1471/NTR1/443-5a/06/PB - Obciążenie za nieplanowany przestój.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NTR1/443-5a/06/PB Obciążenie za nieplanowany przestój.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona występuje jako pośrednik w handlu towarami, tj. nabywa i sprzedaje towary transportowane koleją, transportem samochodowym lub drogą morską. Towary są przewożone w Unii Europejskiej w ramach transportu wewnątrzwspólnotowego, z Unii Europejskiej do krajów trzecich bądź odwrotnie lub też na trasach poza UE, np. z Rosji do Chin. Może też wystąpić transport wyłącznie na odcinku w Polsce. Niekiedy transport ulega przestojom, a Strona jest obciążana za nieplanowany przestój środków transportu bądź opłaty za taki przestój są należne Stronie.

Jeśli odbiorca opóźnia się z ich wyładunkiem, opłaty za przestój nie są wliczane do ceny transportu towarów ani do ceny towarów, a Strona obciąża nimi odrębnie odbiorcę.

Zdaniem Strony obciążenie za nieplanowany przestój środków transportu oczekujących na załadunek lub rozładunek towarów należy traktować jako świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1), w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze przytoczoną wyżej bardzo szeroką definicję świadczenia usług dla potrzeb podatku od towarów i usług, jak również - zgodnie z zawartym we wniosku opisem - wyodrębnienie w zawieranych przez Stronę umowach (zleceniach etc.) przestoju i należnego z jego tytułu wynagrodzenia z samej usługi transportu towarów, podzielić należy stanowisko, iż opisana czynność stanowi świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym przypadku niewątpliwie dochodzi bowiem do świadczenia ze strony zleceniobiorcy, polegającego na tolerowaniu (znoszeniu) nieplanowanego przestoju środka transportu w związku z oczekiwaniem na jego załadunek/rozładunek lub na udostępnieniu środka transportu - w celu jego załadunku/rozładunku przez czas dłuższy aniżeli wynikający z umowy na świadczenie usług transportowych, na rzecz zleceniodawcy, za które to świadczenie należne jest zleceniobiorcy odrębne wynagrodzenie, stosownie do czasu owego przestoju.

Należy jednakże podkreślić, że wskazane okoliczności powinny być potwierdzone stosownymi zapisami w umowie (zleceniu), której stroną jest Wnioskodawca.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Strony należy uznać za prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl