1471/NTR1/443-67a/05/AM - Odliczenie od podatku należnego kwoty podatku naliczonego zawartej w fakturach dokumentujących zakup usług: opracowywania i realizacji strategii rozwoju Spółki, polityki handlowej, marketingowej oraz innych czynności zarządczych wynikających z obowiązujących przepisów oraz postanowień zawartych w umowie Spółki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2005 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NTR1/443-67a/05/AM Odliczenie od podatku należnego kwoty podatku naliczonego zawartej w fakturach dokumentujących zakup usług: opracowywania i realizacji strategii rozwoju Spółki, polityki handlowej, marketingowej oraz innych czynności zarządczych wynikających z obowiązujących przepisów oraz postanowień zawartych w umowie Spółki

Pytanie podatnika

Czy podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup usług: opracowywania i realizacji strategii rozwoju Spółki, polityki handlowej, marketingowej i organizacyjnej, nadzoru nad bieżącą działalnością, prowadzenia polityki kadrowej oraz innych czynności zarządczych wynikających z obowiązujących przepisów oraz postanowień zawartych w umowie Spółki, a także uchwałach podejmowanych przez jej organy statutowe podlega odliczeniu od podatku należnego.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona zawarła umowę o zarządzanie (kontrakt menedżerski) z osobą, która na mocy uchwały zgromadzenia wspólników została powołana na stanowisko prezesa zarządu. Treścią w/w umowy osoba ta została zobowiązania do świadczenia na rzecz Strony usług w zakresie zarządzania. Usługi te dotyczą opracowywania i realizacji strategii rozwoju Spółki, polityki handlowej, marketingowej i organizacyjnej, nadzoru nad bieżącą działalnością, prowadzenia polityki kadrowej oraz innych czynności zarządczych wynikających z obowiązujących przepisów oraz postanowień zawartych w umowie Spółki, a także uchwałach podejmowanych przez jej organy statutowe.

Strona zwróciła się w związku z tym z zapytaniem, czy w związku z tym podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup opisanych usług podlega odliczeniu od podatku należnego. Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Zdaniem Strony faktura wystawiona za usługi zarządzania nie stanowi podstawy do obniżenia przez nią podatku należnego, ponieważ transakcja udokumentowana tą fakturą nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z § 14 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów faktura lub faktura korygująca nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego, zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego między innymi w przypadku, gdy wystawiona została przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawienia faktur (pkt 1 lit. a) oraz, gdy udokumentowana nią transakcja nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji (pkt 2). Jak z powyższego wynika, uprawnienie nabywcy towaru lub usługi do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej zakup tego towaru lub usługi - stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - uzależnione zostało od spełnienia szeregu warunków, w tym także leżących po stronie sprzedawcy, w szczególności jego istnienia, posiadania przezeń statusu podatnika podatku od towarów i usług uprawnionego do wystawiania faktur VAT, faktycznego wykonania przez niego czynności, przy czym czynność ta powinna w myśl przepisów o podatku od towarów i usług podlegać opodatkowaniu i nie być objęta zwolnieniem od podatku. Dlatego też podzielić należy stanowisko, iż brak któregokolwiek z w/w warunków pozbawia Stronę prawa do odliczenia. Jednocześnie wskazać w tym miejscu należy, iż Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego nie jest właściwy do oceny w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej na wniosek Strony, tj. nabywcy, czy sprzedawca, a więc jej kontrahent, spełnia wspomniane warunki.

Niemniej zauważyć należy, iż na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w myśl ust. 3 pkt 3 tego artykułu za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uważa się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 -8 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wymienione zostały przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W rezultacie czynności prezesa zarządu wykonywane w związku z pełnioną funkcją i otrzymywane przez niego z tego tytułu wynagrodzenie (przychody), wykonywane w warunkach określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 in fine ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią czynności wykonywanych w ramach samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Jako takie nie mogą być kwalifikowane jako wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w tym przepisie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl