odprawa ostateczna). Docelowo towary te mają zostać sprowadzone z Niemiec do Polski. Zdaniem Spółki w powyższej sytuacji INTRASTAT powinien wypełniać przedstawiciel fiskalny, natomiast Spółka winna wykazać w deklaracji VAT-UE wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów wewnątrzwspólnowtowych dostaw towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

W związku z powyższym Spółka powinna wykazać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w informacji podsumowującej.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że obowiązek składania zgłoszenia Intrastat nie wynika z przepisów ustawy o VAT, lecz z przepisów ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 ze zm.), gdzie w rozdziale VIII zapisane zostały ogólne przepisy dotyczące systemu Intrastat. Szczegółowe unormowania dotyczące zgłoszenia zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń Intrastat (Dz. U. Z 2004 r. Nr 89, poz. 846 ze zm.- rozporządzenie o Intrastat).

Zgłoszenia Intrastat są statystycznym zestawieniem unijnego obrotu towarowego, których celem jest zebranie informacji o przywozie towarów na terytorium Polski z terytorium innego kraju Wspólnoty oraz o wywozie towarów z terytorium Polski na terytorium innego kraju Wspólnoty. Zgłoszenie Intrastat składa się do izby celnej właściwej miejscowo ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby zobowiązanej do jej złożenia, a właściwym w sprawie zgłoszeń Intrasatat jest Dyrektor Izby Celnej. Z powyższych uregulowań prawnych nie wynika, aby Spółka w opisanej sytuacji była zwolniona z obowiązku wykazywania wspomnianych transakcji w zgłoszeniu Intrastat.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl