1471/NUR1/443- 120/06/GW - Pomniejszenie podstawy opodatkowania w przypadku niemożności zrealizowania usług telekomunikacyjnych wskutek oszustwa

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR1/443- 120/06/GW Pomniejszenie podstawy opodatkowania w przypadku niemożności zrealizowania usług telekomunikacyjnych wskutek oszustwa

Pytanie podatnika

Czy w przypadku, gdy sprzedane przez Spółkę dystrybutorowi jednostki doładowujące zostały następnie wyłudzone przez oszusta, w konsekwencji czego usługi telekomunikacyjne związane z tymi jednostkami doładowującymi nie zostały i nie zostaną wykonane, a należność pieniężna z tego tytułu zostanie zwrócona dystrybutorowi, Spółka ma prawo skorygować uprzednio wystawioną dystrybutorowi fakturę, zmniejszając liczbę sprzedanych mu jednostek doładowujących?

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne w dwóch systemach:

1) post-paid, gdzie abonent opłaca abonament miesięczny (z góry), zaś faktycznie wykonane połaczenia sa fakturowane po zakończeniu okresu rozliczeniowego;

2) pre-paid (przedpłacony), gdzie przedmiotem sprzedaży jest kupon lub też jednostki doładowania, o określonej wartości, które pozwalają użytkownikowi skorzystać z usług telekomunikacyjnych w dniu sprzedaży oraz kolejnych dniach, aż do wyczerpania wartości zakupionych jednostek lub upływu ważności tych jednostek/zakupionego kuponu. Usługi w tym systemie są świadczone przez Spółkę pod marką handlowa E.oraz H.

Sprzedaż doładowań w systemie przedpłaconym funkcjonuje w ten sposób, że Spółka sprzedaje firmie pośredniczącej (dalej: dystrybutorowi) pewną ilość jednostek doładowujących systemu przedpłaconego, a firma ta dokonuje dalszej odsprzedaży tych jednostek - na rzecz dalszych firm pośredniczących lub na rzecz finalnego konsumenta.

Od kilku miesięcy pojawiają się przypadki wyłudzeń wyżej opisanych doładowań. Najbardziej typowym przykładem jest podszycie się oszusta pod serwisanta danej sieci terminali, wykorzystywanych do realizacji doładowań w punktach sprzedaży. Oszust wprowadza w błąd sprzedawcę obsługującego terminal, a ten podaje mu kody doładowujące lub wydaje zlecenie doładowania numerów telefonów, wskazanych przez oszusta. W celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się działalności oszusta dystrybutor, który padł jego ofiarą, zgłasza zawiadomienie do prokuratury, a PTC blokuje numery telefonów, które zostały doładowane na skutek wyżej opisanego procederu. W efekcie usługi telekomunikacyjne związane z tymi doładowaniami nie zostały i nigdy nie zostaną wykonane.

Zdaniem Spółki w przypadku, gdy sprzedane przez Spółkę dystrybutorowi jednostki doładowujące zostały następnie wyłudzone przez oszusta, w konsekwencji czego usługi telekomunikacyjne związane z tymi jednostkami doładowującymi nie zostały i nie zostaną wykonane, a należność pieniężna z tego tytułu zostanie zwrócona dystrybutorowi, Spółka ma prawo skorygować uprzednio wystawioną dystrybutorowi fakturę, zmniejszając liczbę sprzedanych mu jednostek doładowujących.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 19 ust. 18 ustawy o VAT przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie zgodnie z ust. 4 powołanego przepisu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W myśl ust. 3 pkt 2 wyżej cytowanego paragrafu, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku sprzedaży w systemie pre-paid, mamy doczynienia z otrzymywaniem przez Spółkę przedpłat na poczet wykonania w przyszłości połączeń telekomunikacyjnych. Na podstawie art. 19 ust. 18 ustawy o VAT przedpłaty te podlegają opodatkowaniu VAT. W wyniku oszustwa usługi telekomunikacyjne związane z zakupionymi jednostkami doładowującymi nie będą mogły być zrealizowane, w związku z czym Spółka zwraca dystrybutorowi pobraną należność za zablokowane jednostki. Wobec realizacji przesłanek wynikających z wyżej cytowanych przepisów art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz § 16 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25.05.2005 r., podatnik ma prawo w takiej sytuacji pomniejszyć podstawę opodatkowania, a co za tym idzie winien wystawić fakturę korygującą.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl